Het bos wat draagarmen heet.

 
 
 
 
 
grrroovedude
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Almere
Leeftijd: 53
Berichten: 2746
Geregistreerd: 01 / 2014
Subject:

Re: Het bos wat draagarmen heet.

 · 
Posted: 27.12.2015 - 14:20  ·  #91
Distributiesteun rechts even de boutjes op het blok lossen en evt. de baksteun. Ook 2 boutjes. dan kun je het blok met een stuk hout onder het carter een paar cm opkrikken. Dat is genoeg. 10 minuten extra werk. Je wielen liggen er toch al af.
GRUNNS60
Erelid
Avatar
Geslacht:
Locatie: idbv Appingedam
Leeftijd: 62
Berichten: 5836
Geregistreerd: 07 / 2014
Subject:

Re: Het bos wat draagarmen heet.

 · 
Posted: 27.12.2015 - 14:34  ·  #92
Ik hou helemaal niet van bouten die tot aan een rekgrens getrokken moeten worden. Slechte ervaringen mee omdat tegen of over de grens niet zover uit elkaar ligt is mijn ervaring. Fijn dus een bout die op knappen gespannen wordt. Ik snap sowieso niet dat continue gebruik van het xx graden natrekken als er, in mijn ogen, normaal(bij veel auto's) gewoon met een moment gewerkt wordt. Of gebruikt Volvo zulke speciale bouten?
Zo even eigenwijs, laat de storm maar komen <_<
grrroovedude
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Almere
Leeftijd: 53
Berichten: 2746
Geregistreerd: 01 / 2014
Subject:

Re: Het bos wat draagarmen heet.

 · 
Posted: 27.12.2015 - 14:39  ·  #93
Bij sommige verbindingen moet je wel omdat je anders bij dynamische belastingen het risico op scharen/schuiven hebt als er nog rek in de bout zit. Herinner ik me van mijn half jaar wtb in delft.

Als je dan een dikkere bout gebruikt bij de draagarmen wordt het subframe dan de zwakste schakel, dus liever de bout tot aan de rekgrens belasten. Het breekpunt ligt afhankelijk van de gebruikte legering overigens fors verder dan de rekgrens, die een plateau vormt.

Echter als een bout al eens is opgerekt (elasticiteit = 0) en je gaat m daarna nóg een keer met de oorspronkelijke torque specs aandraaien heb je kans dat je het breekpunt een keer bereikt. Zie bijgaande filmpjes voor uitleg.

http://youtu.be/Lq3E2OJYVzA
http://youtu.be/D8U4G5kcpcM
626Ronin
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Cocoa City
Leeftijd: 50
Berichten: 1226
Geregistreerd: 09 / 2014
Subject:

Re: Het bos wat draagarmen heet.

 · 
Posted: 27.12.2015 - 19:14  ·  #94
dus draai jij de bouten tot een moment + 10% en niet x graden na Frank?
waarom eigenlijk hoekverdraaiing?:
1: de moeren zijn ovaal gedrukt zodat ze zwaar zelfborgend zijn. er zit af fabriek een dun laagje machineolie op de bouten, dat mag dan blijven zitten. maar aangezien dat soort moeren ook tolerantie-afwijkingen hebben, kun je geen nauwkeurig moment opgeven waarbij alle bout-moerverbindingen ècht goed vast zitten.

2: in de cilinderkop hebben lange stalen bouten te maken met (de grotere) uitzetting en krimp van de kop van een aluminiumlegering.. om dat te compenseren moeten ze vóórgespannen zijn en kunnen "veren"

3: probeer jij het moment voor zo'n draagarm (of die krukasbout van Guido's TDI) eens in te schatten of beter nog: te meten in Nm als je geen hoekverdraaiingsmeter hebt en/of de hoek in korte slagen op moet delen omdat je de slag niet in één keer kunt maken: dat red je niet onder de 300 Nm.. en dan kom je uit bij een sleutel die never nooit tussen je krukas en je spatbord past, zo zwaar..
voor wielbouten en bouten van de wielophanging van vrachtwagens of zwaarder materieel zijn er misschien wel momentsleutels van rond de 1000 Nm (of zwaarder, met planetaire versterking/vertraging) maar dat krijg je onder je speelgoedautootje (zoals monteurs van trucks en nòg zwaarder materieel een V70 ook nog noemen) nergens tussen of op de boutkop/moer..

