Wat heb jij vandaag aan je Volvo gedaan?

bartk
VolvoV70forum core member
Geslacht:
Leeftijd: 55
Subject:

Re: Wat heb jij vandaag aan je Volvo gedaan?

· 
Posted: 13.06.2020 - 09:46  ·  #9046
Quote door J-Fortuna

Quote door bartk

Quote door J-Fortuna

Quote door bartk

Quote door Arnoud_

Het blijft belachelijk.....

Hier hebben ze bij de NN wel weer over na gedacht, ik heb nog nooit een auto gezien voor deze, waar je in 10sec de hele koplamp demonteert en lekker droog binnen aan de tafel de lampen kunt verwisselen.
Twee haringen er uit en stekker los en je kunt binnen gaan zitten. Moet zeggen dat het stadslicht niet makkelijk gaat maar je kunt het heel goed zien, en op je dooi gemak demonteren en monteren .

Over de voorlampen hebben ze wel nagedacht, maar laatst moest ik een achteruitrijlamp vervangen en dan kan je de hele bekleding van de achterklep los gaan halen.

Indien je om de een of andere reden de achterlichtunit rechtsonder moet vervangen is dat ook een behoorlijke onderneming, bekleding binnen los en de achterbumper er ook af: https://youtu.be/eY75scgs5es Die laatste staat bij mij helaas op het lijstje, want er zit een barst in de reflector.

sorry maar de hele unit is geen slijtage onder deel in normaal gezien hoef je die niet te vervangen
hier wordt gepraat over lampjes vervangen

Het eerste deel ging van mijn reactie ging over het vervangen van een achteruitrijlamp, aangezien die kapot gegaan is lijkt me wel dat dat een slijtageonderdeel is. Daarvoor mag je dus de hele achterklepbekleding losmaken.

Die bekleding is in een 1/2 minuutje los. 4 schroeven, en de rest is klik. Monteren iets moeilijker omdat je boven je hoofd werkt.
bartv70
VolvoV70forum member
Geslacht: n/a
Subject:

· 
Posted: 13.06.2020 - 09:54  ·  #9047
Dat klopt, alleen de nokjes van de achterlichten zijn hard plastic en die waren door de dealer al gebroken. Toen ik zelf de achteruitrij ging vervangen voor LED kwam ik die nokjes tegen.
Is een beetje kwetsbaar in mijn ogen.

Maar bekijk het zo, daar heb je wat, daar laat je wat.
Musicus
Geslacht:
Leeftijd: 43
Subject:

· 
Posted: 17.06.2020 - 16:46  ·  #9048
Ik kreeg al een tijdje de melding in de V40 dat deze aan onderhoud toe was. Helaas was de hobbyclub op het werk gesloten vanwege Covid, maar nu mocht het weer.
Nieuwe olie, filters en bougies. Eenmaal op de brug bleek dat de hoes van de homokineet was gescheurd rond de kleine klem.
Ik zag er tegenop, maar meteen maar vervangen door een universele hoes. Een jaar geleden heb ik de aan de andere zijde vervangen en ik kreeg de homokineet met geen mogelijkheid van de as. Destijds had ik wel een originele hoes gekocht, maar uiteindelijk is er ook een universele opgekomen.
Nu dus meteen maar voor een universele gegaan.

Asbout los, klauw uit de weg, 2 bouten los van de veerpoot en je kan zo de as uit het fusee stuk halen. Daarna de hoes vervangen met een spreider, nieuw vet erin, klemmen erop en klaar. Uiteindelijk was het in zo'n 30 minuten klaar.

Fijn dat het er weer op zit!
headlight
VolvoV70forum member
Geslacht:
Leeftijd: 28
Subject:

· 
Posted: 17.06.2020 - 21:15  ·  #9049
Wat heb jij vandaag aan je Volvo gedaan?

De vraagprijs op Marktplaats verlaagd :/

(Beetje zelfspot moet kunnen toch?)
Blackbart
Supporting Member
Geslacht:
Leeftijd: 57
Subject:

· 
Posted: 17.06.2020 - 21:34  ·  #9050
Zaterdag met de ruitensproeierpompje bezig geweest, en bij het verwijderen van mijn linkervoorwiel zag ik tot mijn grote schrik dat mijn band "klapband" materiaal was geworden
Bij controle rechtsvoor het zelfde probleem.
De orginele maat die er op zat was 225/50/17 maar had een setje velgen gekocht van een v60 met 215/50/17 en dacht dat dit niet zo'n groot verschil was dat dit problemen zou geven, Fout gedacht
Dus Vandaag 4 nieuwe Goodyear 225/50/R17 94Y Eagle ASY 5 FP laten plaatsen bij van Aalderen in Vriezenveen.
Monteur daar vroeg mij direct of ik die van een V60 eigenaar had overgenomen, hij had dit vaker gezien......
Rijdt voortreffelijk en stil, en vooral weer VEILIG

Bigdog
Administrator
Geslacht:
Homepage: volvov70forum.com
Subject:

· 
Posted: 17.06.2020 - 23:01  ·  #9051
Net op tijd zo te zien.
Overigens, top adres, van Aalderen.
Arnoud_
Geslacht: n/a
Subject:

