Bonk bij inschakelen D

Neutral control functie al uitgeschakeld

 
 
 
 
 
Pakezel
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 45
Berichten: 48
Geregistreerd: 12 / 2016
Subject:

Bonk bij inschakelen D

 · 
Posted: 21.12.2016 - 22:17  ·  #1
Goedenavond,

Gisteren heb ik bij de Volvo dealer de neutral control functie van mijn automaat (V70 T5 uit 2001) laten uitschakelen door software update 30646691 te laten uitvoeren. Ook heb ik de bak vorige maand preventief laten powerflushen door Gery Slot.

Vanmorgen merkte ik dat de 'bonk' bij het inschakelen van D niet verdwenen is. Vooral 's ochtends met een koude motor is dit een flinke bonk, maar ook na enige tijd mijn voet op de rem te hebben gehad komt de auto nog met een klein schokje en een kleine vertraging in beweging. Dit is merkbaar anders dan wanneer ik slechts heel kort heb stilgestaan.

Weet iemand wat dit veroorzaakt?
Ik dacht dat dit fenomeen juist toe te schrijven was aan de neutral control functie.

De automaat schakelt verder vlot en soepel.
JJM
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 36
Berichten: 2763
Geregistreerd: 03 / 2014
Subject:

Re: Bonk bij inschakelen D

 · 
Posted: 21.12.2016 - 23:06  ·  #2
Bovenste motorsteun? Versnellingsbaksteun? Boink kan ook motorkanteling zijn. Deze twee gaan die tegen.
TPR Powerflush
Forumsponsor
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 1213
Geregistreerd: 01 / 2013
Subject:

Re: Bonk bij inschakelen D

 · 
Posted: 22.12.2016 - 07:12  ·  #3
Wat is de km stand? Als dat boven de 200.000 km is moet je eerder aan een versleten brein in de bak denken.
Je kunt dan laten spoelen tot je er bij neervalt, maar dat biedt dan geen soelaas.
En natuurlijk de motor steunen. ...
1e verdachte is het schakelbrein.
Vergeet niet dat Volvo de zelfde bak stopt (e) in een 140pk S60 maar ook in de 260pk 2.4 T5 varianten....
BMW , Mercedes voorzien de automaten in de sterkere versies van sterkere internals naar mate het vermogen toe neemt.
Ik heb nooit begrepen dat Volvo dit deed/doet.
Mogelijk zijn logistieke redenen de oorzaak hier van.
Pakezel
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 45
Berichten: 48
Geregistreerd: 12 / 2016
Subject:

Re: Bonk bij inschakelen D

 · 
Posted: 22.12.2016 - 07:29  ·  #4
Dank voor jullie suggesties.

De auto heeft 193.000 km op de teller..
Ik zal de motorsteunen en de baksteun inspecteren en indien nodig laten vervangen.
Maar aangezien de bonk zich niet iedere keer voordoet als ik D inschakel, en er ook duidelijk een kleine vertraging (0,5 sec) tussen schakelmoment en bonk zit, betwijfel ik of een kapotte steun de veroorzaker is.
TPR Powerflush
Forumsponsor
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 1213
Geregistreerd: 01 / 2013
Subject:

Re: Bonk bij inschakelen D

 · 
Posted: 22.12.2016 - 07:43  ·  #5
Ik heb T5 modellen binnen gehad met 180.000 die dit verschijnsel hadden ( en nog meer )
Men was idolaat toen de 5 traps automaat kwam, deze heeft geen GT maar de eerste modeljaren 5 traps konden nogal eens problemen geven.
Er is een kleine kans dat het een solenoid is, maar dat is uit te lezen.
Ook is de atf die er uit kwam bij de spoeling een indicator, die moet je altijd goed bekijken en besnuffelen, dat is in de regel wel een goede indicator van de toestand van de bak.
Ik zou er even mee doorrijden nog. Mogelijk moet de bak zich nog wat inregenen op de nieuwe atf.
Ook die kans is aanwezig. Als de olie rot was, dan heeft de bak te hoge schakeldruk.
Nieuwe atf is anders en de bak moet zichzelf nog inleren.
Rij er minimaal 500 km mee. Voordat er echt een diagnose kan worden gesteld.
hermanusb
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Apeldoorn
Leeftijd: 61
Berichten: 4710
Geregistreerd: 02 / 2015
Subject:

Re: Bonk bij inschakelen D

 · 
Posted: 22.12.2016 - 10:14  ·  #6
Quote door Pakezel

Dank voor jullie suggesties.