ik wil niet weten van wat voor kwaliteit ze waren, maar zelfs bij mijn Febi draagarmen zaten nieuwe bouten.. ik heb ze, bij gebrek aan een hoekverdraaiingsmeter en ook omdat ik de slag niet in eén keer kon maken, op moment + net iets onder de voorgeschreven hoek aangedraaid (verder ging ook bijna niet, zelfs met 1 meter pijp op mijn glijgreep)
GRUNNS60
Erelid
Avatar
Geslacht:
Locatie: idbv Appingedam
Leeftijd: 62
Berichten: 5836
Geregistreerd: 07 / 2014
Subject:

Re: Het bos wat draagarmen heet.

 · 
Posted: 27.12.2015 - 19:34  ·  #95
nr 1 snap ik niet: als je eerst xx Nm moet draaien en dan een bepaalde hoek maar het moment is niet goed vast te stellen. dan heeft xx graden nadraaien ook geen nauwkeurigheid.

nr 2 ken ik en pas ik toe heb een hoekmeter hoor

nr 3 Die begrijo ik echt niet. ik begin nu te geloven(hopen) dat we langs elkaar praten. is voor jou een hoekverdraaiingsmeter een type moment sleutel?
Ik bedoel iig een meter die aangeeft hoeveel graden je de moer nog naadraai nadat je een bepaald Nm bereikt hebt.

of heb ik nu echt teveel van alles gehad tijdens de kerst? =)
626Ronin
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Cocoa City
Leeftijd: 50
Berichten: 1226
Geregistreerd: 09 / 2014
Subject:

Re: Het bos wat draagarmen heet.

 · 
Posted: 27.12.2015 - 20:42  ·  #96
dat zal het wel weer geweest zijn Frank :kerstman: (of ik te weinig, dan komt er ook niks navolgbaars uit.. :shame: )
dus probeer ik het nog wat ingewikkelder uit te leggen voordat het allemaal uitgewerkt is:
1: dáárom gebruiken ze in combinatie daarmee weer bouten die een bepaald bereik hebben, zoals Martin al omschreef.. (en geen gewone bouten, waar je boven het moment de schroefdraad òf de kop eraf draait.)

2: ik zei ook niet dat jij er geen zou hebben, had niet anders verwacht.. het was hypothetisch..

3: jawel, we hebben het over hetzelfde: gewoon een schijf met een gradenverdeling. maar stel dat je die schijf bij de ene bout wel kan gebruiken en bij de volgende niet, omdat er wat in de weg zit..
en stel, dan denk je slim te zijn en de eerste bout met je momentsleutel èn je gradenmeter vast te draaien op de voorgeschreven 90 graden bovenop de 150 Nm, om zo het uiteindelijke moment over te nemen voor de tweede bout. (sleutel steeds zwaarder zetten tot ie precies klikt als je 90 graden verder bent.. dan is die uitgesteld voordat je bij de 90 graden bent (of je neemt zo'n ouderwetse met zo'n naald en probeert hem 90 graden te verdraaien en met trillende armen af te lezen hoeveel Nm je nou tordeert), Omdat het uiteindelijke moment ver boven de haalbare maximumwaarde van jouw momentsleutel ligt, die er nog redelijkerwijs op past/tussen de moer en het subframe past, oftewel die 90 graden kunnen ook dienen om zonder (lomp zware) momentsleutel een zwaar, voorgeschreven moment (van 300 Nm plus?*) te behalen, wat dan weer in de fabriek proefondervindelijk vastgesteld is zó dat het binnen de marges van die bout ligt (mits het de eerste keer is dat je hem aandraait ivm zowel rek van de bout als "slijtage" of veroudering aan de borgmoer)

snappie? o.O

*als je er géén pijp op zet, zul je met 50 kg aan een momentsleutel van 60 cm moeten gaan hangen om dat te tornen..
GRUNNS60
Erelid
Avatar
Geslacht:
Locatie: idbv Appingedam
Leeftijd: 62
Berichten: 5836
Geregistreerd: 07 / 2014
Subject:

Re: Het bos wat draagarmen heet.

