Bonk bij inschakelen D

Neutral control functie al uitgeschakeld

 
 
 
 
 
Arnoud_
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht: n/a
Locatie: Noord Brabant
Berichten: 1564
Geregistreerd: 11 / 2015
Subject:

Re: Bonk bij inschakelen D

 · 
Posted: 17.01.2017 - 22:06  ·  #31
Dan zegt mijn boerenverstand: moet er niet gewoon meer druk op gezet worden dan? :-)
TPR Powerflush
Forumsponsor
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 1213
Geregistreerd: 01 / 2013
Subject:

Re: Bonk bij inschakelen D

 · 
Posted: 17.01.2017 - 22:56  ·  #32
Om te beginnen kan je alleen de 5 traps in revisie uitvoering krijgen, echter de geleerden zeggen dat je een 5 traps beter een nieuw brein kunt geven .
Hoè gaat een brein defect?
- slijtage door lang te rijden met de oude atf in de bak
- een vervuilde solenoid ( vaak weer door vervuiling )
- een defecte solenoid. Dat kan bij elke electronisch geregeld
Brein ( dus alle moderne bakken voorkomen )

Sommige merken zijn veel gevoeliger op de solenoids dan de andere, maar elke elektrische klep kan defect raken.
Arnoud_
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht: n/a
Locatie: Noord Brabant
Berichten: 1564
Geregistreerd: 11 / 2015
Subject:

Re: Bonk bij inschakelen D

 · 
Posted: 17.01.2017 - 23:06  ·  #33
Je bedoelt dat de complete bak alleen als revisie-onderdeel bij Volvo beschikbaar is, en dat er geen volledig nieuwe bakken (meer) bestaan?

En dat een rottig schakelende bak (volgens de geleerden) in de meeste gevallen de oorzaak 'm zit in een niet goed werkend 'brein'? En dat je met het vervangen hiervan (ook weer alleen als revisie onderdeel beschikbaar, niet nieuw?) weer een tijd tegen moet kunnen?

Wordt bij het vervangen van het brein ook altijd een spoeling van de rest van de bak uitgevoerd?
TPR Powerflush
Forumsponsor
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 1213
Geregistreerd: 01 / 2013
Subject:

Re: Bonk bij inschakelen D

 · 
Posted: 17.01.2017 - 23:16  ·  #34
Volvo levert je graag een rebuilt bak van 4000 excl btw.
Maar........
We hebben het over het brein hier. Niet over de bak.

En je moet nooit een 5 of 6 bak bij volvo bestellen, om te beginnen betaal je de hoofdprijs, en waar het eigenlijk om gaat, je krijgt de standaard delen in de bak, terwijl een goede revisie partij met kennis van zaken gemakkelijk 18mnd garantie geeft zonder km beperking omdat er veel sterkere delen worden gebruikt dan origineel.
Bigdog
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: De glimlach van Twente
Homepage: volvov70forum.com
Berichten: 39732
Geregistreerd: 07 / 2009
Subject:

Re: Bonk bij inschakelen D

 · 
Posted: 18.01.2017 - 17:39  ·  #35
Quote door Arnoud_

Dan zegt mijn boerenverstand: moet er niet gewoon meer druk op gezet worden dan? :-)


De druk bij een Volvo bak is erg laag.
Verhogen kan in principe niet.
Was overigens wel een mooie oplossing geweest.
TPR Powerflush
Forumsponsor
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 1213
Geregistreerd: 01 / 2013
Subject:

Re: Bonk bij inschakelen D

 · 
Posted: 18.01.2017 - 18:38  ·  #36
Naarmate men langer rijdt met de " rotte " atf zal ook de olie pomp in de bak hogere slijtage krijgen. Met als resultaat lagere druk...
Dit icm een versleten brein door de zelfde redenen zal dergelijke zaken veroorzaken.
Je kunt spoelen tot je er bij neervalt.... zal helaas niet helpen.
Boven de 2 ton en dergelijke problemen met een turbo.model of boven de 275.000 met een non turbo kan je indien spoelen niet helpt meestal wel bovenstaand aanhouden.
Eerste diagnose is het best uit te voeren door een spoeling en dan zien wat het resultaat is.
Dat helpt soms nog wel, Als de bak niet te ver heen is, Anders is het toch een revisie.
Een en ander hangt ook af van hoe lang men wacht tot spoeling van de bak.
Zie het als de tandarts, lang uitstellen geeft vaak kiespijn... of verlies van de kies.
Arnoud_
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht: n/a
Locatie: Noord Brabant
Berichten: 1564
Geregistreerd: 11 / 2015
Subject:

