Wat heb jij vandaag aan je Volvo gedaan?

Kuip
Supporting Member
Geslacht:
Leeftijd: 59
Subject:

Re: Wat heb jij vandaag aan je Volvo gedaan?

· 
Posted: 21.06.2021 - 20:41  ·  #10051
Zo, dat ziet er gelijk een stuk frisser uit!
James Dean

Subject:

· 
Posted: 21.06.2021 - 20:56  ·  #10052
Vandaag aan de Volvo? Mag ik het even samenvatten? Ben het vorige week vergeten.

Vorige week in ieder geval: beide voorste draagarmen, fuseekogels, stabilisator verbindingsstangen vervangen.
Vandaag dan uitgelijnd; lekker lopen mierenbevruchten en alles natuurlijk helemaal tot op de minuut perfect ;) Heb je normaal gesproken geen tijd voor geef ik toe, maar ik gelukkig wel nu.
Voorwielen gebalanceerd en voor morgen staat de jaarlijkse aircoservice op de planning.

Vakantie komt eraan; tijd voor vertroeteling :)
koeni
Forumlid.
Geslacht: n/a
Subject:

· 
Posted: 21.06.2021 - 20:57  ·  #10053
[/quote]
Zelf ook bezig geweest dit weekend:
- auto een wasje gegeven
- 4 nieuwe DynAudio deur woofers gehangen omdat ik er weer 1 kapot had (de 3e in 6 maanden tijd) en het zat was, dus alles maar gelijk vervangen. die ik werkend uit de auto heb gehaald zijn reserve.
- nieuwe stijl chrome strip op de kofferdeksel geplakt en zondat toch ook maar de nieuwe letter stijl geplakt, zie bijlagen (voor, tussen & na)
[/quote]

Erg fraai! Hoe heb je de plaatsing van de letters uitgemeten?

Dat embleem op het motorblok is gewoon geplakt. Moest wel even grondig de lijmresten van het oude embleem verwijderen.
Dawn
Forumlid.
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 21.06.2021 - 21:12  ·  #10054
Quote door Kuip

Zo, dat ziet er gelijk een stuk frisser uit!

thanks!
was zaterdag heel erg aan het twijfelen of ik de letters wel moest plakken, maar het hoort er toch écht wel bij. blij met het resultaat :)

Quote door koeni

Zelf ook bezig geweest dit weekend:
- auto een wasje gegeven
- 4 nieuwe DynAudio deur woofers gehangen omdat ik er weer 1 kapot had (de 3e in 6 maanden tijd) en het zat was, dus alles maar gelijk vervangen. die ik werkend uit de auto heb gehaald zijn reserve.
- nieuwe stijl chrome strip op de kofferdeksel geplakt en zondat toch ook maar de nieuwe letter stijl geplakt, zie bijlagen (voor, tussen & na)

Erg fraai! Hoe heb je de plaatsing van de letters uitgemeten?

Dat embleem op het motorblok is gewoon geplakt. Moest wel even grondig de lijmresten van het oude embleem verwijderen.

ik heb de breedte van de klep gemeten op de chromen sier strip en dan is de klep 106cm breed.
stukje schilderstape in het midden plakken en dan 53cm uitmeten en aftekenen.

de letters komen in een mal, dus dan is het zorgen dat de mal recht ligt, en de L precies midden boven de aftekening staat.
voila; exact in het midden. ik heb daarna de rechter kant van de mal vast geplakt zodat deze recht blijft zitten en daarna een voor een de letters vastgeplakt.
de onderzijde van de letters staan 1.8cm boven de chromen strip (uit het hoofd), wat neer komt dat de huidige nieuwe letters op dezelfde 'hoogte' staan als de oude.
1-wiel
Koplamp deskundige
Geslacht:
Leeftijd: 51
Subject:

· 
Posted: 22.06.2021 - 14:09  ·  #10055
Niet aan de Volvo maar een setje xenon reflector koplampen voorzien van nieuwe lenzen. Deze zijn te koop, inruil oude xenon reflector koplampen mogelijk.
You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).
JJM
VolvoV70forum verslaafde
Geslacht:
Leeftijd: 37
Subject:

· 
Posted: 22.06.2021 - 14:49  ·  #10056
Dat knapt lekker op zeg! Mijn meesturende Xenon kwam afgelopen apk ternauwernood door de keuring. Moet ook nog eens aan de slag, maar heb er niet zoveel zin in... te druk met andere projecten zeg maar.
Musicus
VolvoV70forum core member
Geslacht:
Leeftijd: 43
Subject:

· 
Posted: 24.06.2021 - 21:44  ·  #10057
Vandaag de remklauwen vervangen voor de exemplaren die ik van Adriaan heb overgenomen. Ik had gehoopt dat het een kwestie was van remslang losdraaien in de klauw, nieuwe klauw erop en klaar. Maar helaas bleek er een kronkel te komen in de remslang dus ik moest ook de remslang van de remleiding losmaken. En laat nou die 6-kant helemaal rond zijn gemaakt! Uiteindelijk met een griptang de leiding los kunnen draaien. Daarna was het een kwestie van slang iets draaien, opnieuw vastzetten en klaar. De andere kant zat wel in 1 keer goed.

