Wat heb jij vandaag aan je Volvo gedaan?

ProVolvo
Supporting Member
Geslacht:
Leeftijd: 65
Subject:

Re: Wat heb jij vandaag aan je Volvo gedaan?

· 
Posted: 09.07.2021 - 21:01  ·  #10126
Quote door Bigdog

Een auto heeft onderhoud nodig, of het nu een Ford, Volvo, of Volvo-Ford is.
Als je met 3 ton plus al dit soort zaken tegelijk krijgt, zegt dit meer iets over het onderhoud.
De een houdt het goed bij en de ander trekt hem van APK naar APK.
En dat is een wezenlijk verschil.
Zijn de kosten hoger dan dat de dagwaarde is, dan lijkt het me verstandiger om even een rekensommetje te gaan maken.
Maar goed, de opvolger zal ook de nodige investeringen vragen.

Klopt helemaal Hans.
Destijds heb ik met meerdere nieuwe auto’s gekocht waaronder een nieuwe 240 en 740 Station die ik “op de zaak” aanschafte. Omdat mijn ervaringen met Volvo zo goed waren qua levensduur en onderhoud en ik niet meer op de zaak wilde rijden daarna bewust gekozen voor een Volvo occasion: Een 850 station van 2 jaar oud met 40k op de teller, ex-company car die 2 jaar bij Volvo Beesd had rondgereden. Echt een top wagen! En omdat die het zo goed deed die pas weg gedaan bij 360k en 16 jaar oud.
Om financiële reden (crisis) daarna de 8 jaar oude V70N 2.5T AWD gekocht met 200k op de teller. En dan krijg je toch reparatie kosten die ik eerder niet kende bij mijn Volvo’s. En daarom vorig najaar die V70N ingeruild bij 365k en bijna 17 jaar oud ivm de restwaarde bij een eventuele Total loss.
Ik zie dat die V70N vanaf oktober 2020 inmiddels al de 2e eigenaar heeft: de wagen zag er idd nog errug mooi en goed uit en is zeer luxe, en Volvo’s heb de reputatie dat ze onverwoestbaar zijn. En daar verkijken sommigen zich op en denken dat ze daarmee nog jaren zonder enig probleem kunnen rijden.
ProVolvo
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 09.07.2021 - 21:02  ·  #10127
[quote="[-Tom-]”

Eerlijk gezegd vraag ik mij af waarom je überhaupt een Volvo hebt gekocht
[/quote]
+1
Volvofiel2
Forumlid.
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 09.07.2021 - 22:31  ·  #10128
Weer even terug ontopic na al die posts over Japanners (zelf heb ik voorafgaand aan Volvo trouwens ook de nodige Japanners 'versleten'):
Vandaag heb ik een gereviseerde cardanas laten monteren onder de XC70. Ik had al een tijdje last van gerammel uit/van de as en dat is nu mooi opgelost. Als deze as weer 3,5 ton meegaat hoef ik hem nooit meer te vervangen.
Mooie bijkomstigheid is dat er ook een paar trillingen zijn verdwenen :D
Malmö

Subject:

· 
Posted: 09.07.2021 - 22:40  ·  #10129
Quote door [-Tom-]

De diesels waren slecht ja van de Avensis. De benzine versies niet.

Eerlijk gezegd vraag ik mij af waarom je überhaupt een Volvo hebt gekocht

Ach gewoon. Ik had snel een auto nodig en deze stond bij een handelaar in de buurt. Reed goed voor een zeer schappelijke prijs en ze hebben de naam betrouwbaar te zijn. En die naam heeft mijn S60 tot nu toe ook waar gemaakt.
Tot nu toe was het een goede investering. Hij brengt me probleemloos van A naar B.
Maar qua afwerking en verfijning kan zo'n S60 niet eens in de schaduw staan van een Honda Accord. Dat moet ik eerlijk zeggen.
Avensis spreekt mij niet echt aan. Ik zit er niet lekker in en ook de benzineversies van de Avensis 2 kennen problemen. Ze willen ook nog wel eens behoorlijk olie verbruiken. Heb er weleens een paar bekeken en bij de meeste brandt ook het motorstoringslampje. Dat zie je nooit bij een Honda Accord bijvoorbeeld. Dat die Avensissen niet zo goed zijn komt ook doordat ze in GB werden geproduceerd. Die kunnen niet tippen aan de betrouwbaarheid van een in Japan in elkaar geschroefde Toyota.
Malmö

