Bonk bij inschakelen D

Neutral control functie al uitgeschakeld

 
 
 
 
 
[-Tom-]
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Achterhoek
Leeftijd: 37
Homepage: fs1forum.com
Berichten: 3776
Geregistreerd: 10 / 2013
Subject:

Re: Bonk bij inschakelen D

 · 
Posted: 20.01.2017 - 15:43  ·  #46
Quote door TPR Powerflush

Quote door VolvoS60Racer

Meer toeren, meer bak druk. Dacht dat moderne auto's in sommige gevallen al werken met aanvullende elektrische pompjes, om de bakdruk ook bij lage toeren hoger te maken. Zou me niets verbazen als Mercedes dit tegenwoordig doet.

In ieder geval heb ik op de IAA een aantal jaren geleden een bedrijfje gespot welke bezig was met deze ontwikkeling tbv nieuw te ontwikkelen bakken.


MB heeft inderdaad op de 7 traps met start-stop en op de 9 traps een electrische pomp zitten onder op de bak.
Er zitten dus 2 olie pompen op, een mechanische en een extra electrische.
Waarom is dat? Nou met dat telkens motor uitzetten zal ook telkens de koppelomvormer leeglopen.
Dus dat pompje houdt die koppelomvormer dan vol.met olie.
Een nog complexere bak waar dus nog meer aan kapot kan gaan.
Dat heeft een naam, over engineering.

We kwamen vroeger ook overal, met een 4 bak.
Ik zie de added value niet met 8 en 9 traps, dat moet allemaal in de zelfde behuizing worden gepropt.
Die 8 hp, ja dat is een snelle bak, vooral in het kapot gaan is hij snel.
Bij 100.000 km zijn ze vaak al rot.
Als je denkt dat een volvo bak duur is om te reviseren moet je eens een 8 hp laten doen, bij sommige varianten zijn geen reserve delen te krijgen, dan draait het uit op een nieuwe bak.


Als die bak over engineered was, dan ging hij 3 ton mee ipv 1,5 ton ;)
Bigdog
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: De glimlach van Twente
Homepage: volvov70forum.com
Berichten: 39732
Geregistreerd: 07 / 2009
Subject:

Re: Bonk bij inschakelen D

 · 
Posted: 20.01.2017 - 17:38  ·  #47
Quote door Steve

Ik lees hier een steeds terugkerend onderwerp, het automatisch in neutraal schakelen van een automaat en dat dit voor slijtage zorgt.
Kan iemand uitleggen wat die slijtage inhoud en welk probleem hierdoor ontstaat?


Is bij de jouwe niet aan de orde Steve.
TPR Powerflush
Forumsponsor
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 1213
Geregistreerd: 01 / 2013
Subject:

Re: Bonk bij inschakelen D

 · 
Posted: 20.01.2017 - 18:21  ·  #48
Wat ik bedoel, des te meer componenten, des te meer kans op defecten....
Als iets al ok was? Waarom dan nog complexer maken?
Steve
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Groningen
Leeftijd: 57
Homepage: stevemansveld.nl
Berichten: 2843
Geregistreerd: 08 / 2011
Subject:

Re: Bonk bij inschakelen D

 · 
Posted: 20.01.2017 - 20:14  ·  #49
Quote

Quote by Steve
Ik lees hier een steeds terugkerend onderwerp, het automatisch in neutraal schakelen van een automaat en dat dit voor slijtage zorgt.
Kan iemand uitleggen wat die slijtage inhoud en welk probleem hierdoor ontstaat?


Is bij de jouwe niet aan de orde Steve.



Ik heb ook dat automatisch neutraal schakelen niet maar ik ben wel erg benieuwd, gewoon om te begrijpen wat er gebeurd, waarom die voor extra slijtage zorgt.
En als ik 'm zelf in neutraal zet bij een stoplicht?
Walterj
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: NederBetuwe
Leeftijd: 54
Berichten: 6043
Geregistreerd: 01 / 2013
Subject:

Re: Bonk bij inschakelen D

 · 
Posted: 20.01.2017 - 21:09  ·  #50
En wat is nu beter voor het milieu? Een auto met weinig uitstoot maken die maar 150000 km mee gaat? Snap IK het nu niet?
Bigdog
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: De glimlach van Twente
Homepage: volvov70forum.com
Berichten: 39732
Geregistreerd: 07 / 2009
Subject:

Re: Bonk bij inschakelen D

 · 
Posted: 20.01.2017 - 21:20  ·  #51
Quote door VolvoS60Racer

Nog een conclusie, doe mij maar een handbak.