Re: Bonk bij inschakelen D

 · 
Posted: 18.01.2017 - 19:34  ·  #37
Raymond, als jullie een brein-revisie doen, wat wordt er dan gedaan? Vervang je de solenoids? Of vervang je het hele kleppenhuis door een gereviseerde/nieuwe?
StefanS60
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Nuenen
Leeftijd: 36
Berichten: 36
Geregistreerd: 11 / 2010
Subject:

Re: Bonk bij inschakelen D

 · 
Posted: 18.01.2017 - 21:08  ·  #38
Ik had soortgelijke problemen met mijn Geartronic, maar dan in iets mindere mate, was er dus redelijk vlug bij. Na 2x powerflush besloten het kleppenhuis/brein te vervangen, wereld van verschil. Helaas werd kort hierna mijn auto total-loss gereden. Complete Geartronic verkocht voor 250 euro :-|

In zijn algemeenheid ben ik niet zo heel erg te spreken over de Volvo bakken, zowel de oude als nieuwe types.

Bespaar je geld aan olie en oplap middelen, en geef dat geld uit aan een nieuw kleppenhuis. Ik meen me te herinneren hier rond de €1000,00 euro voor te hebben betaald.

Succes.
TPR Powerflush
Forumsponsor
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 1213
Geregistreerd: 01 / 2013
Subject:

Re: Bonk bij inschakelen D

 · 
Posted: 18.01.2017 - 22:18  ·  #39
Volvo breinen kan je maar beter nieuw er in zetten
Alles nieuw dus.
Blackfox
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Almere
Leeftijd: 57
Berichten: 408
Geregistreerd: 04 / 2015
Subject:

Re: Bonk bij inschakelen D

 · 
Posted: 19.01.2017 - 21:39  ·  #40
Mijn bak ook laten spoelen eind vorige jaar.Schakelde voor die tijd zeker niet slecht maar schakelt nu beter.De zogenaamde vrijloop in D bij bv een stoplicht valt nu echter wel op.Rem los en hij kruipt niet gelijk weg maar je voelt hem echt inschakelen.Geen harde bonk ofzo maar het is meer aanwezig dan voor het spoelen.Is het beter om met de software die vrijloop er uit te programmeren of kan ik het zo laten?

gr,

Bas
Arnoud_
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht: n/a
Locatie: Noord Brabant
Berichten: 1564
Geregistreerd: 11 / 2015
Subject:

Re: Bonk bij inschakelen D

 · 
Posted: 19.01.2017 - 21:51  ·  #41
Ik zou hem zeker laten uitschakelen. Het is een vrij zware en vermijdbare belasting voor je bak iedere keer.

Bij de dealer moet je dan software update 30677036 voor de TCM laten uitvoeren. Hiermee wordt de bak bijgewerkt naar de laatste versie en is de 'neutral control' uitgeschakeld.
Pakezel
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 46
Berichten: 48
Geregistreerd: 12 / 2016
Subject:

Re: Bonk bij inschakelen D

 · 
Posted: 19.01.2017 - 22:09  ·  #42
Quote door Arnoud_

Ik zou hem zeker laten uitschakelen. Het is een vrij zware en vermijdbare belasting voor je bak iedere keer.

Bij de dealer moet je dan software update 30677036 voor de TCM laten uitvoeren. Hiermee wordt de bak bijgewerkt naar de laatste versie en is de 'neutral control' uitgeschakeld.


De update voor neutral control removal die op mijn factuur van Svala staat heeft nummer 30646691, en die heeft ook gewerkt.