Subject:

· 
Posted: 09.07.2021 - 22:48  ·  #10130
Quote door ProVolvo

Quote door Bigdog

Een auto heeft onderhoud nodig, of het nu een Ford, Volvo, of Volvo-Ford is.
Als je met 3 ton plus al dit soort zaken tegelijk krijgt, zegt dit meer iets over het onderhoud.
De een houdt het goed bij en de ander trekt hem van APK naar APK.
En dat is een wezenlijk verschil.
Zijn de kosten hoger dan dat de dagwaarde is, dan lijkt het me verstandiger om even een rekensommetje te gaan maken.
Maar goed, de opvolger zal ook de nodige investeringen vragen.

Klopt helemaal Hans.
Destijds heb ik met meerdere nieuwe auto’s gekocht waaronder een nieuwe 240 en 740 Station die ik “op de zaak” aanschafte. Omdat mijn ervaringen met Volvo zo goed waren qua levensduur en onderhoud en ik niet meer op de zaak wilde rijden daarna bewust gekozen voor een Volvo occasion: Een 850 station van 2 jaar oud met 40k op de teller, ex-company car die 2 jaar bij Volvo Beesd had rondgereden. Echt een top wagen! En omdat die het zo goed deed die pas weg gedaan bij 360k en 16 jaar oud.
Om financiële reden (crisis) daarna de 8 jaar oude V70N 2.5T AWD gekocht met 200k op de teller. En dan krijg je toch reparatie kosten die ik eerder niet kende bij mijn Volvo’s. En daarom vorig najaar die V70N ingeruild bij 365k en bijna 17 jaar oud ivm de restwaarde bij een eventuele Total loss.
Ik zie dat die V70N vanaf oktober 2020 inmiddels al de 2e eigenaar heeft: de wagen zag er idd nog errug mooi en goed uit en is zeer luxe, en Volvo’s heb de reputatie dat ze onverwoestbaar zijn. En daar verkijken sommigen zich op en denken dat ze daarmee nog jaren zonder enig probleem kunnen rijden.

Ik denk ook dat de kwaliteit en betrouwbaarheid van Volvo's door de jaren heen fors minder zijn geworden.
De 850's en de 940's uit de jaren negentig dat waren echte topwagens en nog echte Volvo's. Helemaal in Zweden ontwikkeld en geproduceerd.
En toen kwam Ford (ja het merk waarvan ik een auto op het oog heb) in het spel. En toen moest er plotseling overal flink op bezuinigd worden. Dat zie je al terug in de eerste serie van het P2 chassis. Problemen die Volvo voorheen nooit kende.
Elektronica ellende, vroegtijdig falende in Italië goedkoop ingekochte gasklephuizen, turbo motoren die de geest geven etc.
Dat had je in de jaren 90 gewoon niet bij Volvo. Bij een 940 had je ook geen dure reparaties om deze in de lucht te houden die je bij moderne Volvo's wel hebt.
Het is gewoon allemaal niet meer wat het geweest is. Maar dat geldt overigens voor vele merken. Kijk maar naar de "premium" Duitsers.
[-Tom-]
VolvoV70forum verslaafde
Geslacht:
Leeftijd: 38
Homepage: fs1forum.com
Subject:

· 
Posted: 09.07.2021 - 22:56  ·  #10131
Een 940 is ook niet echt vergelijkbaar natuurlijk. De basis daarvan stamt ook uit de jaren '70 zo'n beetje. Er zat ook nauwelijks iets op wat stuk kon gaan en is qua rijervaring/comfort/veiligheid natuurlijk totaal niet te vergelijken met een moderne Volvo
ProVolvo
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 09.07.2021 - 23:23  ·  #10132
Quote door Malmö

