Bonk bij inschakelen D

Neutral control functie al uitgeschakeld

 
 
 
 
 
scania164
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 372
Geregistreerd: 07 / 2013
Subject:

Re: Bonk bij inschakelen D

 · 
Posted: 22.01.2017 - 17:23  ·  #61
Je kan er ook een extra oliekoeler op zetten
Zo gedaan en verlengt levensduur.
Voorheen vaker zo gedaan.
Is een extra koeler .


Mvg Chris
TPR Powerflush
Forumsponsor
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 1213
Geregistreerd: 01 / 2013
Subject:

Re: Bonk bij inschakelen D

 · 
Posted: 22.01.2017 - 17:29  ·  #62
Sterker nog, ik ga zowel s80 als ml omzetten naar alleen rijwindkoeling.
Veel effectiever dan een pijp door heet water laten lopen.
20 graden hetere atf is 50% minder levensduur van de bak.
Automaten kunnen niet tegen hitte.
Arnoud_
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht: n/a
Locatie: Noord Brabant
Berichten: 1564
Geregistreerd: 11 / 2015
Subject:

Re: Bonk bij inschakelen D

 · 
Posted: 22.01.2017 - 17:51  ·  #63
Ga je dan niet de mist in als je in de file terecht komt of de auto stationair staat te draaien zonder rijwind?

En als je het hierboven hebt over "En in praktijk zie je de modellen met turbo ook veel korter met een bak doen, tot hij versleten is. " heb je het dan over de complete automaat of alleen over het brein?
B5234T3
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Ugchelen
Leeftijd: 51
Berichten: 17
Geregistreerd: 01 / 2017
Subject:

Re: Bonk bij inschakelen D

 · 
Posted: 22.01.2017 - 18:26  ·  #64
Quote door TPR Powerflush

Je hoeft geen helderziende te zijn om te bepalen welke het langst zal leven.
En in praktijk zie je de modellen met turbo ook veel korter met een bak doen, tot hij versleten is.


Hmmm, zijn er ook cijfers die dat onderbouwen of is het meer geruchten en dat "men" gehoord heeft van...? Beetje zoals het verhaal dat de cilinderwanden van de 2.4T zo slecht zouden zijn. Ook zwaar overdreven n.m.m.

Ik maak me eerder zorgen over die nieuwe 4 cilinders, die in onze toekomstige aankopen zitten. Die dingen zijn zo zwaar opgevoerd. Die zullen er eerder de geest aan geven dan de AW bakken. Hoewel ook hier wellicht geldt dat de gemiddelde Volvo rijder ook deze blokken wel weer met verstand zal beroeren.

Persoonlijk zie ik een 5 of 6 cilinder nog wel weer terugkeren... :thumb:

Sorry, teveel OT allemaal....

gr. Edwin.
TPR Powerflush
Forumsponsor
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 1213
Geregistreerd: 01 / 2013
Subject:

Re: Bonk bij inschakelen D

 · 
Posted: 22.01.2017 - 20:34  ·  #65
Ik ben 30 jaar met volvo aan de gang,
Wat we weten is dit: ( 5 cylinders )

2.3 T5 : mega sterk kan 6 ton draaien
2.4T Lpt: scheuren in de cylinders boven de 3 a 4 ton
2.5T Lpt: idem
2.4 T5 sterkste T5 blok
2.5 Turbo 299 pk zoals in de R geleverd , zwakke cylinder bussen. Te dun, dus ze scheuren.
Een ieder die verstand heeft van Volvo kan bovenstaand be- amen....

Ja. Je kunt voorzichtig rijden. Zwaar Chippen, grotere turbo monteren, en dat alles ook nog eens op LPG zetten.... Dan verkort je de levensduur aanmerkelijk.
En je moet een beetje geluk hebben met het blok.

Schroef eens een 2.3 T5 open, en leg de delen naast een 2.4T of 2.5T internals ( ik heb het dan wel over de LPT )
Je zult schrikken hoeveel dunner de drijfsstangen etc zijn.
En dan hebben we het maar niet over de dikte van de cylinder bussen.

Toen Volvo de T5 wilde maken, op.basis van de 2.5 hebben ze de techneuten van Porsche gevraagd hun input te geven .
Er kwam toen een kleinere boring uit om de boel heel te houden. Dat bleek inderdaad het geval, die blokken lopen ook na het kietelen gewoon 6 ton minimaal, zelfs met 10w40 mineraal als smeerolie.
Dè kwaliteit is toe te schrijven aan de dichtheid van het materiaal, of te wel de kwaliteit, die je gewoon super mag noemen...... maar dat was toen......
De kaarten waren toen wel op een andere manier geschud.
Ik bedoel dan marktsituatie, concurrentie positie etc etc.
hermanusb
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Apeldoorn
Leeftijd: 61
Berichten: 4711
Geregistreerd: 02 / 2015
Subject:

Re: Bonk bij inschakelen D

 · 
Posted: 22.01.2017 - 21:04  ·  #66
Wat bedoel je met lpt?
Martijn
Veteraan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Emmen, Drenthe
Leeftijd: 26
Homepage: mnijenkamp.nl
Berichten: 8853
Geregistreerd: 07 / 2013
Subject:

