Wat heb jij vandaag aan je Volvo gedaan?

Malmö

Subject:

Re: Wat heb jij vandaag aan je Volvo gedaan?

· 
Posted: 13.07.2021 - 12:15  ·  #10171
Quote door ohz274

Quote door Malmö

Gisteren onderweg naar Duitsland op een parkeerplaats even opnieuw de carterventilatietest uitgevoerd.
Dit keer met behulp van een boterhamzakje op de geopende olievuldop. Had deze test gezien op Youtube.
Vorige week had ik deze test ook uitgevoerd met een plastic handschoen maar dat was toen waarschijnlijk niet helemaal goed gegaan. Had de handschoen niet helemaal luchtdicht om de vulopening gedaan.
Dit keer werd het boterhamzakje netjes vacuüm naar binnen gezogen. Precies zoals het moet zijn. Carterventilatie is dus nog in perfecte staat en hoeft niet te worden vervangen. Verbaas me wel dat het systeem nog zo goed functioneert na 3,5 ton. Maar misschien is deze in het verleden al eens vervangen? Bewijs dat het is gebeurd heb ik er in ieder geval niet van.
De motor is in ieder geval in perfecte staat. Lekt of zweet nergens olie, carterventilatie functioneert perfect , bak schakelt boterzacht. En dit wilde ik zeker weten om het licht op groen te zetten voordat ik besluit veel geld te investeren in het reviseren van het onderstel. Dat licht staat dus nu op groen en ga deze week de nieuwe schokdempers en toebehoren plus nieuwe draagarmen en stabi stangetjes bestellen.
Trouwens, moest gisteren ver Duitsland in voor mijn werk. In het Ruhrgebied. Mij verbaast het telkens weer hoe fijn de S60 loopt en hoe betrouwbaar deze is.
Tevens haar even getrakteerd op een tankje Shell Vpower 100 octaan. Daar loopt de S60 nog fijner en rustiger op.

De s60 is echt een auto die gemaakt is voor de snelweg.
Trouwens, v-power is toch 98 octaan?

In Duitsland is het 100 octaan.
En Aral (BP) Ultimate heeft zelfs 102 octaan.
ohz274
VolvoV70forum verslaafde
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 13.07.2021 - 12:17  ·  #10172
Ah ok.
trabbit
VolvoV70forum member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 13.07.2021 - 15:57  ·  #10173
Quote door Malmö

Dit keer werd het boterhamzakje netjes vacuüm naar binnen gezogen. Precies zoals het moet zijn. Carterventilatie is dus nog in perfecte staat en hoeft niet te worden vervangen. Verbaas me wel dat het systeem nog zo goed functioneert na 3,5 ton.

Dat deed die bij mij, maar afgelopen zaterdag vervangen en begon toch aardig dicht te slippen....

Zie foto's:
topic.php?p=369428#real369428
koeni
Forumlid.
Geslacht: n/a
Subject:

· 
Posted: 13.07.2021 - 19:01  ·  #10174
Vandaag de XC90 laten voorzien van:
  • Waterpomp 30731384
  • Thermostaat 30720083
  • Multiriem 8653617 met poelie (2x) 31216198 en riemspanner 31216199

En optisch wat puntjes op de I gezet:
  • Vulstuk parafan links 8662736 en rechts 8662737
  • Afdekkap multiriem 31216618
Bigdog
Administrator
Geslacht:
Homepage: volvov70forum.com
Subject:

· 
Posted: 13.07.2021 - 19:49  ·  #10175
Quote door Malmö

Maar misschien is deze in het verleden al eens vervangen? Bewijs dat het is gebeurd heb ik er in ieder geval niet van.

Kun je daar niet middels de verkoper achter komen ?
Goed mogelijk dat de o-ringen dan ook zijn gedaan.🤔
ProVolvo
Supporting Member
Geslacht:
Leeftijd: 65
Subject:

· 
Posted: 13.07.2021 - 23:37  ·  #10176
Vandaag even op en neer naar familie in Luxemburg geweest met de XC70.
We gaan dan altijd via Duitsland want daar kun je over het algemeen goed doorrijden.
Helaas op de heen weg heel veel regen waardoor ik niet echt hard heb door gereden, soms een stuk 150 / 160 km/u.
Op de terugweg op de A60 zelfs heel slecht zicht omdat de lucht helemaal dicht zat en er veel regen viel. Jammer want dit is altijd een erg rustig stuk waar je flinke snelheden kunt halen.
Later richting Keulen was het droog en niet druk en de CC op 160 gezet en dat rijdt heel relaxed. En als je dan nog ff gas geeft rij je zo 190, hard genoeg vond ik.
En wat blijft het lekker stil in de auto.
Mijn vrouw viel op dat de wagen fel reageert op t gaspedaal, en ik geniet dan van het geluid van de 6 cilinder.
Volvo S70 '99
Forumlid.
Subject:

Motor loopt raar

· 
Posted: 14.07.2021 - 08:55  ·  #10177
Nou waar zal ik beginnen. Ongeveer een maandje geleden reed ik vanaf de snelweg Breda binnen. Richting het centrum ging de auto protesteren. Trillen in lagere toeren. Trillende auto voelde het van stuur tot stoel.

De auto snel thuis stilgezet en verder niet meer mee wezen rijden. Leek me toch niet zo verstandig. Volgende dag naar de garage bij ons in de buurt. Bougies vervangen maar helaas geen verschil. Als het aan hem lag was dat het niet meer waard en mocht de auto naar de sloop gezien de km stand. Ik was nog lang niet klaar om op de geven gezien de geweldige reputatie van deze bolide wagens.

