Bonk bij inschakelen D

Neutral control functie al uitgeschakeld

 
 
 
 
 
JJM
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 36
Berichten: 2763
Geregistreerd: 03 / 2014
Subject:

Re: Bonk bij inschakelen D

 · 
Posted: 23.12.2016 - 11:51  ·  #16
Tussendoor werd iets over de aandrijfassen gezegd. Dat is het checken nog wel even waard. Als daar speling/slijtage opzit, krijg je ook vertraging tussen inschakeling en aangrijppunt.
Arnoud_
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht: n/a
Locatie: Noord Brabant
Berichten: 1564
Geregistreerd: 11 / 2015
Subject:

Re: Bonk bij inschakelen D

 · 
Posted: 16.01.2017 - 11:32  ·  #17
Quote door JJM

Tussendoor werd iets over de aandrijfassen gezegd. Dat is het checken nog wel even waard. Als daar speling/slijtage opzit, krijg je ook vertraging tussen inschakeling en aangrijppunt.


En hoe check je de staat van een aandrijfas?

En zijn dat dingen die op een (toekomstige) klusdag te vervangen is? Of red je dat niet in die tijd?
Pakezel
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 46
Berichten: 48
Geregistreerd: 12 / 2016
Subject:

Re: Bonk bij inschakelen D

 · 
Posted: 16.01.2017 - 13:27  ·  #18
Aangezien ik de bonk niet kan reproduceren door achteruit en dan weer vooruit te rijden, en de vertraging mij te lang lijkt om aan een aandrijfas of motorsteun toe te schrijven, ben ik er (helaas) van overtuigd dat in mijn geval motorsteunen en aandrijfassen niet de oorzaak zijn maar het kleppenhuis.

Koude ATF lijkt ook niet de oorzaak, want de bonk doet zich ook voor als ik D inschakel na een 5 minuten durend bezoekje aan de bouwmarkt. Ik vermoed dan ook dat het kleppenhuis onvoldoende druk/vacuum opbouwt als de ATF helemaal onderin gezakt is ofzo :'(
JJM
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 36
Berichten: 2763
Geregistreerd: 03 / 2014
Subject:

Re: Bonk bij inschakelen D

 · 
Posted: 16.01.2017 - 15:17  ·  #19
Quote door Arnoud_

Quote door JJM

Tussendoor werd iets over de aandrijfassen gezegd. Dat is het checken nog wel even waard. Als daar speling/slijtage opzit, krijg je ook vertraging tussen inschakeling en aangrijppunt.


En hoe check je de staat van een aandrijfas?

En zijn dat dingen die op een (toekomstige) klusdag te vervangen is? Of red je dat niet in die tijd?


aandrijfasvervangen is (in de meeste gevallen :yes: ) simpel. Ligt er een beetje aan hoe vast ze zitten. Maar is vaak goed te doen. En krijg je ze er zelf niet uit, dan moet je naar Dennis in Elst o.i.d.
JackC70
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Den Haag Beach :-)
Berichten: 163
Geregistreerd: 12 / 2015
Subject:

Re: Bonk bij inschakelen D

 · 
Posted: 16.01.2017 - 18:08  ·  #20
Hi Arnoud, ik had begin januari voor de eerste keer mijn linker as er uit en er ook weer in. Is eigenlijk heel makkelijk en prima te doen voor een klusdag. Rechts is ongeveer 2 extra bouten dus vast verder net zo makkelijk. Lastiger is als de bouten niet/moeilijk losgaan en de as niet te vast op wiellager is verlijmd (moest in mijn geval de as er uit om met wiellager en al op de pers te leggen bij de Hobbyhal om de as uit het wiellager te krijgen). Juiste as aanschaffen van te voren is veel moeilijker (in mijn geval dan, uiteindelijk niet gedaan).
florisjj
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Zandvoort
Leeftijd: 35
Berichten: 182
Geregistreerd: 11 / 2015
Subject:

Re: Bonk bij inschakelen D

 · 
Posted: 16.01.2017 - 23:20  ·  #21
Mijns inziens is de lange aandrijfas(rechts) er over het algemeen zo uit. Links zit met een ringetje geklikt en daarom iets vaster, maar wanneer je geen last hebt van roest dan is dit ook zo gepiept. Heb zelf roest op de spiebanen gehad aan de korte kant met als gevolg dat de bak eronder vandaan moest om de as eruit te kunnen slaan met meerdere beitels. Voor zover ik heb kunnen vinden is dit een uitzonderlijke situatie, maar over het algemeen heeft links wel iets meer liefde nodig voor deze eruit gaat.

