De gebroken mutiriem vervangen , weer een dynamo en AC die werkt , was uiteindelijk zo gedaan , meeste werk was wiel eraf en binnen scherm los maken om bij de spanner te kunnen .
Deze motor D5 2,4 de laatste generatie 215pk , heeft een hulp aggregaat riem en een multiriem , de multiriem drijft de dynamo en loopt via het hulpaggregaat , daar zit weer een wat dunnere multi riem op via een dubbele poelie van de hulpaggregaat die dan naar de airco loopt .
Vervangingsinterval , Multiriem 10jaar of 90k
Kleine multiriem naar airco 10jaar of 180k
De riemspanner mechanisch 10jaar of 180 k
Dus moraal van verhaal , je kan alles laten zitten voor 10jaar of 180k , behalve de buitenste multiriem , want die moet met 90k en blijkt het in mijn geval tot 135k vol te hebben gehouden , onbedoeld (onwetend)
En voor Blade , dat de buitenste multiriem in dit geval dan , de motor zou kunnen laten sneuvelen zoals jij het noemt .
Lijkt mij erg onwaarschijnlijk .
Zie ook foto 2 de aandrijf poelie van multiriem steekt ver buiten de kappen en is kompleet afgeschermd , ik zie het gevaar niet .
Maar als je daar een ander kijk op hebt dan hoor ik het graag .
https://myalbum.com/photo/QRYYyZFvELbV/1k0.jpg
Gebroken
https://myalbum.com/photo/mutcmwzTf2Wf/1k0.jpg
rechts van plaatje de hulpaggregaat poelie , en net daar onder nog een stukje van de ac compressor .
https://myalbum.com/photo/c4potXveJda7/1k0.jpg
En van boven , onder boven zeg maar zie je net nog de riem die de ac aandrijft via de hulpaggregaat .
Hulpaggregaat , dat woord komt overigens uit vida , niet zelf verzonnen , zo ver gaat mijn fantasie niet !!!
maar ja beestje moet een naam hebben .
Op naar de 180k dan kan alles eraf , d-riem spanners waterpomp , dan tuffen en genieten we nog een poosje van deze wagen , en dan zal het wel einde van tijdperk worden , en een elektrieke vervoersmiddel worden .