andere Volvo maar welke?

 
 
 
 
 
martijn-a
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Beesd
Leeftijd: 48
Berichten: 1779
Geregistreerd: 06 / 2014
Subject:

Re: andere Volvo maar welke?

 · 
Posted: 26.11.2018 - 22:04  ·  #16
Vogel
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Breda
Leeftijd: 46
Berichten: 1464
Geregistreerd: 06 / 2017
Subject:

Re: andere Volvo maar welke?

 · 
Posted: 26.11.2018 - 22:44  ·  #17
Ik zou never nooit niet een 1.6 PSA blok in een V70 willen.
Voor de Focus was het vermogen net genoeg. Maar de V70 weegt 300kg extra! Met die 30% extra kilogrammen is het gevaarte niet vooruit te branden.
Daarnaast heeft het blokje een aantal kwalitatieve minpunten, waardoor er relatief veel blokken overlijden.
Dat gezegd hebbende, heb ik met dat blok gewoon de 340.000km gehaald, zonder dat ik de indruk had dat het blok op was.
belangrijke puntjes:
- zeefje verwijderen uit de turbo-leiding
- lekkages aan de verstuivers komt veel voor en dient onmiddellijk verholpen te worden!!!!
- het blok bevat maar 3.2l olie, dat dien je vaak te verversen (12.000km)
Walterj
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: NederBetuwe
Leeftijd: 53
Berichten: 6043
Geregistreerd: 01 / 2013
Subject:

Re: andere Volvo maar welke?

 · 
Posted: 26.11.2018 - 23:24  ·  #18
Ik begreep dat de 1.6D2 er in twee varianten is, en te herkennen (voor zover mogelijk) aan de olie inhoud. De oudste versie heeft 3.2 of 3.4 liter olie in het blok, en de nieuwere (betere) heeft 5.5 liter. Die schijnt daardoor iets meer marge te hebben op meerdere vlakken.
En het verhaal over de T3 en T4 blokken kwam bij Rima vandaan, waar ze veel vraag krijgen naar dit type blok om te vervangen in een auto.
Ruspek
Supporting Member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 240
Geregistreerd: 02 / 2017
Subject:

Re: andere Volvo maar welke?

 · 
Posted: 27.11.2018 - 09:28  ·  #19
Ik dacht dat ik gisteren een post had gedaan, blijkt dus niet zo te zijn ;-)

Maar bovenstaande gelezen te hebben: duidelijk verhaal. de V40 wordt t m niet.
Dan de V60 of V70.

V60 vindt ik erg mooi, maar in mijn prijsklasse alleen de 1e series te vinden (met vaak teveel dieselkilometers)

Dan de V70:

1e serie van het laatste model (zeg rond 2010-2013)
Of toch laatste serie van de V70N (is dit de NN?) zeg bj rond 2008?

Diesel zal misschien wel uit kunnen maar milieutechnisch niet meer verantwoord?
LPG is nauwelijks te vinden (of veels teveel km)

dan dus benzine: Heb ik geen idee van hoe deze zijn.
Mijn laatste benzine auto was de 740 met 2.3 ongeblazen, carbuateur redblock. erin. ( voor het gemak tel ik de vorige classic 2.4 benzine 140pk niet mee. was niet vooruit te branden)
Ik heb de 2.5T al voorbij horen komen.
Wat zijn nog meer aanraders? (en afraders?)

Eventueel achteraf LPG inbouwen? optie bij deze blokken of juist niet? (en met 15 tot 20K)
Wat is het gebruik gemiddeld van de benzine modellen?
Ik ben een redelijk rustige rijder al zal best het rechtervoetje eens naar de bodem gaan.
hermanusb
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Apeldoorn
Leeftijd: 61
Berichten: 4710
Geregistreerd: 02 / 2015
Subject:

Re: andere Volvo maar welke?

 · 
Posted: 27.11.2018 - 10:04  ·  #20
Ik heb lpg ingebouwd bij 265K op de teller.
Wel een 2.4T
Rijd schitterend.

Maar qua verbruik niet rijk rekenen, ik zit op 1 op 8,5.
En denk dat ik bij de iets duurdere gebruikers zit.

Per jaar zit ik op 20K maar dat zal over een jaar of anderhalf wel naar de 30a35K gaan.
brinkie
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 53
Berichten: 2202
Geregistreerd: 06 / 2017
Subject:

Re: andere Volvo maar welke?