Alle 4 de klauwen en de koppelingscilinder onder druk doorgespoeld met de zelfgemaakte ontluchter. Werkt echt als een speer.
Malmö

Subject:

· 
Posted: 25.06.2021 - 18:48  ·  #10058
Vandaag eindelijk even tijd gehad om de motorsteun aan de distributiezijde van mijn S60 te vervangen.
Is eventjes een beetje werk. Eén en ander aan bouten zit vrij vast na 19 jaar.
Toen ik de originele steun eruit had wel een beetje spijt van al het werk en de aanschaf van een nieuwe steun.
De oude die eruit kwam was namelijk nog als nieuw. Totaal geen speling in het rubber, geen barstjes in het rubber en het rubber was ook niet ingezakt.
Even getwijfeld of deze steun überhaupt wel de originele was. Maar de productiedatum geeft toch echt 2002 aan zoals te zien op bijgevoegde foto's.
Eigenlijk onzin om deze te vervangen maar ach, ik had de boel toch los en heb de nieuwe maar gemonteerd.
Ook nog even een oog geworpen op de 2 hydraulische motorsteunen. Die zien er ook nog als nieuw uit en geen enkel spoor van lekkage te zien.
Die laten we dus mooi zitten.
Omdat de auto toch op de brug stond met de voorbanden gedemonteerd ook nog even de draagarmrubbers bekeken. Die beginnen een klein scheurtje te vertonen als de auto op de brug staat met de draagarmen compleet uitgeslagen naar onder. Volgens de baas van de doe-het-zelf werkplaats is dit normaal en is het nog maar een zeer vroegtijdig stadium van slijtage. Wat vinden jullie ervan? Ik heb een foto bijgevoegd. Het rubber begint was los te laten van het metaal.
Ik zit er al een tijd over na te denken mijn schokbrekers te vervangen met alle toebehoren. Dus ook nieuwe veerpootlagers, rubbers en stabi stangetjes.
Ik vind mijn S60 de laatste tijd vrij zoekerig worden bij hogere snelheden en oneffenheden in het wegdek zijn zeer goed voelbaar in het stuur. Ook reageert de auto nogal stoterig op slechtwegdek.
Als ik de staat bekijk van de schokbrekers wordt het denk ik ook hoog tijd om deze te vervangen. Stofkappen zijn helemaal vergaan en de dempers zelf zien er verroest uit.
Toen ik de auto op de brug had staan bleek dus dat deze dempers nog de originele zijn. Er zitten gele stickers met Volvo logo op. Ook in de onderhoudshistorie kan ik nergens terugvinden dat de dempers ooit een keer vervangen zouden zijn.
Dat vind ik dus niet slecht! Dempers die het 3,5 ton volhouden.
Maar ga ze wel vervangen. Wat denken jullie? Direct de draagarmen mee vervangen als de boel toch los ligt?
You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).
ohz274
VolvoV70forum verslaafde
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 25.06.2021 - 20:00  ·  #10059
Je zult het geheid merken wanneer je de dempers vervangt. En dan gewoon de draagarmen mee vervangen. Scheelt weer 1 keer uitlijnen.
Malmö

Subject:

· 
Posted: 25.06.2021 - 20:47  ·  #10060
Quote door ohz274

Je zult het geheid merken wanneer je de dempers vervangt. En dan gewoon de draagarmen mee vervangen. Scheelt weer 1 keer uitlijnen.