· 
Posted: 17.06.2020 - 23:06  ·  #9052
Vlekkeloos door de APK gekomen. We gaan weer een jaar 5-cylinder-broemmen...
Bolbo
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 17.06.2020 - 23:17  ·  #9053
Quote door Blackbart

De orginele maat die er op zat was 225/50/17 maar had een setje velgen gekocht van een v60 met 215/50/17 en dacht dat dit niet zo'n groot verschil was dat dit problemen zou geven, Fout gedacht

Van 1cm minder breedte en 0,5cm minder hoogte krijg je niet zo'n slijtage. En aanlopen zullen ze ook niet gedaan hebben, dat had je wel gehoord neem ik aan.
Ik ben van 205/60R16 (standaard maat) naar 225/55R16 gegaan en beide normaal afgesleten, terwijl de 205 smaller is dan jouw 215. Ik neem aan dat je de banden niet zo gekocht hebt, dus dan zou ik je uitlijning maar eens laten controleren...?
Blackbart
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 17.06.2020 - 23:41  ·  #9054
Uitlijning is perfect, het loopvlak was ook niet scheef versleten, aleen de zijkanten.
Had aan de buitenkant wel deze vreemde slijtage opgemerkt, maar dat de binnenzijde zo erg was......
De achterbanden hadden aan de binnenzijde op de zelfde plaats dit vreemde slijtage maar in mindere mate
bartk
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 18.06.2020 - 08:39  ·  #9055
Quote door Blackbart

Uitlijning is perfect, het loopvlak was ook niet scheef versleten, aleen de zijkanten.
Had aan de buitenkant wel deze vreemde slijtage opgemerkt, maar dat de binnenzijde zo erg was......
De achterbanden hadden aan de binnenzijde op de zelfde plaats dit vreemde slijtage maar in mindere mate

waren je achter banden van de zelfde leeftijd/merk/type, en die vertoonde het niet ?
Weet je zeker dat het niet schuin was afgesleten, in combinatie met
te slappen banden en verkeerde uitlijning ( dit zeg ik omdat het aan beide zijden is).
Kun je krijgen dat je in het midden nog steeds een goede profiel had.

Als je er nu niks aan doet vermoed ik dat je weer het zelfde krijgt, als niet dan was het een fout productie.
Maar zelfs met fout productie heb je nog een ander factor nodig, de band is heel ver naar de zijkant versleten
Blackbart
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 18.06.2020 - 09:41  ·  #9056
De banden waren van her zelfde merk en type.
Niet erg lang geleden de uitlijning na laten kijken en er is in de tussentijd geen enkel incident mee geweest of montage aan gedaan.
Dus daar maar ik mij geen zorgen over.
De monteur bij van aalderen herkende ook feilloos de oorzaak.... verkeerde bandenmaat voor dit model auto...
brinkie
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 18.06.2020 - 10:48  ·  #9057
Vaag. Want voor de V70 zijn grofweg drie bandenmaten af-fabriek geleverd.
- 205/60-16 (653 mm diameter)
- 225/55-16 (653 mm diameter)
- 225/50-17 (658 mm diameter)

Voor de V60 zijn dit
- 215/50-16 (643 mm diameter)
- 215/55-17 (648 mm diameter)

Dus de V60 band is 1 cm smaller (of juist 1 cm breder t.o.v. de smalle 205/60-16 die uitsluitend op de D2 is geleverd) en heeft 1 cm minder diameter, de auto staat hierdoor dus 5 mm lager. Er zit meer verschil tussen een nieuwe en een volledig afgesleten band...

Zou dat kleine verschil in hoogte en breedte zoveel verschil opleveren qua wielstand? Ik blijf het een raar verhaal vinden.
bartk
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 18.06.2020 - 10:51  ·  #9058
Quote door Blackbart

De banden waren van her zelfde merk en type.
Niet erg lang geleden de uitlijning na laten kijken en er is in de tussentijd geen enkel incident mee geweest of montage aan gedaan.
Dus daar maar ik mij geen zorgen over.
De monteur bij van aalderen herkende ook feilloos de oorzaak.... verkeerde bandenmaat voor dit model auto...

Heb net in VIDA gekeken, de bandenmaat die je had staat gewoon in VIDA voor jou auto. zie plaatje
En banden kleiner zal dit nooit veroorzaken, banden veranderen niks aan de uitlijning
Als ik jou was zou ik een second opinion doen want, soms heb je gewoon de verkeerde persoon.
Op nieuw uitlijnen kan geen kwaad. Of wachten dat je weer het zelfde probleem krijgt
wat ik verwacht als je alleen de banden hebt vervangen.

Het is mij opgevallen bij het uitlijnen van mijn XC70nn dat de camber geen rood of groen veldje kreeg op de voor wielen, omdat het niet te verstellen is. Het kan dus zo maar zijn dat er iets over het hoofd is gezien.
You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).
bartk
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 18.06.2020 - 11:00  ·  #9059
>> Zou dat kleine verschil in hoogte en breedte zoveel verschil opleveren qua wielstand?

De wielstand veranderd niet met een ander banden maat.
FrankK
Forumlid.
Geslacht:
Leeftijd: 62
Subject:

· 
Posted: 18.06.2020 - 11:22  ·  #9060
Kan ook bandenspanning zijn.
Vergeet ook niet dat het de "binnenzijde" is van de band, dat is tenminste niet de zijde die je regelmatig bekijkt.

Selected quotes for multi-quoting:   0