 · 
Posted: 27.11.2018 - 10:39  ·  #21
Verbruik van de grotere Volvo benzinemodellen, zeker als je referentiekader is dat een auto flink op moet kunnen schieten, is behoorlijk fors. Niet voor niets zijn de vijf- en zescilinders uit productie gegaan, die waren met de huidige op CO2-uitstoot gerelateerde aankoopbelasting (in binnen- en buitenland) en dito verbruik niet meer te verkopen. Op een handjevol liefhebbers die verliefd zijn op de roffel van een vijfcilinder kun je als merk immers niet overleven. Reken met een 2.5T en automaat in de stad op 1 op 7, op de snelweg kun je misschien 1 op 11 halen maar veel meer zit er niet in (zie spritmonitor.de en dergelijke). Met een atmosferische 2 liter Ford motor en handbak haal ik op de snelweg 1 op 12 als ik rustig aan doe (in Noorwegen op lange 80 km-wegen 1 op 13 à 14 zelfs), in de stad is het al snel 1 op 9. Maar met zo'n grote auto wil je eigenlijk wel een turbomotor om dat gevaarte in beweging te krijgen.

Je zou de V60 of V70 T4 met 1.6 liter Ford Ecoboost turbomotor kunnen overwegen, dat zijn behoorlijk goed uitontwikkelde motoren (feitelijk de 1.6-16V Yamaha motor die al vanaf 1998 in de Focus zit, met een turbo erop) die in heel veel auto's van zowel Ford als Volvo zijn geleverd. Daarvan is het verbruik best redelijk, al kun je beter wegblijven van de automaat want de Ford Powershift staat niet goed bekend. Je moet wel een exemplaar kopen dat niet gechiptuned is en netjes op tijd de beurten met goede kwaliteit olie heeft gehad. Er zijn bij Ford terugroepacties geweest in verband met het koelsysteem, ik weet niet in hoeverre dat bij Volvo het geval is.
hermanusb
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Apeldoorn
Leeftijd: 61
Berichten: 4710
Geregistreerd: 02 / 2015
Subject:

Re: andere Volvo maar welke?

 · 
Posted: 27.11.2018 - 10:58  ·  #22
Is het nadeel van de focus motor niet de hoge toeren turbo?
Ik had een focus en de turbo was geen fijn ding doordat hij bij hoger toerental pas werkzaam was.
Daarnaast is dat type motor kwetsbaar voor een kapotte turbo.

Grote voordeel wat mijn 2.4T motor heeft is dat de turbo bij 1800 toeren inkomt wat een prettiger rijgedrag tot gevolg heeft.
Mbt de nieuwere type motoren weet ik er geen ruk vanaf.
Ruspek
Supporting Member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 240
Geregistreerd: 02 / 2017
Subject:

Re: andere Volvo maar welke?

 · 
Posted: 27.11.2018 - 11:30  ·  #23
Hoe is het gesteld met de kwaliteit van de 3e generatie en dan de 1e series?
kwa aankoopprijs is een 3e generatie diesel voordeliger dan een 2e generatie benzine.
Omslagpunt zit rond de 17500 km.
[-Tom-]
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Achterhoek
Leeftijd: 37
Homepage: fs1forum.com
Berichten: 3766
Geregistreerd: 10 / 2013
Subject:

Re: andere Volvo maar welke?

 · 
Posted: 27.11.2018 - 11:44  ·  #24
Quote door brinkie

Verbruik van de grotere Volvo benzinemodellen, zeker als je referentiekader is dat een auto flink op moet kunnen schieten, is behoorlijk fors. Niet voor niets zijn de vijf- en zescilinders uit productie gegaan, die waren met de huidige op CO2-uitstoot gerelateerde aankoopbelasting (in binnen- en buitenland) en dito verbruik niet meer te verkopen. Op een handjevol liefhebbers die verliefd zijn op de roffel van een vijfcilinder kun je als merk immers niet overleven. Reken met een 2.5T en automaat in de stad op 1 op 7, op de snelweg kun je misschien 1 op 11 halen maar veel meer zit er niet in (zie spritmonitor.de en dergelijke). Met een atmosferische 2 liter Ford motor en handbak haal ik op de snelweg 1 op 12 als ik rustig aan doe (in Noorwegen op lange 80 km-wegen 1 op 13 à 14 zelfs), in de stad is het al snel 1 op 9. Maar met zo'n grote auto wil je eigenlijk wel een turbomotor om dat gevaarte in beweging te krijgen.

Je zou de V60 of V70 T4 met 1.6 liter Ford Ecoboost turbomotor kunnen overwegen, dat zijn behoorlijk goed uitontwikkelde motoren (feitelijk de 1.6-16V Yamaha motor die al vanaf 1998 in de Focus zit, met een turbo erop) die in heel veel auto's van zowel Ford als Volvo zijn geleverd. Daarvan is het verbruik best redelijk, al kun je beter wegblijven van de automaat want de Ford Powershift staat niet goed bekend. Je moet wel een exemplaar kopen dat niet gechiptuned is en netjes op tijd de beurten met goede kwaliteit olie heeft gehad. Er zijn bij Ford terugroepacties geweest in verband met het koelsysteem, ik weet niet in hoeverre dat bij Volvo het geval is.