Had speling op de buitenste homokineet en vermoedde ook dat de as wat speling had in de draairichting. De homokineet was zeker waar, van minder speling op de nieuwe assen heb ik echter niks gemerkt..
Arnoud_
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht: n/a
Locatie: Noord Brabant
Berichten: 1564
Geregistreerd: 11 / 2015
Subject:

Re: Bonk bij inschakelen D

 · 
Posted: 16.01.2017 - 23:35  ·  #22
Ok, maar terug naar de vraag: waaraan merk je dat die assen überhaupt vervangen moeten worden?
JJM
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 36
Berichten: 2763
Geregistreerd: 03 / 2014
Subject:

Re: Bonk bij inschakelen D

 · 
Posted: 16.01.2017 - 23:52  ·  #23
Quote door Arnoud_

Ok, maar terug naar de vraag: waaraan merk je dat die assen überhaupt vervangen moeten worden?


Dat is het lastige... als de as voor deze problemen zorgt (dus vertraging in aandrijving) dan moet je speling kunnen voelen. In dit geval zou het voelbaar moeten zijn. Dus dat de homokineet ten opzichte van de as kan draaien; of dat de tripode t.o.v. de as kan draaien.
musje83
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 293
Geregistreerd: 12 / 2014
Subject:

Re: Bonk bij inschakelen D

 · 
Posted: 17.01.2017 - 13:30  ·  #24
Ik heb precies dezelfde issues als Pakezel en Arnoud_ met mijn S60 2001 (375.000 170pk). Bij aankoop afgelopen Juli zat die neutraalfunctie er nog gewoon op, deze is er meteen afgehaald. Vervolgens ook de bak laten flushen door Raymond (TPR). Raymond heeft enkel de degradatieteller gereset maar de bak niet opnieuw laten inleren, dit heb ik enkele weken later elders gedaan (wel gek, hij geeft nu aan het standaard te doen). Afgelopen september nog de B4 servocover bij Dennis laten vervangen, zonder resultaat.

Maar goed, ik heb dus inmiddels ook een bak die dan weer voorbeeldig, dan weer vervelend bonkerig schakelt. Als hij in een 'voorbeeldige' bui is, voel ik nog wel af en toe een kleine aarzeling van 2/3 maar daar is prima mee te leven. Maar is hij in een chagrijnige bui, dan schakelt hij regelmatig met een forse bonk op en/of af. Dit gebeurt vaak, maar niet exclusief, bij file rijden of stadsverkeer. Mijn eerste gedachte ging uit naar een her-spoeling.

Punt is alleen dat ik niet meer geloof in het 'werkt spoelen niet, dan moet het brein worden vervangen' verhaal. Tuurlijk, het kán een oplossing zijn, maar het wordt naar mijn mening te vaak en te snel naar voren geschoven als dé oplossing (naast volledige revisie natuurlijk).

Een van mijn favoriete sites bom- bom- bomvol informatie is https://www.matthewsvolvosite.com/ en het bijbehorende forum.
Onze automaatbakken met deze symptomen kennen de volgende mogelijke oplossingen - uiteraard per bak verschillend - even uit mijn hoofd:

- Bakolie verversen (drain & fill)
- Bakolie flushen (Powerflush, synthetische aftermarket olie)
- Bakolie verversen of flushen (originele minerale Volvo-olie)
- Magnefine filter in bakolie koelleiding monteren (filtert constant metaaldeeltjes uit de olie)
- Externe bakolie koeler plaatsen, die van onze Volvo's is vrij inefficiënt
- B4 servocover vervangen, kan defect zijn waardoor schakelen van 2-3 wordt gehinderd
- Solenoids vervangen/upgraden, er zijn verschillende - slechte solenoids hoeven niet altijd een foutmelding te geven.
- Defecte solenoids zijn natuurlijk uit te lezen, vervangen is dan de oplossing
- Schakelbrein kán in extreme gevallen veroorzaker zijn of kleinere problemen vergroten
- De genoemde volledige revisie is een uiterste maatregel

Zo is er op genoemde site een gebruiker die een bonkerige bak had, na flushen met 3 of 4 verschillende synthetische ATF'en werd het niet beter of juist erger, en na een flush met de originele Volvo olie schakelt de bak weer perfect.
Weer een ander heeft zijn issues opgelost met een externe koeler, wat vrij logisch klinkt gezien de problemen vaak terugkomen bij een hete bak.
Maar ook genoeg verhalen over de filters, solenoids, of combi-reparaties die uiteindelijk soelaas boden.