Is dat zo ?
Ook daar zie ik genoeg problemen.
Auto's, welke onder de 150dkm het vliegwiel aan puin hebben, problemen met schakelen etc.
Je moet er mijns inziens ook een beetje geluk mee hebben.
Heb ook automaten onder de 150dkm zien sneuvelen door een defecte pomp.
Blokken met amper 100.000km etc..
Zou ik op zoek zijn naar een andere Volvo, dan zou een goedwerkende bak, schakel, of automaat zeker niet de doorslag geven.
Kan met beiden prima leven. :-)

@Walter,
Ik denk dat meerderen, incl. ondergetekende het niet snappen.
Een ding weet ik wel, des te beter voor het milieu, des te slechter voor je auto.
Na de ervaring met de ex-stokbroodauto van mijn vrouw ben ik wel genezen.
Doe mij maar zo'n "oude boot", die lopen in iedergeval probleemloos.
Misschien niet zo goed voor het milieu, maar wel voor mijn zenuwen.
yes996
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht: n/a
Locatie: Zeewolde
Berichten: 1425
Geregistreerd: 08 / 2013
Subject:

Re: Bonk bij inschakelen D

 · 
Posted: 20.01.2017 - 21:44  ·  #52
Quote door VolvoS60Racer

Alles gaat kapot, dus ook een koppeling. En met dual mass vliegwiel....ook het vliegwiel. Zeker de M56 bakken zijn best sterk. En dan blijf ik zeggen.....doe mij maar een handbak. Ik was alles bij elkaar qua materiaal zo'n 550 EUR kwijt. ....

Je kunt ook makkelijk het dubbele kwijt zijn. Maar met verse olie schakelt je bak dan ook weer als nieuw. Mocht je een bak moeten reviseren.....kun je altijd een donor bak er onder doen. Dus blijf bij mijn stelling : doe mij maar een handbak. Zeker icm T5 vind ik het geen straf om in een handbak te rijden.


+ 1!!
Arnoud_
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht: n/a
Locatie: Noord Brabant
Berichten: 1564
Geregistreerd: 11 / 2015
Subject:

Re: Bonk bij inschakelen D

 · 
Posted: 20.01.2017 - 22:01  ·  #53
Als mijn bak minder bonkerig gaat schakelen vind ik de T5 met een geartronic ook best amusant hoor...

Sterker, zelfs in de huidige staat vind ik het best een lekkere combi. En ik hem mijn rechterhand vrij voor mijn vrouw... Of zoiets :shame:
Steve
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Groningen
Leeftijd: 57
Homepage: stevemansveld.nl
Berichten: 2843
Geregistreerd: 08 / 2011
Subject:

Re: Bonk bij inschakelen D

 · 
Posted: 21.01.2017 - 14:23  ·  #54
Quote

En ik hem mijn rechterhand vrij voor mijn vrouw... Of zoiets



Euuhhmmm 18+ :'(
Blackfox
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Almere
Leeftijd: 57
Berichten: 408
Geregistreerd: 04 / 2015
Subject:

Re: Bonk bij inschakelen D

 · 
Posted: 21.01.2017 - 16:53  ·  #55
Quote door Steve

Ik lees hier een steeds terugkerend onderwerp, het automatisch in neutraal schakelen van een automaat en dat dit voor slijtage zorgt.
Kan iemand uitleggen wat die slijtage inhoud en welk probleem hierdoor ontstaat?


Ik laat bij mij ook de software aanpassen, maar idd een goeie vraag
wat de slijtage dan eventueel inhoud als je de automatische neutraalstand erop laat zitten.
Iemand een antwoord?
Steve
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Groningen
Leeftijd: 57
Homepage: stevemansveld.nl
Berichten: 2843
Geregistreerd: 08 / 2011
Subject:

Re: Bonk bij inschakelen D

 · 
Posted: 21.01.2017 - 18:59  ·  #56
Quote

Automaatbak heeft diverse inwendige delen die slippen tijdens overgang van ene naar andere versnelling. Hoe meer je die gebruikt, hoe eerder er overmatige slijtage zal optreden.


Klopt als een zwerende vinger!

Nu volgt mijn interpretatie:
Alleen als je stilstaat voor een stoplicht en je hebt een handbak houd je de koppeling ingetrapt. Zeker als je vooraan staat kun je bij groen licht meteen er vandoor. Zonder eerst de koppeling in te moeten trappen en de eerste versnelling te kiezen als je de versnellingsbak in z'n vrij hebt gezet. Sta je verder in de rij te wachten dan kan het in neutraal schakelen prima en ontlast je hiermee het druklager.

Beetje off topic dit.

Als je met een automaat voor een stoplicht staat draait het ene deel van de koppelomvormer terwijl het andere stilstaat. Daardoor is er een behoorlijke weerstand in de vloeistof stroom.
Er zijn geen koppelingsplaten die dan staan te slippen want de auto staat stil. Als je weet hoe dat zit in een automaatbak begrijp je waarom er koppelingsplaten in zitten. En meer dan in een handbak overigens.
De neutraalstand inschakelen zorgt dan dat de vloeistofweerstand minder is want de andere kant van de koppelomvormer kan dan ook draaien. Je merkt dan ook dat de motor minder "zwaar" stationair loopt. Dat dat minder brandstof kost mag duidelijk zijn.
Dat is denk ik dan ook de achterliggende reden van het systeem dat de automaat vanzelf in neutraal schakelt.

