Wat heb jij vandaag aan je Volvo gedaan?

brinkie
Supporting Member
Geslacht:
Leeftijd: 55
Subject:

Re: Wat heb jij vandaag aan je Volvo gedaan?

· 
Posted: 18.06.2020 - 11:49  ·  #9061
>> De wielstand veranderd niet met een ander banden maat.

Wel als de waarden extreem afwijken, wat je in de petjes-tjoening-scene veel ziet. Dat was mijn punt ook, dat verschil is verwaarloosbaar, want zowel 1 cm verschil in diameter als in breedte valt binnen alle toleranties.
brinkie
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 18.06.2020 - 12:08  ·  #9062
Quote door FrankK

Kan ook bandenspanning zijn.
Vergeet ook niet dat het de "binnenzijde" is van de band, dat is tenminste niet de zijde die je regelmatig bekijkt.

Daar kwam ik een paar jaar geleden tot mijn schande ook achter. Dit waren de achterbanden van mijn V70, die voor de vakantie nog prima waren en na de vakantie bij een onderhoudsbeurt dusdanig werden bevonden dat ik er eigenlijk niet mee naar huis mocht rijden. Het was mij compleet ontgaan dat ze aan de binnenkant zo ver heen waren en bij het rijden op zeiknatte Noorse bergwegen heb ik er gelukkig ook geen last van gehad...
(kwam me goed uit dat ze versleten waren, was een extra reden om tijdelijk de winterset erop te gooien en naar een set 17" velgen uit te gaan kijken)
You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).
bartk
VolvoV70forum core member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 18.06.2020 - 12:09  ·  #9063
Quote door brinkie

>> De wielstand verandert niet met een ander banden maat.

Wel als de waarden extreem afwijken, wat je in de petjes-tjoening-scene veel ziet. Dat was mijn punt ook, dat verschil is verwaarloosbaar, want zowel 1 cm verschil in diameter als in breedte valt binnen alle toleranties.

nee, dan zijn ze ook de boel aan het verlagen, zelfs op kale velgen verandert de uitlijning en wielstand niet.
Werd mij toen ik de XC ging laten uitlijnen bij best banden ook gezegd. Ze vragen daar waarom ik wil uitlijnen.
Ik begon met groter banden, en voor dat ik de verhoging kon noemen werd al gezegd dat uitlijnen dan niet nodig is.

De fusee zit mechanisch aan de auto vast via : draagarm, stuurstang en veerpoot. Je zult 1 van deze dingen moeten veranderen om een ander wielstand te krijgen, als het gewicht van de auto gelijk blijft.
Een andere band laat de auto niet verder inveren of de draag arm , of stuurstang stand veranderen.
bartk
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 18.06.2020 - 12:18  ·  #9064
Quote door brinkie

Quote door FrankK

Kan ook bandenspanning zijn.
Vergeet ook niet dat het de "binnenzijde" is van de band, dat is tenminste niet de zijde die je regelmatig bekijkt.

Daar kwam ik een paar jaar geleden tot mijn schande ook achter. Dit waren de achterbanden van mijn V70, die voor de vakantie nog prima waren en na de vakantie bij een onderhoudsbeurt dusdanig werden bevonden dat ik er eigenlijk niet mee naar huis mocht rijden. Het was mij compleet ontgaan dat ze aan de binnenkant zo ver heen waren en bij het rijden op zeiknatte Noorse bergwegen heb ik er gelukkig ook geen last van gehad...
(kwam me goed uit dat ze versleten waren, was een extra reden om tijdelijk de winterset erop te gooien en naar een set 17" velgen uit te gaan kijken)

Die slijtage ziet er niet heel slecht uit voor banden die we tegenwoordig hard oppompen. Ook de buiten kant is al veel te ver versleten voor een vakantie.
Het lijkt dat er meerdere diepte slijtage indicatoren op die banden zitten de bovenste wordt over de volledige breedte geraakt.
maar 1 naar beneden lijken nog vrij te lopen van de weg.
hermanusb
Supporting Member
Geslacht:
Leeftijd: 62
Subject:

· 
Posted: 18.06.2020 - 12:49  ·  #9065
Banden worden vaak te hard opgepompt.
En veel mensen controleren bijzonder slecht hun bandenspanning. ( niet wij Volvo rijders.)
Te hard, oncomfortabel rijden en lawaai.
Te zacht foute slijtage en weg gedrag ook niet fijn.

