Wat heb jij vandaag aan je Volvo gedaan?

tcw82
Forumlid.
Geslacht: n/a
Subject:

Re: Wat heb jij vandaag aan je Volvo gedaan?

· 
Posted: 11.08.2020 - 08:46  ·  #9241
Quote door Bolbo

De auto gestofzuigd. Dat was wel eens nodig met hond en 3-jarige dreumes... was toch al wel een half jaartje geleden denk ik

Herkenbaar!
PvL
Administrator
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 11.08.2020 - 09:06  ·  #9242
Quote door Bolbo

De auto gestofzuigd. Dat was wel eens nodig met hond en 3-jarige dreumes... was toch al wel een half jaartje geleden denk ik

Dat doe ik minimaal 2x per week. En dat zonder hond en dreumes... "Iedere gek zijn gebrek" zullen we maar zeggen... ;)
Bolbo
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 11.08.2020 - 10:56  ·  #9243
PvL
Administrator
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 11.08.2020 - 11:01  ·  #9244
Quote door Bolbo

Hahaha, ik zat al te wachten op zo'n reactie. Ik heb Bigdog nog niet gehoord, die ligt waarschijnlijk nog in katzwijm

Was ook een inkoppertje he...;)
richard9722
Forumlid.
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 11.08.2020 - 13:45  ·  #9245
Onderste kunstof profiel van de nieuwe bestuurders deur verwijderd. Was een klein kleurverschil met de oude. Oude goed schoongemaakt en morgen weer monteren. Kan niet direct, omdat door de gebruikte lijmverwijderaar anders de nieuwe tape niet hecht.
Onderste deel van de deur gepolijst nu er toch mooi ruimte voor is.
JJM
VolvoV70forum verslaafde
Geslacht:
Leeftijd: 38
Subject:

· 
Posted: 11.08.2020 - 13:47  ·  #9246
Duurt wel lang voor Hans reageert hoor🤣
olaf
VolvoV70forum core member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 11.08.2020 - 14:36  ·  #9247
De gebroken mutiriem vervangen , weer een dynamo en AC die werkt , was uiteindelijk zo gedaan , meeste werk was wiel eraf en binnen scherm los maken om bij de spanner te kunnen .

Deze motor D5 2,4 de laatste generatie 215pk , heeft een hulp aggregaat riem en een multiriem , de multiriem drijft de dynamo en loopt via het hulpaggregaat , daar zit weer een wat dunnere multi riem op via een dubbele poelie van de hulpaggregaat die dan naar de airco loopt .

Vervangingsinterval , Multiriem 10jaar of 90k
Kleine multiriem naar airco 10jaar of 180k
De riemspanner mechanisch 10jaar of 180 k

Dus moraal van verhaal , je kan alles laten zitten voor 10jaar of 180k , behalve de buitenste multiriem , want die moet met 90k en blijkt het in mijn geval tot 135k vol te hebben gehouden , onbedoeld (onwetend)

En voor Blade , dat de buitenste multiriem in dit geval dan , de motor zou kunnen laten sneuvelen zoals jij het noemt .
Lijkt mij erg onwaarschijnlijk .
Zie ook foto 2 de aandrijf poelie van multiriem steekt ver buiten de kappen en is kompleet afgeschermd , ik zie het gevaar niet .
Maar als je daar een ander kijk op hebt dan hoor ik het graag .
https://myalbum.com/photo/QRYYyZFvELbV/1k0.jpg
Gebroken
https://myalbum.com/photo/mutcmwzTf2Wf/1k0.jpg
rechts van plaatje de hulpaggregaat poelie , en net daar onder nog een stukje van de ac compressor .
https://myalbum.com/photo/c4potXveJda7/1k0.jpg
En van boven , onder boven zeg maar zie je net nog de riem die de ac aandrijft via de hulpaggregaat .

Hulpaggregaat , dat woord komt overigens uit vida , niet zelf verzonnen , zo ver gaat mijn fantasie niet !!!
maar ja beestje moet een naam hebben .

Op naar de 180k dan kan alles eraf , d-riem spanners waterpomp , dan tuffen en genieten we nog een poosje van deze wagen , en dan zal het wel einde van tijdperk worden , en een elektrieke vervoersmiddel worden .
Volterop

Subject:

· 
Posted: 11.08.2020 - 15:58  ·  #9248
Niet om Blade te verdedigen, want dat kan hij prima zelf, maar ik heb het in mijn loopbaan als automonteur vroeger ook wel een paar keer meegemaakt.

Die riem kan zich op gaan delen en aan de binnenzijde van de poulie als fijne garen op gaan rollen. Dat gaat dan met kracht; ook door plekken waar ik niet had verwacht dat het door kon komen, maar het duwt alles weg.
Dan heeft soms de d-riem ook nog maar een klein zetje richting het blok nodig om zichzelf op te gaan vreten tegen het blok of een opstaande rand op een rol, en je bent klaar.
olaf
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 11.08.2020 - 16:34  ·  #9249
Quote door Volterop

Niet om Blade te verdedigen, want dat kan hij prima zelf, maar ik heb het in mijn loopbaan als automonteur vroeger ook wel een paar keer meegemaakt.

Die riem kan zich op gaan delen en aan de binnenzijde van de poulie als fijne garen op gaan rollen. Dat gaat dan met kracht; ook door plekken waar ik niet had verwacht dat het door kon komen, maar het duwt alles weg.
Dan heeft soms de d-riem ook nog maar een klein zetje richting het blok nodig om zichzelf op te gaan vreten tegen het blok of een opstaande rand op een rol, en je bent klaar.