Ja precies. Dat idee met dat uitlijnen had ik ook.
Heb een aantal maanden geleden mijn binnenste en buitenste stuurkogels laten vervangen en de auto toen ook opnieuw uitgelijnd.
Nu de draagarmen direct meenemen scheelt weer 1 keer uitlijnen.
De dempers die er nu onder zitten zien er echt slecht uit. Geen wonder ook na 19 jaar en meer dan 3,5 ton. Stofkappen zijn ook helemaal vergaan en de auto begint de laatste tijd behoorlijk te stuiteren over oneffenheden in de weg.
Ik kan het me verbeelden omdat ik er meer op ben beginnen te letten maar het is net of het de laatste weken erger is geworden.
Hoog tijd dus om de dempers met alles erop en eraan te vervangen.
De auto is het mij nog wel waard ook al is het qua uiterlijk niet het allermooiste exemplaar. Hij heeft me de afgelopen 18.000km overal probleemloos naartoe gebracht en is zeer betrouwbaar gebleken. En met een oude auto als deze moet je toch zo'n 1500 euro aan onderhoud en reparatiekosten per jaar achter de hand houden. Tenminste, daar houd ik wel rekening mee.
Ninjabiker
Supporting Member
Geslacht:
Leeftijd: 55
Homepage: beernettskate.com
Subject:

· 
Posted: 25.06.2021 - 22:49  ·  #10061
Vandaag wat gepland onderhoud uitgevoerd. Was weer leuk om te doen!

- Olie+Filter vervangen
- Koelvloeistof vervangen
- Stuurhuis geflushed
- Remvloeistof vervangen
- Bovenste motorsteun vervangen
- Service indicator gereset O-)

Stuurhuis was voor mij de eerste keer dat ik het uitvoerde en er kwam aardig donkere olie uit. Merk weinig verschil nu, maar het gedrag was al prima. Heb 2 liter olie gebruikt, het laatste wat eruit kwam was mooi helder groen. Misschien over een paar maanden nog eens herhalen maar dan vervang ik ook het reservoir, die heb ik binnenin gereinigd met een cleaner maar hij staat wat bol en het past niet meer helemaal lekker. En dan vervang ik ook meteen het koelvloeistof reservoir, die kreeg ik niet meer mooi schoon van binnen naar mijn zin...
Nadat de motorolie afgetapt was giet ik er altijd eerst goedkope action olie in, laat hem daneen paar minuten draaien en tap dan alles weer af. Filter verwisselen en dan pas de nieuwe goede olie erin.
Dit keer alle vloeistoffen van Kroon-Oil gebruikt ipv Castrol, muv de remvloeistof, die was origineel Volvo. Net als de motorsteun en het oliefilter.
Jaja ik weet het, het kan goedkoper maar ik ben een purist... :P
Thor
Forumlid.
Geslacht:
Leeftijd: 61
Subject:

Filter

· 
Posted: 26.06.2021 - 13:43  ·  #10062
Gisteren het interieurfilter maar eens even bekeken en vervangen.
Nou dat was geen overbodige luxe.
Hij zat aardig vol met stof , zaadjes, blaadjes e.d.
Het was overigens wel een gedoe om het uit te voeren, Volvo heeft hier niet aan de service vriendelijkheid gedacht !
Je moet nadat je trapplaat hebt uitgenomen , de vloerbedekking naar je toe trekken en dan een grote zekeringdoos verwijderen nadat je de dikke blauwe stekker er uit hebt gehaald.
Daarna kun je pas bij het eigenlijke deurtje van het filter
Maar ook bij het uitnemen van het filter en het terugplaatsen van het filter loop je tegen problemen aan.
Je dient het filter behoorlijk te vervormen om hem in het filterhuis te kunnen schuiven.

Oke, het is wel gelukt maar in mijn vorige auto (Mitsubishi Lancer wagon 2.0) ging dit in 5 min.!
Hier kan Volvo nog veel van leren naar mijn idee....

Tevens de V70nn voorzien van spatlappen.
Dit is geen overbodige luxe, gezien de hoog opspattende modder op de dorpels ,deuren en spatborden.
Besteld bij V-Parts en keurig passend op de R-disign (mits juist besteld voor achter).

Nu nog het wit in de leren stoel wat bijkleuren met colourlock.

Tot later.
James Dean

Subject:

· 
Posted: 26.06.2021 - 14:12  ·  #10063
Quote door Thor

Gisteren het interieurfilter maar eens even bekeken en vervangen.
Nou dat was geen overbodige luxe.
Hij zat aardig vol met stof , zaadjes, blaadjes e.d.

Ik las: "zaagblaadjes".........

Ik had heel veel vragen ;)
sw2983

Subject:

· 
Posted: 26.06.2021 - 15:09  ·  #10064
Ja, al die leuke constructies met filters en soms benodigde gereedschappen ed., komen volgens mij vooral van Ford. Die hadden de filosofie, om alles zo te maken dat je wel naar de dealer moest..
bartv70
VolvoV70forum member
Geslacht: n/a
Subject:

· 
Posted: 26.06.2021 - 16:00  ·  #10065
En vergeet je zelf niet, je speelt een paar minuten voor slangenmens, althans ik wel....

Selected quotes for multi-quoting:   0