Om OT te blijven gisteren de automaat laten Flushen en HhO reiniging gedaan.
En aldaar Forum mensen ontmoet,
Bigdog
Administrator
Geslacht:
Homepage: volvov70forum.com
Subject:

· 
Posted: 18.06.2020 - 17:26  ·  #9066
Quote door Blackbart

Monteur daar vroeg mij direct of ik die van een V60 eigenaar had overgenomen, hij had dit vaker gezien......
Rijdt voortreffelijk en stil, en vooral weer VEILIG

Deze slijtage heb ik vaker gezien bij een V70.
Uitlijning en bandenspanning waren correct, bleek na controle.
Met name Vredestein banden schijnen hier gevoelig voor te zijn.
Ik zou mij er niet al te druk over maken, want dan had van Aalderen je dit zeker vertelt.
bartk
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 18.06.2020 - 19:22  ·  #9067
Quote door Bigdog

Deze slijtage heb ik vaker gezien bij een V70.
Uitlijning en bandenspanning waren correct, bleek na controle.
Met name Vredestein banden schijnen hier gevoelig voor te zijn.
Ik zou mij er niet al te druk over maken, want dan had van Aalderen je dit zeker vertelt.

als ik de tekst van Bart goed geinterperteerd heb komt de volgende stelling van hun
Dit wordt veroorzaakt door de verkeerde banden maat ( als dit is wat gezegt is dan wist ik het wel )

Kijk eens naar deze plaatjes op google als op "bad camber wear tier" zoekt
Ik heb er een paar bekeken maar het komt allemaal neer op uitlijning
hermanusb
Supporting Member
Geslacht:
Leeftijd: 62
Subject:

· 
Posted: 18.06.2020 - 19:52  ·  #9068
Hoe oud waren die banden eigenlijk?

Ik zie R322
Geen idee welk jaar dat is.
VOLVOSCHEURDER
Supporting Member
Geslacht:
Leeftijd: 37
Subject:

· 
Posted: 18.06.2020 - 19:55  ·  #9069
Quote door hermanusb

Hoe oud waren die banden eigenlijk?

Ik zie R322
Geen idee welk jaar dat is.

Onvolledige dot code, die staat dan in zijn geheel op de andere kant van de band.
J-Fortuna
Forumlid.
Geslacht: n/a
Subject:

· 
Posted: 21.06.2020 - 19:12  ·  #9070
Achterlichtunit rechtsonder vervangen en een 12V aansluiting in de kofferbak ingebouwd, kon mooi samen aangezien dezelfde interieurpanelen ervoor verwijderd moesten worden. Achterlichtunit was op zich nog prima maar had een barst in de reflector, blijf je toch tegenaan kijken zodra je hem gezien hebt. Dus een vervangend exemplaar op de sloop gekocht en vandaag ingebouwd.

De moeilijkheidsgraad viel me enorm mee. Voor de achterlichtunit moest wel de bumper er vanaf, dus het is wel een behoorlijke klus, maar moeilijk is het niet. Zeker niet aangezien iemand me voor is gegaan en een handleiding voor z'n XC70 op YouTube heeft gezet: https://youtu.be/eY75scgs5es Voor de 12V aansluiting bleek de volledige bekabeling al klaar te liggen, dus ik hoefde alleen maar een gat in de bekleding te boren met een gatenzaag (zit zelfs ingetekend) en de aansluiting vast te zetten; fluitje van een cent!
Duidelijk
Forumlid.
Geslacht:
Homepage: duidelijk.nl
Subject:

· 
Posted: 22.06.2020 - 20:05  ·  #9071
Vandaag nieuwe remmen gemonteerd.
Hij trekt nu een stuk minder naar rechts maar nog altijd een beetje helaas.
Binnenkort maar eens laten uitlijnen.
Hoe zinvol is volledig vierkant uitlijnen bij een V70? Wat zijn jullie ervaringen?
JulietKilo
Supporting Member
Geslacht:
Leeftijd: 45
Subject:

· 
Posted: 22.06.2020 - 20:14  ·  #9072
petjes-tjoening-scene
:lol: :lol: :lol:
Ik stik bijna in mijn bak kofie

Quote door brinkie

>> De wielstand veranderd niet met een ander banden maat.

Musicus
Geslacht:
Leeftijd: 43
Subject:

· 
Posted: 22.06.2020 - 20:38  ·  #9073
Quote door Duidelijk

Vandaag nieuwe remmen gemonteerd.
Hij trekt nu een stuk minder naar rechts maar nog altijd een beetje helaas.
Binnenkort maar eens laten uitlijnen.
Hoe zinvol is volledig vierkant uitlijnen bij een V70? Wat zijn jullie ervaringen?

Als een zaak niet vierkant uitlijnt is het een slecht bedrijf. Als de achterkant niet goed staat zal de auto nooit goed gaan sporen. Altijd eerst de achterkant uitlijnen en daarna de voorkant heb ik altijd begrepen.
JJM
VolvoV70forum verslaafde
Geslacht:
Leeftijd: 38
Subject:

· 
Posted: 22.06.2020 - 20:53  ·  #9074
Idd: de achterkant is erg bepalend voor de sporing van je auto. Dus alleen de voorkant heeft geen zin. Dat is alleen behulpzaam bij een starre achteras. Terwijl onze achteras een stuk of 22 rubbers bevat... (ja: slechts één afstelpunt, maar toch).
JJM
VolvoV70forum verslaafde
Geslacht:
Leeftijd: 38
Subject:

· 
Posted: 22.06.2020 - 20:54  ·  #9075
Afgelopen weekend de velgen er eens onder vandaag gehaald. Netjes schoongemaakt met IronX en wat resten van weggehaald plaklood verwijderd. Ziet er weer super strak uit.

Selected quotes for multi-quoting:   0