Hij hoeft zich ook niet te verdedigen in deze , dat vraag ik ook niet .
Dat een riem mogelijk ergens tussen kan komen lijkt me duidelijk , maar in dit geval gezien de afscherming d-riem met kappen en de grote van de poelie acht ik de kans erg klein net zoals het winnen van hoofdprijs de staatsloterij , maar een kans is er natuurlink wel .
Kans is dus niet 0 maar ook niet heel groot .
Maar heel wat gesneuveld , is in mijn ogen , met deze constructie , iets te negatief uitgedrukt .
Bigdog
Administrator
Geslacht:
Homepage: volvov70forum.com
Subject:

· 
Posted: 11.08.2020 - 18:02  ·  #9250
Quote door JJM

Duurt wel lang voor Hans reageert hoor🤣

:w00t:
Gunz
Forumlid.
Subject:

· 
Posted: 11.08.2020 - 19:16  ·  #9251
Quote door olaf

Dat een riem mogelijk ergens tussen kan komen lijkt me duidelijk , maar in dit geval gezien de afscherming d-riem met kappen en de grote van de poelie acht ik de kans erg klein net zoals het winnen van hoofdprijs de staatsloterij , maar een kans is er natuurlink wel .
Maar heel wat gesneuveld , is in mijn ogen , met deze constructie , iets te negatief uitgedrukt .

geloof me, als het koord (technora) met 3 a 4k rpm er tussen slaat kan der meer kapot dan je lief is.
poelies, spanners, waterpompen, oliekeeringen, al tig keren mee gemaakt.
olaf
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 11.08.2020 - 19:53  ·  #9252
Quote door Gunz

Quote door olaf

geloof me, als het koord (technora) met 3 a 4k rpm er tussen slaat kan der meer kapot dan je lief is.
poelies, spanners, waterpompen, oliekeeringen, al tig keren mee gemaakt.

Hoeveel van deze motoren zijn er gebouwd en hoeveel kapot gelopen door een multi riem die geknapt is .
Dat het er een paar zijn geloof ik best , maar tig , en hoeveel is tig ?
Klinkt mij als aannames , in mijn geval overigens ook , heb ook geen getallen . , maat van me , net even gebeld , die al 40 jaar zijn garage draait , doet alle merken , zelden maakt ie het mee .
Gebroken d-riem gebeurt wel is , maar niet niet door het kapot lopen van multiriem , ik zeg ook niet dat het niet kan of nooit gebeurd , maar tig veel etc . Dat klopt gewoon niet .
Volterop

Subject:

· 
Posted: 11.08.2020 - 20:15  ·  #9253
@Olaf, zeg ik het goed als ik voorzichtig zo breng dat het mij lijkt alsof je dit (aantal) echt een puntje vind en jij daarin graag gelijk zou krijgen?

Het ligt er ook aan van welke kant je het bekijkt; hoe vaak bij een kapotte d-riem komt het door de m-riem? Of; hoe vaak brengt een gebroken m-riem schade aan de d-riem?

Mensen met ervaring, kunnen het weten lijkt mij.
Maar iemand met bijvoorbeeld 60 jaar ervaring bij alleen Mercedes, hebben daar weer geen kijk op; die zijn kettingen gewend. (Niet jouw vriend bedoelende hiermee)

Maar dan nog; hier komen "we" alleen uit met exacte cijfers en bewijzen. Gaat nooit lukken dus. Plus; "tig" is dan subjectief en zouden we een waarde vast moeten stellen en ook nog eens een nul-meting moeten doen.

Met andere woorden; "we" worden het nooit geheel eens vrees ik.
Daarbij komt dat een waarschuwing nooit weg is en vast goed bedoeld; lijkt mij een mooie afsluiter 😉
Gunz
Forumlid.
Subject:

· 
Posted: 11.08.2020 - 20:42  ·  #9254
Quote door olaf

Hoeveel van deze motoren zijn er gebouwd en hoeveel kapot gelopen door een multi riem die geknapt is .
Dat het er een paar zijn geloof ik best , maar tig , en hoeveel is tig ?
Klinkt mij als aannames , in mijn geval overigens ook , heb ook geen getallen . , maat van me , net even gebeld , die al 40 jaar zijn garage draait , doet alle merken , zelden maakt ie het mee .
Gebroken d-riem gebeurt wel is , maar niet niet door het kapot lopen van multiriem , ik zeg ook niet dat het niet kan of nooit gebeurd , maar tig veel etc . Dat klopt gewoon niet .

ik spreek alleen maar uit eigen ervaring (30 jaar) met Volvo, Volkswagen, Audi. en ja er blijven er meer heel dan dat er stuk gaan.
stel je voor..
Maar "Gebroken d-riem gebeurt wel is , maar niet niet door het kapot lopen van multiriem" dat is waarschijnlijk jou ervaring.
GRUNNS60
Erelid
Geslacht:
Leeftijd: 63
Subject:

· 
Posted: 11.08.2020 - 21:48  ·  #9255
Volgens mij hebben we meerdere ervaringen op het forum gehad met distributie die stuk gegaan is door( kapotte) multiriemen. en volgens mij zit die van dit model niet veel anders dan de andere/oudere modellen. als ik t zo zie . Maar tis goed gegaan dus iedereen blij.

Selected quotes for multi-quoting:   0