Wat is er nu dan wat er bij dat principe slijt waarvoor de neutraalschakeling weggeschreven wordt?

Hoe gaat de automaat weer in D? Gebeurt dat vanzelf als je gasgeeft? Als dat zo is, vliegt dan het toerental iets omhoog en schakelt de bak dan in? Daarbij kan ik me voorstellen dat dat niet jofel is. Dat is gelijk de reden dat ik wacht met in D of R schakelen bij het koud starten van mijn R. Die jaagt het toerental standaard bij een koude motor richting de 2000RPM.
Steve
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Groningen
Leeftijd: 57
Homepage: stevemansveld.nl
Berichten: 2843
Geregistreerd: 08 / 2011
Subject:

Re: Bonk bij inschakelen D

 · 
Posted: 21.01.2017 - 19:12  ·  #57
Helder!

Het is dus het met een hoger toerental inschakelen. Precies waarom ik dus zoals omschreven wacht na het koud starten.
Arnoud_
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht: n/a
Locatie: Noord Brabant
Berichten: 1564
Geregistreerd: 11 / 2015
Subject:

Re: Bonk bij inschakelen D

 · 
Posted: 21.01.2017 - 19:18  ·  #58
En omdat de bak vrij traag is met van N naar D schakelen is tegen de tijd dat je de rem los laat, en op wilt trekken door gas te geven de bak nog lang niet wakker en ligt het toerental nog veel hoger...
B5234T3
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Ugchelen
Leeftijd: 51
Berichten: 17
Geregistreerd: 01 / 2017
Subject:

Re: Bonk bij inschakelen D

 · 
Posted: 22.01.2017 - 13:43  ·  #59
Bij mij zit de neutraal stand in D er ook nog op en vooral toen we de auto net hadden bonkte het met wegrijden. N.m.m. een kwestie van te snel voet van de rem en direct daarna gasgeven. Oplossing is om de "voet van de rem" procedure wat vloeiender te doen en de rem iets minder snel los te laten. De auto kruipt dan al iets en de neutraalstand is opgeheven. Ook heb ik de indruk dat na de powerflush bij GS 3 jaar geleden het niet meer voorgekomen is.

Bak had toen bijna 180.000 gelopen en merkte nog niets van slecht schakelen, maar toch maar laten doen. Zie topic (https://www.volvo-forum.nl/topic.php?t=62371&page=fst_unread&highlight=powerflush). Zowel voor als na de flush schakelde de bak als ie warm is nagenoeg onmerkbaar. En dat doet ie nog steeds. Geen gebonk tussen de versnelling door o.i.d. Bij koude motor/bak is het wel wat ruwer en minder soepel, maar na 10 minuten rijden is dat weg.

Overigens geloof ik eerlijk gezegd niet dat de bakken per definitie eerder stuk gaan bij een sterkere motor. Natuurlijk is de theoretische belasting wel zwaarder, maar het lijkt me sterk dat de 2.5T of T5 rijders het vermogen continue vol gebruiken waardoor de bak eerder slijt.
Als je normaal rijdt (waar het rijgedrag van de V70's na even boenderen en bahnbrennen vanzelf weer toe uitnodigt) lijkt het mij dat de belasting gelijk is aan welke motorisering dan ook. Zo af en toe wat gas d'r bij kunnen ze echt wel hebben. Mits met beleid, dus rustig warm rijden, even een minuutje stationair laten nadraaien na een wilde rit, zijn de blokken en motoren behoorlijk foolproof.

gr. Edwin.
TPR Powerflush
Forumsponsor
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 1213
Geregistreerd: 01 / 2013
Subject:

Re: Bonk bij inschakelen D

 · 
Posted: 22.01.2017 - 17:01  ·  #60
Klopt, een 5 en 6 traps TCM berekent het koppel.
Is ook uit te lezen in VIDA.
Helaas is het wel zo dat een turbo blok een automaat veel sneller aan puin trekt, dit komt Door het feit dat alle AW internals in de bakken die Volvo afneemt gelijk zijn
Dus, een 2007 T5 met 260pk heeft de zelfde bak als een V40 1.8 uit 2003 met 115pk.
Je hoeft geen helderziende te zijn om te bepalen welke het langst zal leven.
En in praktijk zie je de modellen met turbo ook veel korter met een bak doen, tot hij versleten is.
Dus veel vermogen en koppel reduceert het leven van dè bak, tenzij je op tijd onderhoud laat plegen....
 
Selected quotes for multi-quoting:   0