Ik meen mij te herinneren dat ik destijds op een engelstalig Volvo forum het advies tegenkwam om niet de 'algemene TCM update' te laten uitvoeren, omdat daar wat wisselende ervaringen mee waren.
TPR Powerflush
Forumsponsor
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 1213
Geregistreerd: 01 / 2013
Subject:

Re: Bonk bij inschakelen D

 · 
Posted: 19.01.2017 - 22:10  ·  #43
Quote door VolvoS60Racer

Meer toeren, meer bak druk. Dacht dat moderne auto's in sommige gevallen al werken met aanvullende elektrische pompjes, om de bakdruk ook bij lage toeren hoger te maken. Zou me niets verbazen als Mercedes dit tegenwoordig doet.

In ieder geval heb ik op de IAA een aantal jaren geleden een bedrijfje gespot welke bezig was met deze ontwikkeling tbv nieuw te ontwikkelen bakken.


MB heeft inderdaad op de 7 traps met start-stop en op de 9 traps een electrische pomp zitten onder op de bak.
Er zitten dus 2 olie pompen op, een mechanische en een extra electrische.
Waarom is dat? Nou met dat telkens motor uitzetten zal ook telkens de koppelomvormer leeglopen.
Dus dat pompje houdt die koppelomvormer dan vol.met olie.
Een nog complexere bak waar dus nog meer aan kapot kan gaan.
Dat heeft een naam, over engineering.

We kwamen vroeger ook overal, met een 4 bak.
Ik zie de added value niet met 8 en 9 traps, dat moet allemaal in de zelfde behuizing worden gepropt.
Die 8 hp, ja dat is een snelle bak, vooral in het kapot gaan is hij snel.
Bij 100.000 km zijn ze vaak al rot.
Als je denkt dat een volvo bak duur is om te reviseren moet je eens een 8 hp laten doen, bij sommige varianten zijn geen reserve delen te krijgen, dan draait het uit op een nieuwe bak.
Arnoud_
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht: n/a
Locatie: Noord Brabant
Berichten: 1564
Geregistreerd: 11 / 2015
Subject:

Re: Bonk bij inschakelen D

 · 
Posted: 19.01.2017 - 22:24  ·  #44
Dan is het maar gelukkig dat er 150.000km garantie op die 8 traps automaten zit :-)

Ik heb in de 160.000km die ik er mee heb gereden in ieder geval geen enkele hapering aan beleefd, en ze zitten allemaal nog onder garantie qua leeftijd, mogelijk een enkeling die over de maximum afstand heen zijn gegaan, dus hoe komt het dat die nu al bij jou terecht komen Raymond?

Quote door Pakezel

Quote door Arnoud_

Ik zou hem zeker laten uitschakelen. Het is een vrij zware en vermijdbare belasting voor je bak iedere keer.

Bij de dealer moet je dan software update 30677036 voor de TCM laten uitvoeren. Hiermee wordt de bak bijgewerkt naar de laatste versie en is de 'neutral control' uitgeschakeld.


De update voor neutral control removal die op mijn factuur van Svala staat heeft nummer 30646691, en die heeft ook gewerkt.

Ik meen mij te herinneren dat ik destijds op een engelstalig Volvo forum het advies tegenkwam om niet de 'algemene TCM update' te laten uitvoeren, omdat daar wat wisselende ervaringen mee waren.


Geen idee, maar die update is er bij mij een jaar geleden ingezet, en die kwam ik ook op de US Swedespeed forums tegen. Deze update heeft bij mij in ieder geval de neutral control uitgeschakeld.
Steve
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Groningen
Leeftijd: 57
Homepage: stevemansveld.nl
Berichten: 2843
Geregistreerd: 08 / 2011
Subject:

Re: Bonk bij inschakelen D

 · 
Posted: 20.01.2017 - 08:32  ·  #45
Ik lees hier een steeds terugkerend onderwerp, het automatisch in neutraal schakelen van een automaat en dat dit voor slijtage zorgt.
Kan iemand uitleggen wat die slijtage inhoud en welk probleem hierdoor ontstaat?
 
Selected quotes for multi-quoting:   0