Is het dan echt zo moeilijk om deze bakken (of automaatbakken in het algemeen) echt goed te diagnosticeren? :'(

Ik ben zelf voornemens een koeler + filter te plaatsen en daarna eventueel een herspoeling. Maar met al deze informatie ben ik heel voorzichtig geworden om 2-3-400 euro of meer stuk te slaan op iets dat 'misschien' de oplossing is :-|

(Oh ja: in mijn geval en in ongetwijfeld veel andere gevallen spelen de aandrijfassen en rubbers rondom natuurlijk ook een grote rol. Maar versleten rubbers maken van een aanwezige bonk enkel een grotere/hardere bonk, veroorzaken doen ze ze niet. Aandrijfassen gaan vooral geluid maken (homokineten) of vibreren door speling en onbalans.)
Arnoud_
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht: n/a
Locatie: Noord Brabant
Berichten: 1564
Geregistreerd: 11 / 2015
Subject:

Re: Bonk bij inschakelen D

 · 
Posted: 17.01.2017 - 16:45  ·  #25
Mijn bak bonkt duidelijk meer als hij flink op temperatuur is (vooral als hij een tijdje stationair heeft staan draaien), maar ook bij een koude start heel regelmatig merkbaar onbeholpen schakelen. Betere koeling kan misschien helpen, maar ik twijfel een beetje of dat echt de oorzaak is.

Ook opnieuw spoelen wordt snel een dure grap als dat niets oplost.
Bigdog
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: De glimlach van Twente
Homepage: volvov70forum.com
Berichten: 39732
Geregistreerd: 07 / 2009
Subject:

Re: Bonk bij inschakelen D

 · 
Posted: 17.01.2017 - 18:39  ·  #26
Quote door musje83
Defecte solenoids zijn natuurlijk uit te lezen, vervangen is dan de oplossing


En die zijn weer onderdeel van het kleppenhuis /brein.
Als ze een intrne storing hebben, met een af en toe klacht, is het moeilijk deze uit te lezen.
Dat bonken...., hier word je niet blij van, want dit betekend slijtage, welke steeds erger gaat worden.
En als je ijzervezels in je olie aantreft, dan is het einde nabij.
En dan de vraag, wat doet de interne oliepomp.
Veiliger is om eens een diagnose te vragen bij bijvoorbeeld Gery Slot.
Er zijn aardig wat (Volvo) dealers, welke hem hetzelfde doen, zegt ook wel iets.
Verwacht een eerlijk antwoord en houd er rekening mee dat die niet altijd even prettig is.
Desgewenst kan ik hem vragen of hij mee wil werken aan een diagnose meeting voor probleembakken.
Veel is op te lossen, maar als hij te ver heen is, dan is een revisie, of vervanging nog de enige optie.
Bedenk ook dat het wel eens flink mee kan vallen.
Aan jullie de keuze.
TPR Powerflush
Forumsponsor
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 1213
Geregistreerd: 01 / 2013
Subject:

Re: Bonk bij inschakelen D

 · 
Posted: 17.01.2017 - 20:38  ·  #27
Quote door musje83

Ik heb precies dezelfde issues als Pakezel en Arnoud_ met mijn S60 2001 (375.000 170pk). Bij aankoop afgelopen Juli zat die neutraalfunctie er nog gewoon op, deze is er meteen afgehaald. Vervolgens ook de bak laten flushen door Raymond (TPR). Raymond heeft enkel de degradatieteller gereset maar de bak niet opnieuw laten inleren, dit heb ik enkele weken later elders gedaan (wel gek, hij geeft nu aan het standaard te doen). Afgelopen september nog de B4 servocover bij Dennis laten vervangen, zonder resultaat.

Maar goed, ik heb dus inmiddels ook een bak die dan weer voorbeeldig, dan weer vervelend bonkerig schakelt. Als hij in een 'voorbeeldige' bui is, voel ik nog wel af en toe een kleine aarzeling van 2/3 maar daar is prima mee te leven. Maar is hij in een chagrijnige bui, dan schakelt hij regelmatig met een forse bonk op en/of af. Dit gebeurt vaak, maar niet exclusief, bij file rijden of stadsverkeer. Mijn eerste gedachte ging uit naar een her-spoeling.

Punt is alleen dat ik niet meer geloof in het 'werkt spoelen niet, dan moet het brein worden vervangen' verhaal. Tuurlijk, het kán een oplossing zijn, maar het wordt naar mijn mening te vaak en te snel naar voren geschoven als dé oplossing (naast volledige revisie natuurlijk).