Ik denk ook dat de kwaliteit en betrouwbaarheid van Volvo's door de jaren heen fors minder zijn geworden.
De 850's en de 940's uit de jaren negentig dat waren echte topwagens en nog echte Volvo's. Helemaal in Zweden ontwikkeld en geproduceerd.
En toen kwam Ford (ja het merk waarvan ik een auto op het oog heb) in het spel. En toen moest er plotseling overal flink op bezuinigd worden. Dat zie je al terug in de eerste serie van het P2 chassis. Problemen die Volvo voorheen nooit kende.
Elektronica ellende, vroegtijdig falende in Italië goedkoop ingekochte gasklephuizen, turbo motoren die de geest geven etc.
Dat had je in de jaren 90 gewoon niet bij Volvo. Bij een 940 had je ook geen dure reparaties om deze in de lucht te houden die je bij moderne Volvo's wel hebt.
Het is gewoon allemaal niet meer wat het geweest is. Maar dat geldt overigens voor vele merken. Kijk maar naar de "premium" Duitsers.

Geen enkel merk is nog probleemloos. Komt o.a. door alle electronische componenten die vanaf circa 2000 in alle auto’s zit. En alle aanpassingen voor de milieubeweging. Kijk maar eens naar pech statistieken: vooral daarmee problemen, maar vaak geen mechanische. Onder andere BMW’s die een topreputatie hebben komen er niet genadig vanaf.
Rond 2010 was ik in gesprek met een zeer ervaren allround monteur die toen al minstens 35 jaar monteur was. Hij zei me, terwijl hij een mechanisch probleem aan mijn 14 jaar oude 850 oploste, dat de slechtste wagen toen Mercedessen waren. Schandalig hoeveel problemen die hadden, zei hij me. En dat terwijl Mercedes toch de reputatie heeft dat dit een premium merk is.
joriz
Supporting Member
Geslacht:
Leeftijd: 46
Subject:

· 
Posted: 09.07.2021 - 23:33  ·  #10133
Volgens mij moet jij gewoon de S60 verkopen en er een Honda voor in de plaats aanschaffen 😅
Bigdog
Administrator
Geslacht:
Homepage: volvov70forum.com
Subject:

· 
Posted: 10.07.2021 - 00:05  ·  #10134
Of gewoon lekker doorrijden, gezien de dagwaarde de beste optie.

Tja, vroeger had je auto’s, daarna auto’s met computers.
Tegenwoordig zijn het computers met een motor.
Net als Windows is er een risico dat ze crashen, met alle gevolgen vandien.
folke3
Veteraan
Geslacht:
Leeftijd: 76
Subject:

· 
Posted: 10.07.2021 - 01:44  ·  #10135
Het rijden en onderhouden van een auto is voor velen een kwestie van afwegen van rationele argumenten en emotionele argumenten. Natuurlijk, in schaatstermen: Toyota, Honda en Volvo zijn de stayers, Mercedes en BMW de hardrijders. Voor alle soorten is een publiek dat de rationele en emotionele argumenten op voor hun belangrijke punten zullen wegen en zullen beoordelen.
Het heeft denk ik zelfs met leeftijd te maken. Ik ben oud en opgegroeid met rijden in een Opel Kapitein, Mercedes 180S en VW kever van mijn vader en mijn eerste auto was een Citroen 2CV, 15 pk met suicide voordeuren. Een jaar lang mee naar school en op en neer naar Seedorf, op vakantie mee naar Italië, nog een jaar naar het werk voordat de baas mee een Peugeot 204 en later een Peugeot 404 verschafte. Later nog jaren een Renault 16 gereden, voordat de eerste Volvo340 op mijn pad kwam, gevolgd door diverse Volvo's 240. Voor het Zweedse bedrijf waarvoor ik inmiddels werkte naar Amerika gestuurd en daar een 2e hands Volvo 264GLE Diesel gereden, die ik na terugkomst in Nederland heb opgereden, naar ongeveer 600kmiles (zeg maar 1.milj km's). Het onderhoud aan die auto heeft uit nooit meer bestaan dan olie verversen, airco vullen, banden en remmen vernieuwen. Ik was overtuigd van de kwaliteit van Volvo, maar de de auto had (voor die tijd ongekende opties als AC, CV, CC) en was echt niet kapot te krijgen. Ik heb er de hele generatie 7 , 9 en later 8 mee overgeslagen. Na nog wat experimenten met ruimere of vinniger wagens (Renault 25 GLD , Volvo 440GLE, 440 GLT, Peugeot 106 TS) was de maat vol, het moest weer een Volvo worden. Ruim 8 jaar geleden een S60 in goede staat gekocht, in eerste instantie veel preventief onderhoud gedaan, schokdempers, lagers, wielophanging, remmen, verlichting, motor flush, stuurbekrachtiging etc. Inmiddels regelmatig onderhoud als distributie, accu, banden, olie verversen, airco-onderhoud etc.
Ik ben absoluut niet geïmponeerd door infotainment in de auto, telefoneren doe je thuis als het je uitkomt, ik heb een Tomtom die me heel Europa (ook met de vrachtauto) heeft doorgebracht, die ik tegen de voorrruit plak als ik hem nodig heb, anders laat ik hem thuis.
Mijn kinderen (39, 40, 41 en 43 jaar getrouwd etc) luister ik naar als ze de criteria voor een nieuwe te kopen of leasen auto met mij bespreken. En kan daar daar dan soms geen touw aan vastknopen. Ze kiezen een Mercedes met een "eco"motor, maar als ze dan naar Hongarije willen om te "down-hill fietsen" en de fietsen achterop gebonden moeten worden en rijdt dat ding voor geen meter. Pa, kan ik jouw auto lenen, daar passen de fietsen achterin en kunnen we de onderweg tenminste doorrijden. Natuurlijk, dan rijdt Pa wel 14 dagen in een Mercedes.....
Moraal van het verhaal is, wat je nu in je echte Volvo aan onderhoud steekt, betaalt zich op de lange termijn terug in bruikbaarheid gedurende de lange tijd. Voor iedereen!
BBS
VolvoV70forum core member
Geslacht: n/a
Leeftijd: 53
Subject:

· 
Posted: 10.07.2021 - 06:47  ·  #10136
En zolang het nog redelijk leuk is om gewoon omdat het kan een dikke diesel te rijden is de reden waarom ik een opgeleukte D5 heb staan. De zit in die dingen is gewoon fantastisch, het D5 torretje is lekker bij de tijd en de maandelijkse kosten vallen mij mee.
De MRB is redelijk wat ja, Maarja die vorige AWD op LPG zat er kwa kosten niet veel onder.
Geniet er nog maar even van, straks wil die Timmerclown dat iedereen en alles op elektrisch overgaat en zal je zien dat er ter weinig stroom is om alle auto's op te kunnen laden. Doet je wagen er een dag 3-4 over om helemaal vol te geraken en kan je de rest van de tijd op de Harley Trapson jezelf gaan vervoeren......
Malmö

Subject:

· 
Posted: 10.07.2021 - 13:40  ·  #10137
Mercedes ben ik nooit van onder de indruk geweest. Ik vind die motoren van ze extreem rauw lopen. Als een trekker.
Hier kort over de Duitse grens staat het vol met Mercedessen. En 12 jaar en ouder zijn stuk voor stuk allemaal verroest. Soms zie je echt exemplaren waarvan je je afvraagt hoe in godsnaam daar nog iemand in durft te rijden. 1 grote bonk roest ook op de dorpels. Iets zegt mij dat de door de Duitsers zo aanbeden Tüv keuring niet veel voorstelt. En dan heb ik het nog niet over de talrijke motorische en elektronische problemen die dit merk kent. Ook de jongere 180K en 200K motoren lopen bij bosjes stuk omdat de distributieketting het begeeft. En dat al bij km.standen rond de ton. Bij BMW is het trouwens niet beter. Dan is Volvo echt 1000 x beter qua kwaliteit en betrouwbaarheid.
Ja, een Honda zou ik graag nog eens willen rijden. En dan speciaal de Accord. Je vraagt je echt af waarom er destijds nieuw zo weinig van verkocht werden. Misschien omdat ze vergeleken met een Mondeo, Laguna of Vectra stukken duurder waren? Ja, dat klopt. Maar een Accord is ook van een heel andere klasse.
Als je dit gereden hebt wil je nooit meer anders. Dit zijn super verfijnde auto's. Ik heb veel auto's mogen rijden maar niets rijdt als een Accord. Die motoren uit de K series zijn werkelijk waar zo verfijnd, daar kan geen BMW zes in lijn tegenop. Je gelooft je oren gewoon niet dat dit gewoon maar een 4 cilinder motor is. De trillingsvrijheid, de toerenwilligheid en de magistrale klank van die motor als je deze doortrekt in de toeren, dat is ongehoord voor een vier cilinder motor. En dan die snaarstrakke handbakken van Honda. Klik-klak en je voelt de tandwielen gewoon in elkaar grijpen. Geen merk die dit soort bakken maken. Mazda komt er misschien bij in de buurt? Verder staan de afwerking en de wegligging op een ongekend hoog niveau. Die dingen zijn echt niet van de weg af te krijgen. In de bochten snaarstrak sturend en op de autobahn bij hoge snelheden super stabiel. En dat terwijl het veercomfort super comfortabel is. Ik weet wel, de ingenieurs die deze auto's ontwikkelden zijn de beste ter wereld. En dan nog te bedenken dat het nooit stuk gaat ook. Ik denk werkelijk dat de laatste 2 generaties Accord die we hier in Europa hadden de beste auto's zijn die er ooit zijn gemaakt. Ja, een S klasse rijdt misschien nog fijner, maar die vreten na 6 jaar je bankrekening compleet leeg.
Dat een Accord een auto is van uitzonderlijke kwaliteit zie je ook aan het geld dat ze er voor vragen. Qua geld heb ik het er wel voor over maar ik vind het jammer een mooie onbeschadigde Accord in Amsterdam te moeten parkeren. Ik weet dat deze op den duur de nodige butsen en krassen op gaat lopen en dat vind ik jammer voor zo'n mooie auto. Dan gun ik hem liever een baasje die hem wel mooi kan houden. Misschien in het vervolg dan maar de auto buiten Amsterdam parkeren en met het OV verder?
Mooi verhaal van Folke3! Ja, die 200 series van Volvo dat waren echte tanks. Die kreeg je niet stuk. De latere 7 en 9 serie idem. Km.standen van 8 ton zijn gemakkelijk haalbaar zonder grote onderhoudskosten. Ik zou willen dat ze die dingen weer in productie namen. Dan was ik de eerste die er 1 kocht. Betere investering kun je niet doen. Maar helaas, die tijden zijn voorbij.
Ja, ik weet nog niet wat ik zelf ga doen. Aan de ene kant wil ik wel wat jongers en met een lagere km.stand, maar als ik dan net weer mijn buurman zie die 3 à 4 keer moet starten om zijn nog vrij jonge auto aan de gang te krijgen (nokkenassensortje stuk??) en ik denk terug aan de probleemloze km's met mijn oude hoogbejaarde S60............... Misschien dan toch maar uitkijken naar een wat jongere S60 en daar flink in gaan investeren wat betreft preventieve reparaties? Of toch die mooie Accord? En dan maar buiten Amsterdam parkeren om de auto mooi te houden? Tja, ik denk er nog even over na.
koeni
Forumlid.
Geslacht: n/a
Subject:

· 
Posted: 10.07.2021 - 15:25  ·  #10138
Vandaag de blower motor vervangen samen met het interieurfilter.
Mick moker
Supporting Member
Geslacht:
Leeftijd: 56
Subject:

· 
Posted: 10.07.2021 - 16:33  ·  #10139
Altijd een fijn klusje op zijn kop in de auto :Thumbsup:
Quote door koeni

Vandaag de blower motor vervangen samen met het interieurfilter.
Mick moker
Supporting Member
Geslacht:
Leeftijd: 56
Subject:

· 
Posted: 10.07.2021 - 16:35  ·  #10140
Vandaag Vida gerepareerd...lees licentie datum aangepast, wel zo fijn een werkende Vida :-)

Selected quotes for multi-quoting:   0