De auto heeft 193.000 km op de teller..
Ik zal de motorsteunen en de baksteun inspecteren en indien nodig laten vervangen.
Maar aangezien de bonk zich niet iedere keer voordoet als ik D inschakel, en er ook duidelijk een kleine vertraging (0,5 sec) tussen schakelmoment en bonk zit, betwijfel ik of een kapotte steun de veroorzaker is.


Nadeel vd steunen is dat het soms lijkt dat ze goed zijn.
Pas na demontage zie je dat ze minder goed zijn.

Een optie is om met de motorkap open iemand gas te laten geven en zelf kijken wat je blok doet.
Aan de kanteling kun je al zien welke steun minder is.

Ik zou starten met onderste en bovenste steun.
Beide zijn eenvoudig te vervangen.
Arnoud_
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht: n/a
Locatie: Noord Brabant
Berichten: 1564
Geregistreerd: 11 / 2015
Subject:

Re: Bonk bij inschakelen D

 · 
Posted: 22.12.2016 - 10:28  ·  #7
Mijn ervaring tot nu toe is dat het bonken van de auto bij het schakelen door het vervangen van de steunen minder wordt, maar niet verdwijnt. Het bonken lijkt niet het gevolg van versleten motorophanging, maar elders te zitten.

@TPR Powerflush wat noem jij het 'brein'? Ik denk dan aan een computer, niet iets mechanisch? Wat voor orde van grootte moet je denken qua kosten bij het vervangen ervan?
rolvio
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Groningen
Leeftijd: 57
Berichten: 287
Geregistreerd: 11 / 2015
Subject:

Re: Bonk bij inschakelen D

 · 
Posted: 22.12.2016 - 16:32  ·  #8
@pakezel: Bij mij bonkte de bak veel minder na vervanging van aandrijfas...
@Arnoud: Dat is het kleppenhuis wat wordt bedoeld, vervanging kost je zo'n € 1000,-
Bigdog
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: De glimlach van Twente
Homepage: volvov70forum.com
Berichten: 39720
Geregistreerd: 07 / 2009
Subject:

Re: Bonk bij inschakelen D

 · 
Posted: 22.12.2016 - 19:45  ·  #9
Quote door Arnoud_

Mijn ervaring tot nu toe is dat het bonken van de auto bij het schakelen door het vervangen van de steunen minder wordt, maar niet verdwijnt. Het bonken lijkt niet het gevolg van versleten motorophanging, maar elders te zitten.



Waar doel je dan op ?
Heb al in verscheidene Volvo's met 250.000km plus gereden, welke dit niet hadden.
Arnoud_
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht: n/a
Locatie: Noord Brabant
Berichten: 1564
Geregistreerd: 11 / 2015
Subject:

Re: Bonk bij inschakelen D

 · 
Posted: 22.12.2016 - 19:57  ·  #10
Quote door Bigdog

Quote door Arnoud_

Mijn ervaring tot nu toe is dat het bonken van de auto bij het schakelen door het vervangen van de steunen minder wordt, maar niet verdwijnt. Het bonken lijkt niet het gevolg van versleten motorophanging, maar elders te zitten.



Waar doel je dan op ?
Heb al in verscheidene Volvo's met 250.000km plus gereden, welke dit niet hadden.


Mijn 2001 S60 2.3 T5 heeft ondertussen 220.000km gereden, dus nog niet in die regionen. Maar ik heb ook last van een soms bokkige overgang in het schakelen tussen 2 en 3 (sinds een hercalibratie van het systeem is het bokken minder geworden, maar heeft hij nu iets vaker dat hij iets slipt van 2->3). En als ik op de motor afrem voel ik de auto bonken bij het terugschakelen.

Ook als ik van het gas af ga en weer gas geef bonkt de auto merkbaar. Ook als er niet geschakeld wordt.

De aandrijfassen worden hier genoemd, kan dat ook nog van invloed zijn?

Ik heb verder duidelijk meer last van deze problemen bij een warme motor dan bij een koude. Zeker als ik een tijdje stationair stil heb gestaan wordt het duidelijk erger.
TPR Powerflush
Forumsponsor
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 1213
Geregistreerd: 01 / 2013
Subject:

Re: Bonk bij inschakelen D

 · 
Posted: 22.12.2016 - 21:45  ·  #11
ZF bakken? Je bedoelt wanneer Volvo weer over stapt op ZF bakken.... die hadden ze namelijk al in de 700 serie.
Volgens mij is ZF niet meer zo into dwarsgeplaatste bakken, men doet hoofdzakelijk achterwiel / 4wd staartbakken.
BMW, audi, landrover, bentley.... Dat is het zo'n beetje.
Tevens is de 8HP ook niet heilig, ze kunnen bij een ton ook opeens overlijden...
Nu wil ZF nog wel coulance geven omdat die bakken niet zo heel oud zijn

We moeten ons realiseren dat men uiteraard technisch een bak kan maken die een miljoen mee zal gaan, echter in wiens belang is dat dan?

