Wat heb jij vandaag aan je Volvo gedaan?

Eric.96
Forumlid.
Geslacht: n/a
Subject:

Re: Wat heb jij vandaag aan je Volvo gedaan?

· 
Posted: 29.12.2020 - 18:30  ·  #9571
Maar eens 2 nieuwe schokdempers met schokdemperplaatjes gekocht. Van het weekend er maar eens intimmeren
Frank_V75
Forumlid.
Subject:

· 
Posted: 29.12.2020 - 20:05  ·  #9572
Ik weet niet of het in dit draadje thuishoort, zo niet dan dirigeer me maar even de goede richting op. Het onderhoud is zo spannend niet maar had toch paar vraagjes.

Gisteren de bougies vervangen (was hoog nodig) en lucht/interieurfilters. Daarbij trok ik vrij spontaan een van de bougiekabels los. Daardoor vroeg ik me af of die niet al op half elf zat en mede debet was aan het mindere lopen van de afgelopen tijd. Een andere kabel moest ook vervangen worden (daar was de dop compleet los van de kabel gekomen en maakte het uiteinde geen contact meer met de bougie). Gelukkig had ik nog originele volvo kabels liggen. Die doen (achteraf) veel degelijker aan. Ik heb destijds in één keer vanwege (vermoedelijke) ontstekingsproblemen de kabels, verdelerkap en rotor ineens vervangen voor kwaliteitsspul van bosch (althans, dat dacht ik). Dat is drie jaar geleden maar de rotor is inmiddels versleten, de verdelerkap ziet er ook niet meer heel jofel uit en twee van de kabels dus stuk...

Iemand nog goede ervaringen met een meek rotor? Verdelerkap? Kabels worden sws weer volvo. De rotor die er nu in zit is geloof ik van facet, maar die wil ik er uiteindelijk niet in hebben (begint ook al zichtbaar te slijten).

Bougies die er nu in zitten zijn Denso IK20. Ik weet dat sommige zweren bij origineel Volvo, maar toch maar eens kijken of het ‘overslaan’ op gas bij hele lage toeren misschien nu beter is.

Overigens moest ik de verdeelkap nog loslaten omdat meneer wegenwacht vorige week een onderdeel vergeten was terug te zetten (kapje over de rotor heen). Daartoe de luchtfilterbehuizing even weggenomen. Nou vroeg ik me een aantal dingen af.

Dit is toch de LMM:

Weet iemand daar een onderdeelnummer van? Is die storingsgevoelig? Heeft het zin die schoon te maken?

Verder kwam ik deze tegen. Een klep die luchttoevoer van buiten of vanaf het blok(?) (aluminium slang) regelt:

Ik neem aan dat die klep (er zit een soort drukslangetje aan dat naar het compartiment van het filter gaat) bediend wordt al naar gelang er een bepaalde druk in het huis is, maar ik kan me eigenlijk niet voorstellen dat die nog werkt. Kan de werking worden gecontroleerd? Is het een onderdeel dat de moeite van het reinigen waard is?

Ik ben een beetje skeptisch over de hele werking van de luchttoevoer nadat ik een aantal jaren geleden een hele tijd heb gereden met een kapotte slang (na het filter). Toen ik die uiteindelijk verving merkte ik niet veel verandering (hij liep goed en bleef goed lopen).

Verder gisteren nog de rechter luidspreker in de deur vervangen. Hij viel af en toe uit en ik had nog een reserve liggen (al een keer een nieuwe tweedehands setje via hunter gescoord toen linksvoor stoorde). Uiteraard gingen er weer tig clipjes kapot. Bij aliexpress voor een kleine twee euro 50 surrogaatclipjes besteld die goede recensies kregen. Ben benieuwd. Uiteraard ging er weer wat kapot:

Dat is het ringetje dat hier hoort:

Links ook al gebeurd. Hunter heeft er mogelijk nog twee gebruikte, neem althans aan dat hier geen vervanging voor is.

Volgende klus wordt dashboard. Maar dat wordt eerder lente. Daarover dan meer.
Klaasw
VolvoV70forum core member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 29.12.2020 - 22:03  ·  #9573
Die klep is voor de voorverwarmimg van je inlaat lucht. Bovenzijde luchtfilter zit een tuitje en op de klep zit een tuitje. Daar hoort een slangetje tussen te zitten.