Dat zijn dezelfde cijfers die ik ook haal met mijn S80 2.5T :P
bartv70
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht: n/a
Locatie: Almere
Berichten: 814
Geregistreerd: 08 / 2016
Subject:

Re: andere Volvo maar welke?

 · 
Posted: 27.11.2018 - 12:14  ·  #25
Verbruik diesel D3/D4 van 2012 (5 cilinder) is gemiddeld 1:17,5.
Rijdt echt goed, en behoorlijk power.
Trek gewicht is 1500kg.
brinkie
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 53
Berichten: 2202
Geregistreerd: 06 / 2017
Subject:

Re: andere Volvo maar welke?

 · 
Posted: 27.11.2018 - 14:17  ·  #26
Quote door [-Tom-]

Dat zijn dezelfde cijfers die ik ook haal met mijn S80 2.5T :P

Op de snelweg denk ik wel dat het lukt om met een fluwelen rechtervoet nog een acceptabel verbruik te halen, maar 1 op 9 in de stad met een ruim 1500 kilo zware auto met 2.5 liter vijfcilinder turbomotor en automaat klinkt mij als nogal fantastisch in de oren. De fabrieksspecificatie is 15,2 liter per 100 km oftewel 1 op 6,6. Of je rijdt vrijwel nooit korte stukken, dat kan ook.

Quote door Hermanusb

Is het nadeel van de focus motor niet de hoge toeren turbo?
Ik had een focus en de turbo was geen fijn ding doordat hij bij hoger toerental pas werkzaam was.
Daarnaast is dat type motor kwetsbaar voor een kapotte turbo.

De V70 met 1.6 liter turbomotor heeft een maximaal koppel van 240 Nm dat bereikt wordt bij 1600 toeren.
Dat je voor je gevoel pas opschiet bij hogere toeren is een heel ander verhaal natuurlijk, want dat Japanse blok levert zijn maximum vermogen pas bij 5700 tpm ;) Hoge toeren turbo's zijn echt iets uit een ver verleden, tegenwoordig zijn ze uitgerust met variabele geometrie om het turbogat te elimineren.

Overigens, er is net een onderzoekje gepubliceerd door een leasemaatschappij over diesel vs benzine rijden.
https://www.aldautomotive.nl/o…-op-diesel
Omslagpunt benzine naar diesel is van 35.000 naar 47.000 km gegaan voor wat betreft nieuwe (lease)auto's. Zie bijlage.
You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).
Ruspek
Supporting Member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 240
Geregistreerd: 02 / 2017
Subject:

Re: andere Volvo maar welke?

 · 
Posted: 27.11.2018 - 14:18  ·  #27
Quote door bartv70

Verbruik diesel D3/D4 van 2012 (5 cilinder) is gemiddeld 1:17,5.
Rijdt echt goed, en behoorlijk power.
Trek gewicht is 1500kg.


dan zal omslagpunt nog wat lager uitvallen '-)
Dan toch serieus naar een diesel kijken.

de D3 (2.0 liter) is dat een Ford blok of Volvo blok? betrouwbaarheid?
Ik hoef niet als eerste bij de stoplichten weg te zijn. die tijd heb ik al gehad. Wel fatsoenlijk mee kunnen komen en vooral -> betrouwbaar!
brinkie
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 53
Berichten: 2202
Geregistreerd: 06 / 2017
Subject:

Re: andere Volvo maar welke?

 · 
Posted: 27.11.2018 - 14:45  ·  #28
Vijfcilinder is altijd Volvo ;)
Tonv70r
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Berichten: 25
Geregistreerd: 03 / 2016
Subject:

Re: andere Volvo maar welke?

 · 
Posted: 27.11.2018 - 20:55  ·  #29
Hoi Ruben,
Sinds eind augustus een v70nn D5 in het bezit. Heerlijke auto, lekker stil.
Ideaal met de beide kinderen achterin, genoeg ruimte.
Wat gebruik betreft, gemiddeld 1:13
Zal huis goedkoper kunnen met een lichtere motor, maar toch voor de D5 gekoen. Kom vanuit de V70R classic met een gemideelde van 1:8.5 , dus is voordeliger.
Er staan best nette V70NN's te koop voor net geld.
kroes50
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Locatie: Den Haag
Berichten: 100
Geregistreerd: 12 / 2016
Subject:

Re: andere Volvo maar welke?

 · 
Posted: 27.11.2018 - 21:01  ·  #30
Ik vraag me af of je dan met 20k per jaar voordeel hebt tegenover lpg of benzine waar je gemiddeld ook 1 op 9 mee moet kunnen halen.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0