De schoorsteen moet blijven roken, en de autofabrikanten leven van de productie.... niet zo zeer van langrijdende wagens....
Tevens is geen hobby, er zijn aandeelhouders, en die willen poen zien..... keiharde business dus.
Dus aub niet al te lang mee laten gaan die wagens aub... Dat is het credo tegenwoordig.

Binnen de automotive is het volledig geaccepteerd dat een benzinewagen 150.000 km mee moet gaan, en een diesel 250.000km
Wij willen graag dat een wagen 5 ton meegaat.... maar wij zijn eindgebruiker.
Wel is het zo dat je de levensduur goed kunt verlengen Door goed onderhoud te plegen wbt de vloeistoffen en daar houdt het wel mee op.
De Volvo modellen zijn bovengemiddeld kwa levensduur en kwaliteit, maar ook in Zweden en China kijken ze naar de eenheden die geproduceerd en uiteraard verkocht worden..... Hoe lang ze rijden maakt niet zo veel uit, als ze de garantie doorkomen is het prima toch?
( In de optiek van de fabrikant dan )
We hebben het nu over de AW bakken..... op 1 dag 2 gevallen gehad met een Powershift bakken.
1 x v60 met 90.000km uit 2012 slecht schakelen... ( spoelen kan soms oplossing zijn )
1 x C70 220.000 uit 2008 opeens geen achteruit meer. Zomaar spontaan.
Daar valt dan echt niets meer aan te doen... buiten bak revisie dan.er ligt dan gewoon een koppeling uit.... Dat is gewoon keihard een hardwarematig iets... De techniek begaf het.
Arnoud_
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht: n/a
Locatie: Noord Brabant
Berichten: 1564
Geregistreerd: 11 / 2015
Subject:

Re: Bonk bij inschakelen D

 · 
Posted: 22.12.2016 - 21:51  ·  #12
En had je nog een goeie tip voor mij Raymond? :-)
TPR Powerflush
Forumsponsor
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 1213
Geregistreerd: 01 / 2013
Subject:

Re: Bonk bij inschakelen D

 · 
Posted: 22.12.2016 - 22:22  ·  #13
Er zijn 2 mogelijkheden :
- mee leven en mee rijden tot het niet meer gaat. Of hij een beetje kapot is of heel kapot dat maakt voor revisie niet uit. Prijs blijft gelijk.
-revisie van de bak... en je kunt weer heel lang rijden... en dan ook onderhouden die bak.


Ik heb de overtuiging dat ( en we wisten het toen gewoon niet ) dat het spoelen van de bak elke 80.000km heel veel vroege revisies kan voorkomen.

Zie het als : jij hoeft niet naar de tandarts tot je 30 bent.... De schade die dan al is aangericht kan je niet meer terug draaien... Ja, maar ik had nooit kiespijn....

Staat gelijk aan:
Mn wagen heeft nu 180.000 gelopen, hij schakelt nog goed. ......

Dat kan van de ene op de andere dag over zijn.... en dan begint het getob.
Onderhouden blijft altijd goedkoper dan een revisie.
Arnoud_
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht: n/a
Locatie: Noord Brabant
Berichten: 1564
Geregistreerd: 11 / 2015
Subject:

Re: Bonk bij inschakelen D

 · 
Posted: 22.12.2016 - 23:18  ·  #14
Tsja, wat onze voorgangers met onze auto's uitgespookt hebben :-P

Ik heb de bak in Uden vorig jaar vlak na aankoop laten spoelen, en aan de kleur van de olie toen te zien was het niet de eerste keer. Maar de neutral control zat er bij mij toen nog wel op, dus al bijna 15 jaar bij ieder stoplicht het flink voor z'n kiezen gekregen...

Voor nu kan ik er mee leven. Het is nu een versnellingsbak met nukken, maar hij doet zijn ding. We zullen wel zien hoeveel geld we er in willen steken op termijn...
Pakezel
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 45
Berichten: 48
Geregistreerd: 12 / 2016
Subject:

Re: Bonk bij inschakelen D

 · 
Posted: 23.12.2016 - 10:13  ·  #15
Net als Arnoud heb ik nog niet direct de behoefte om het kleppenhuis te laten reviseren, de bak schakelt verder nog vlot en soepel.
Hoop dat het voorlopig blijft bij het vertraagd en met een schokje schakelen naar D.

De motorsteunen zal ik uiteraard in de gaten houden.

Bedankt voor het meedenken!
 
Selected quotes for multi-quoting:   0