Re: Bonk bij inschakelen D

 · 
Posted: 22.01.2017 - 21:10  ·  #67
Low Pressure Turbo vermoed ik. ;)
hermanusb
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Apeldoorn
Leeftijd: 61
Berichten: 4711
Geregistreerd: 02 / 2015
Subject:

Re: Bonk bij inschakelen D

 · 
Posted: 22.01.2017 - 21:12  ·  #68
Quote door yes996

Quote door VolvoS60Racer

Alles gaat kapot, dus ook een koppeling. En met dual mass vliegwiel....ook het vliegwiel. Zeker de M56 bakken zijn best sterk. En dan blijf ik zeggen.....doe mij maar een handbak. Ik was alles bij elkaar qua materiaal zo'n 550 EUR kwijt. ....

Je kunt ook makkelijk het dubbele kwijt zijn. Maar met verse olie schakelt je bak dan ook weer als nieuw. Mocht je een bak moeten reviseren.....kun je altijd een donor bak er onder doen. Dus blijf bij mijn stelling : doe mij maar een handbak. Zeker icm T5 vind ik het geen straf om in een handbak te rijden.


+ 1!!


Zet mij in een volvo met wat vermogen en een handbak dan sta ik bij elk verkeerslicht met een afgeslagen auto.

Voor mij enkel nog een automaat.
hermanusb
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Apeldoorn
Leeftijd: 61
Berichten: 4711
Geregistreerd: 02 / 2015
Subject:

Re: Bonk bij inschakelen D

 · 
Posted: 22.01.2017 - 21:14  ·  #69
Quote door Martijn

Low Pressure Turbo vermoed ik. ;)


Ah.

Ik maak daaruit op dat de 2.4T een low pressure turbo is?

Zijn er dan ook volvo's met hoge druk turbo?

Die van mij is bijna 3 Ton.......
Hopen dat het blok heel blijft.
The_ike_master
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Houten
Leeftijd: 42
Berichten: 346
Geregistreerd: 12 / 2015
Subject:

Re: Bonk bij inschakelen D

 · 
Posted: 22.01.2017 - 21:35  ·  #70
Ben van mening dat het heelhouden van het blok aan een combinatie van zaken ligt. Onderhoud en de manier waarop men omgaat met de auto is de grootste factor. Ook het warm rijden van de motor is hierbij in mijn ogen een grote factor. Ook wil ik aangeven dat het 2.4t blok uit de classic en de 2.4t uit de n niet gelijk is. Er zijn in de n aanpassingen aan de koeling aangebracht heb ik me laten vertellen. De grootste probleem bij het scheuren van de wanden is immers koeling.
TPR Powerflush
Forumsponsor
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 1213
Geregistreerd: 01 / 2013
Subject:

Re: Bonk bij inschakelen D

 · 
Posted: 23.01.2017 - 06:57  ·  #71
Goed onderhoud zal het leven van motor en bak verlengen.
Laten dat nu net de 2 duurste componenten zijn...
Je kunt dus eenvoudig je kosten op termijn verlagen.
NK-S90
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 50
Berichten: 386
Geregistreerd: 12 / 2013
Subject:

Re: Bonk bij inschakelen D

 · 
Posted: 23.01.2017 - 08:49  ·  #72
Quote door TPR Powerflush

Ik ben 30 jaar met volvo aan de gang,
Wat we weten is dit: ( 5 cylinders )

2.3 T5 : mega sterk kan 6 ton draaien
2.4T Lpt: scheuren in de cylinders boven de 3 a 4 ton
2.5T Lpt: idem
2.4 T5 sterkste T5 blok
2.5 Turbo 299 pk zoals in de R geleverd , zwakke cylinder bussen. Te dun, dus ze scheuren.
Een ieder die verstand heeft van Volvo kan bovenstaand be- amen


Zijn er ook bevindingen te melden over de 2.0T ?
NK-S90
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 50
Berichten: 386
Geregistreerd: 12 / 2013
Subject:

Re: Bonk bij inschakelen D

 · 
Posted: 23.01.2017 - 08:54  ·  #73
Dat is dan weer goed om te horen. :D
Bigdog
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: De glimlach van Twente
Homepage: volvov70forum.com
Berichten: 39732
Geregistreerd: 07 / 2009
Subject:

Re: Bonk bij inschakelen D

 · 
Posted: 23.01.2017 - 09:34  ·  #74
Quote door VolvoS60Racer

Een 140/170PK uitvoering wordt ook gekocht door mensen die niet specifiek liefhebber zijn


Had jij in het verleden ook geen 170pk ? :lol:
PDJ
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Den Oever
Leeftijd: 52
Berichten: 2938
Geregistreerd: 10 / 2014
Subject:

Re: Bonk bij inschakelen D

 · 
Posted: 23.01.2017 - 11:25  ·  #75
De 170 pk versie is toch ook een aardig sterke motortje?
 
Selected quotes for multi-quoting:   0