LMM kun je reinigen met LMM cleaner van bijvoorbeeld Liqui Molly
Ninjabiker
Supporting Member
Geslacht:
Leeftijd: 55
Homepage: beernettskate.com
Subject:

· 
Posted: 29.12.2020 - 23:36  ·  #9574
2 nieuwe fuseekogels en 1 nieuwe draagarm.
Ik was al huiverig na sommige verhalen hier maar met het juiste gereedschap ging het erg gemakkelijk. De kogels kwamen bijna vanzelf uit de draagarm en met een slagtrekker waren ze binnen 15 seconden uit de fusee. Overigens had ik die gewoon laten zitten aan de auto.
Alles origineel Volvo, dan kan het weer 20 jaar mee. Prijs viel me erg mee. €300 voor alles en omdat ik een purist ben had ik dat er voor over.
Deze week nog even naar de uitlijn-boer en de apk-boer.
latten
VolvoV70forum fan
Geslacht:
Leeftijd: 39
Subject:

· 
Posted: 30.12.2020 - 09:13  ·  #9575
Achterklep vervangen, in oude zat ruit niet mooi vast en veel blanke lak los latend. Spoiler omgezet, dat ging verbazingwekkend goed. Nu nog ruitenwisser motor omzetten. Iemand een idee hoe best rest afdruk van ‘lettertjes’ van type aanduiding te verwijderen? Sticker verwijderaar doet al iets, maar blijft zichtbaar. Kleien?
peter71
Supporting Member
Geslacht:
Leeftijd: 54
Subject:

· 
Posted: 30.12.2020 - 10:46  ·  #9576
Quote door Klaasw

Die klep is voor de voorverwarmimg van je inlaat lucht. Bovenzijde luchtfilter zit een tuitje en op de klep zit een tuitje. Daar hoort een slangetje tussen te zitten.

LMM kun je reinigen met LMM cleaner van bijvoorbeeld Liqui Molly

Komt ie niet te vervallen bij rijden op gas?
Klaasw
VolvoV70forum core member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 30.12.2020 - 11:58  ·  #9577
Dat durf ik niet te zeggen, lijkt mij van niet
PvL
Administrator
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 30.12.2020 - 12:37  ·  #9578
Quote door latten

Achterklep vervangen, in oude zat ruit niet mooi vast en veel blanke lak los latend. Spoiler omgezet, dat ging verbazingwekkend goed. Nu nog ruitenwisser motor omzetten. Iemand een idee hoe best rest afdruk van ‘lettertjes’ van type aanduiding te verwijderen? Sticker verwijderaar doet al iets, maar blijft zichtbaar. Kleien?

Heb je een caramel schijf? Werkt perfect!
latten
VolvoV70forum fan
Geslacht:
Leeftijd: 39
Subject:

· 
Posted: 30.12.2020 - 13:20  ·  #9579
Quote door PvL

Heb je een caramel schijf? Werkt perfect!

Ga ik proberen!
MQ9
Supporting Member
Geslacht:
Leeftijd: 51
Subject:

· 
Posted: 30.12.2020 - 14:58  ·  #9580
Je hebt vakantie en dan ga je dingen doen die je normaal uitstelt. Bij GS Powerflush om de hoek in Uden langsgegaan.
Laten we het preventief onderhoud noemen.

Tijn
V70-2.5FT
Forumlid.
Subject:

· 
Posted: 30.12.2020 - 16:18  ·  #9581
Vandaag de onderdelen binnen gekregen voor een olie en filter wissel voor onze auto's.

Nu nog even wachten op mooi weer.
GRUNNS60
Erelid
Geslacht:
Leeftijd: 63
Subject:

· 
Posted: 31.12.2020 - 10:19  ·  #9582
:-) De smeerolie voor de mens staat ook al klaar zie ik
PvL
Administrator
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 31.12.2020 - 10:57  ·  #9583
;) Scherp Frank!
motorfietsenmaker
Supporting Member
Geslacht:
Leeftijd: 56
Subject:

· 
Posted: 31.12.2020 - 12:49  ·  #9584
Vandaag de achter achterruitwisser en STABILUS Gasveer, legbodem (Koffer- / Laadruimte) vervangen..

Toch weer 5 minuten werk 😀😃😅🤣
Bigdog
Administrator
Geslacht:
Homepage: volvov70forum.com
Subject:

· 
Posted: 31.12.2020 - 16:57  ·  #9585
Boodschappenhouder erin ?
Altijd makkelijk.

Selected quotes for multi-quoting:   0