Nog naar de volvo dealer geweest waar hij vandaan kwam en naar de volvo dealer bij ons in de buurt. Konden niks vinden. Uit laten lezen. Overslag in cilinder 3. Dan was ik ook wel weer €60 euro verder. Maar goed cilinder 3 dus, na veel Googlen kwam ik erachter dat het misschien aan de bobines bij de bougies kon liggen (blijkt dus dat mijn auto maar 1 bobine heeft), maar alsnog het trucje werkte. De bougiekabels losmaken van de bougie en dan de auto starten. Elke bougie gecheckt en ja hoor, cilinder 3 gaf geen verschil.

Nu viel het ons opeen op. Een kleine beschadiging aan het rubber geleider gedeelte van de kabel. (zie foto). Even voor het checken electriciteitstape overheen geplakt en teruggestopt. En toen was het er weer, het bekende en vertrouwde geluid van een 5 cilinder. Ondertussen wel 3 garages verder en 4 'handige kennisen', maar het probleem is gevonden en nog lang niet naar de sloop voor mijn slagschip!
You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).
PvL
Administrator
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 14.07.2021 - 09:10  ·  #10178
Way to go Sofie!
Gero
VolvoV70forum member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 14.07.2021 - 09:40  ·  #10179
Quote door Volvo S70 '99

Nou waar zal ik beginnen. Ongeveer een maandje geleden reed ik vanaf de snelweg Breda binnen. Richting het centrum ging de auto protesteren. Trillen in lagere toeren. Trillende auto voelde het van stuur tot stoel.

De auto snel thuis stilgezet en verder niet meer mee wezen rijden. Leek me toch niet zo verstandig. Volgende dag naar de garage bij ons in de buurt. Bougies vervangen maar helaas geen verschil. Als het aan hem lag was dat het niet meer waard en mocht de auto naar de sloop gezien de km stand. Ik was nog lang niet klaar om op de geven gezien de geweldige reputatie van deze bolide wagens.

Nog naar de volvo dealer geweest waar hij vandaan kwam en naar de volvo dealer bij ons in de buurt. Konden niks vinden. Uit laten lezen. Overslag in cilinder 3. Dan was ik ook wel weer €60 euro verder. Maar goed cilinder 3 dus, na veel Googlen kwam ik erachter dat het misschien aan de bobines bij de bougies kon liggen (blijkt dus dat mijn auto maar 1 bobine heeft), maar alsnog het trucje werkte. De bougiekabels losmaken van de bougie en dan de auto starten. Elke bougie gecheckt en ja hoor, cilinder 3 gaf geen verschil.

Nu viel het ons opeen op. Een kleine beschadiging aan het rubber geleider gedeelte van de kabel. (zie foto). Even voor het checken electriciteitstape overheen geplakt en teruggestopt. En toen was het er weer, het bekende en vertrouwde geluid van een 5 cilinder. Ondertussen wel 3 garages verder en 4 'handige kennisen', maar het probleem is gevonden en nog lang niet naar de sloop voor mijn slagschip!

Ik weet niet hoeveel kilometers die S70 heeft gereden ?Ik heb zelf een 850 10-klepper met ruim 422.000 km , de bougieskabels al 2x preventief vervangen + bobine ( de 2e zit er op), rij op LPI , dan moet je ontstekingsgedeelte helemaal picobello zijn , die 5-cilinders zijn onverwoestbaar !! :-)
Volvo S70 '99
Forumlid.
Subject:

· 
Posted: 14.07.2021 - 10:00  ·  #10180
Quote door Gero

Quote door Volvo S70 '99

Ik weet niet hoeveel kilometers die S70 heeft gereden ?Ik heb zelf een 850 10-klepper met ruim 422.000 km , de bougieskabels al 2x preventief vervangen + bobine ( de 2e zit er op), rij op LPI , dan moet je ontstekingsgedeelte helemaal picobello zijn , die 5-cilinders zijn onverwoestbaar !! :-)

De auto heeft rond de 360 k gereden, maar ik hoorde van veel dat ze er ook zijn met 750 k dus deze had even zijn midlifecrisis denk ik 😅
Volvo S70 '99
Forumlid.
Subject:

· 
Posted: 15.07.2021 - 08:37  ·  #10181
Quote door Volvo S70 '99

Gisteren nog even lekker in de sop gezet. Mag ook wel na halve maand stilgestaan. En vandaag weer mee op de weg, heerlijk!
You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).
ErikEuv
Forumlid.
Geslacht:
Leeftijd: 54
Subject:

· 
Posted: 15.07.2021 - 09:21  ·  #10182
Ik merkte met de warme dagen dat ik bleef plakken aan mijn stoel (leer) Dus heb vandaag maar eens de stoelen goed schoongemaakt en even weer voorzien van een nieuwe laag onderhoud. Ben benieuwd of dat verschil gaat geven als het weer warm mag gaan worden in NL ;-).
brinkie
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 15.07.2021 - 09:30  ·  #10183
Zometeen een verregende puber van een camping ophalen waar hij met 8 klasgenoten (4 vwo) was gaan kamperen. Gelukkig is 'ie naar de Veluwe gegaan, niet naar Zuid Limurg.... Maandag heen wilde hij de 50 km wel fietsen (met de V70 de kampeerspullen gebracht), terug of we alsjeblieft met de fietsendrager willen komen. :D
PvL
Administrator
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 15.07.2021 - 10:10  ·  #10184
Haha....brak zeker... ?
brinkie
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 15.07.2021 - 10:30  ·  #10185
Ongetwijfeld! :D Oh, ik zit net in de verkeerde rubriek zie ik, dit moest eigenlijk naar wat heb je MET je Volvo gedaan.
Wat ik er laatst aan heb gedaan kan ik ook wel melden, een originele 12V aansluiting achterin gemaakt, die zat er niet standaard in maar de bedrading lag er wel. Best handig.

Selected quotes for multi-quoting:   0