Een van mijn favoriete sites bom- bom- bomvol informatie is https://www.matthewsvolvosite.com/ en het bijbehorende forum.
Onze automaatbakken met deze symptomen kennen de volgende mogelijke oplossingen - uiteraard per bak verschillend - even uit mijn hoofd:

- Bakolie verversen (drain & fill)
- Bakolie flushen (Powerflush, synthetische aftermarket olie)
- Bakolie verversen of flushen (originele minerale Volvo-olie)
- Magnefine filter in bakolie koelleiding monteren (filtert constant metaaldeeltjes uit de olie)
- Externe bakolie koeler plaatsen, die van onze Volvo's is vrij inefficiënt
- B4 servocover vervangen, kan defect zijn waardoor schakelen van 2-3 wordt gehinderd
- Solenoids vervangen/upgraden, er zijn verschillende - slechte solenoids hoeven niet altijd een foutmelding te geven.
- Defecte solenoids zijn natuurlijk uit te lezen, vervangen is dan de oplossing
- Schakelbrein kán in extreme gevallen veroorzaker zijn of kleinere problemen vergroten
- De genoemde volledige revisie is een uiterste maatregel

Zo is er op genoemde site een gebruiker die een bonkerige bak had, na flushen met 3 of 4 verschillende synthetische ATF'en werd het niet beter of juist erger, en na een flush met de originele Volvo olie schakelt de bak weer perfect.
Weer een ander heeft zijn issues opgelost met een externe koeler, wat vrij logisch klinkt gezien de problemen vaak terugkomen bij een hete bak.
Maar ook genoeg verhalen over de filters, solenoids, of combi-reparaties die uiteindelijk soelaas boden.

Is het dan echt zo moeilijk om deze bakken (of automaatbakken in het algemeen) echt goed te diagnosticeren? :'(

Ik ben zelf voornemens een koeler + filter te plaatsen en daarna eventueel een herspoeling. Maar met al deze informatie ben ik heel voorzichtig geworden om 2-3-400 euro of meer stuk te slaan op iets dat 'misschien' de oplossing is :-|

(Oh ja: in mijn geval en in ongetwijfeld veel andere gevallen spelen de aandrijfassen en rubbers rondom natuurlijk ook een grote rol. Maar versleten rubbers maken van een aanwezige bonk enkel een grotere/hardere bonk, veroorzaken doen ze ze niet. Aandrijfassen gaan vooral geluid maken (homokineten) of vibreren door speling en onbalans.)


Even terug te komen op het standaard resetten van de adaptieve waardes...
Dat doen wij niet standaard? En alleen in bepaalde gevallen als daar gegronde redenen voor zijn.
Soms kan de B5 klep oplossingen bieden, maar bij 375.000 km achter de kiezen mag en kan je de bak rijp voor revisie achten.
Het spoelen houdt eens op, het is geen vloeibaar revisie middel maar een onderhoudsactie.
Vergeet niet dat een automaat ruim onder de 200.000km al versleten kan zijn.
En boven de 300.000 kan een automaat bijna zeker op zijn, dan helpt alleen een revisie.
Alles hangt af van de omstandigheden... en hoe vaak de bak gespoeld is.
Arnoud_
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht: n/a
Locatie: Noord Brabant
Berichten: 1564
Geregistreerd: 11 / 2015
Subject:

Re: Bonk bij inschakelen D

 · 
Posted: 17.01.2017 - 20:44  ·  #28
Compleet resetten van de adaptie waarden lijkt mij ook niet heel erg zinnig. Maar het updaten van deze waarden via VIDA kan wel enige verlichting geven. Maar inderdaad, als de boel eenmaal versleten is kun je er zoveel nieuwe olie tegenaan gooien als je maar wilt en dat zal niet meer helpen.

Wat gebeurt er trouwens precies bij een revisie van het brein? Is dat een kwestie van schoonmaken en opnieuw afstellen (simpel gezegd) of worden er dan ook onderdelen in vervangen?
Arnoud_
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht: n/a
Locatie: Noord Brabant
Berichten: 1564
Geregistreerd: 11 / 2015
Subject:

Re: Bonk bij inschakelen D

 · 
Posted: 17.01.2017 - 21:55  ·  #29
En zit er logica in dat als ik de bak wat zwaarder belast (bijvoorbeeld bij (bijna) volgas optrekken) dat de bak dan soepeler lijkt te schakelen dan als het op een normaal Hollands stadsverkeer tempo gebeurt?
Bigdog
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: De glimlach van Twente
Homepage: volvov70forum.com
Berichten: 39732
Geregistreerd: 07 / 2009
Subject:

Re: Bonk bij inschakelen D

 · 
Posted: 17.01.2017 - 22:00  ·  #30
Ja, daar heb je een punt.
Volle belasting betekent maximale druk en dus schakelt hij soepeler.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0