Ik weet niet of het in dit draadje thuishoort, zo niet dan dirigeer me maar even de goede richting op. Het onderhoud is zo spannend niet maar had toch paar vraagjes.
Gisteren de bougies vervangen (was hoog nodig) en lucht/interieurfilters. Daarbij trok ik vrij spontaan een van de bougiekabels los. Daardoor vroeg ik me af of die niet al op half elf zat en mede debet was aan het mindere lopen van de afgelopen tijd. Een andere kabel moest ook vervangen worden (daar was de dop compleet los van de kabel gekomen en maakte het uiteinde geen contact meer met de bougie). Gelukkig had ik nog originele volvo kabels liggen. Die doen (achteraf) veel degelijker aan. Ik heb destijds in één keer vanwege (vermoedelijke) ontstekingsproblemen de kabels, verdelerkap en rotor ineens vervangen voor kwaliteitsspul van bosch (althans, dat dacht ik). Dat is drie jaar geleden maar de rotor is inmiddels versleten, de verdelerkap ziet er ook niet meer heel jofel uit en twee van de kabels dus stuk...
Iemand nog goede ervaringen met een meek rotor? Verdelerkap? Kabels worden sws weer volvo. De rotor die er nu in zit is geloof ik van facet, maar die wil ik er uiteindelijk niet in hebben (begint ook al zichtbaar te slijten).
Bougies die er nu in zitten zijn Denso IK20. Ik weet dat sommige zweren bij origineel Volvo, maar toch maar eens kijken of het ‘overslaan’ op gas bij hele lage toeren misschien nu beter is.
Overigens moest ik de verdeelkap nog loslaten omdat meneer wegenwacht vorige week een onderdeel vergeten was terug te zetten (kapje over de rotor heen). Daartoe de luchtfilterbehuizing even weggenomen. Nou vroeg ik me een aantal dingen af.
Dit is toch de LMM:
Weet iemand daar een onderdeelnummer van? Is die storingsgevoelig? Heeft het zin die schoon te maken?
Verder kwam ik deze tegen. Een klep die luchttoevoer van buiten of vanaf het blok(?) (aluminium slang) regelt:
Ik neem aan dat die klep (er zit een soort drukslangetje aan dat naar het compartiment van het filter gaat) bediend wordt al naar gelang er een bepaalde druk in het huis is, maar ik kan me eigenlijk niet voorstellen dat die nog werkt. Kan de werking worden gecontroleerd? Is het een onderdeel dat de moeite van het reinigen waard is?
Ik ben een beetje skeptisch over de hele werking van de luchttoevoer nadat ik een aantal jaren geleden een hele tijd heb gereden met een kapotte slang (na het filter). Toen ik die uiteindelijk verving merkte ik niet veel verandering (hij liep goed en bleef goed lopen).
Verder gisteren nog de rechter luidspreker in de deur vervangen. Hij viel af en toe uit en ik had nog een reserve liggen (al een keer een nieuwe tweedehands setje via hunter gescoord toen linksvoor stoorde). Uiteraard gingen er weer tig clipjes kapot. Bij aliexpress voor een kleine twee euro 50 surrogaatclipjes besteld die goede recensies kregen. Ben benieuwd. Uiteraard ging er weer wat kapot:
Dat is het ringetje dat hier hoort:
Links ook al gebeurd. Hunter heeft er mogelijk nog twee gebruikte, neem althans aan dat hier geen vervanging voor is.
Volgende klus wordt dashboard. Maar dat wordt eerder lente. Daarover dan meer.