 · 
Posted: 27.12.2015 - 21:09  ·  #97
hnmmhmmm over de eerste ga ik eens nadenken tot nu toe gaat ie goed maar dat zegt niet dat t altijd goed gaat en ik controleer zelf wel vaak maar dat zal bij naderen niet zo zijn en ja het moet goed. Tot nu toe zitten de bouten met 120 Nm lekker vast maar kan me voorstellen dat hevige schokken toch tot iets beweging kunnen leiden. gelukkig kan ik Camber ook meten en dat doe ik elke keer als ik m check op uitlijning eens per paar maanden, das t voordeel van zelf dat spul hebben (en nee niet te leen)
Stel nou dat camber verkeerd staat dan moeten ze de bouten ook vervangen want die moeten even losser. wat denk je zelf dat er gebeurd bij een uitlijning :-) sorry kan t niet laten... :shame:


2 zijn we het over eens

3 Dat had ik nog niet verzonnen. zou eerder dan met een wringijzer de juiste hoek proberen te maken. em waarschijnlijk zonder hoekmeter want die past er natuurlijk niet tussen.

we praten er in januari verder over, wie neemt de bokshandschoenen mee? overigens kan ik met mn 100+Kg best wel wat druk zetten met een wringijzer en een pijp er op. :lol:
626Ronin
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Cocoa City
Leeftijd: 50
Berichten: 1226
Geregistreerd: 09 / 2014
Subject:

Re: Het bos wat draagarmen heet.

 · 
Posted: 27.12.2015 - 21:31  ·  #98
ik doe weer te moeilijk, maar waar het om gaat: stel dat ze voor diezelfde bout een moment zouden opgeven van 350 Nm, dan moet daar een 1" momentsleutel bij komen, die ik bij mijn draagarmbouten niet kwijt kan.. dus geven ze een aantal graden bovenop een moment wat je met een 1/2" sleutel nog wèl haalt..
GRUNNS60
Erelid
Avatar
Geslacht:
Locatie: idbv Appingedam
Leeftijd: 62
Berichten: 5836
Geregistreerd: 07 / 2014
Subject:

Re: Het bos wat draagarmen heet.

 · 
Posted: 27.12.2015 - 21:49  ·  #99
ok das lekker helder, nog een slokje genomen zeker :thumb:
ik peins er nog eens over in ieder geval mbt die bouten in de fusee/schokbreker koppeling. Zie het voordeel nog niet van bouten aandraaien tot gecalculeerde vervorming. ben de leerstof van Martin ook maar eens aan t doornemen. begin wel te snappen dat ie er mee gestopt is :lol: kijk dit is nou boeiend kennis delen.. :thumb:
steven v70
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht: n/a
Locatie: Leersum
Berichten: 444
Geregistreerd: 07 / 2014
Subject:

Re: Het bos wat draagarmen heet.

 · 
Posted: 27.12.2015 - 22:14  ·  #100
Ik heb eens wat nagelezen over die rekbouten, al is er niet echt veel over beschikbaar. Haynes geeft namelijk hetzelfde advies voor het monteren van de schokdemper aan de fusee. Aanhalen op xxNm + 90 graden.

Nou heb ik wel een tijdje in Delft Wtb gestudeerd....

Dit type bout wordt dus werkelijk tot in zijn "plastische" permante vervormbare traject belast. Dit in tegenstelling tot bouten die we in hun "elastische" gebied tot 120Nm aan- en losdraaien en dat dan 20x. (Lees :Wielbouten)

2e filmpje legt het zeer duidelijk uit.

Betekent dus dat die bout permant langer wordt en dus niet meer terugkeert in zijn originele staat. Maar dat is je probleem niet.

Probleem is dat de materiaaleigenschappen van het (gelegeerde) staal veranderen (de kristalstructuur verandert) waardoor een gelijk montagetraject (voorspannen + hoekverdraaing) niet dezelfde klemkracht van de verbinding oplevert. Best link lijkt me.

Gezien de kosten van de boutjes (ik gok 2x 5 euro) ga ik het risico niet nemen.

Mind you: Volvo dealer zei gewoon hergebruiken die bouten...voor mijn nieuwe veerpoten.

Nu heb ik mijn draagarmen daar laten vervangen. Die lui krijgen morgen een belletje van me.

Moet je voorstellen dat VOLVO rekbouten voorschrijft en de dealer dat 1/niet weet 2/ wel weet en niet doet...LACHEN :'(
grrroovedude
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Almere
Leeftijd: 53
Berichten: 2746
Geregistreerd: 01 / 2014
Subject:

Re: Het bos wat draagarmen heet.

 · 
Posted: 27.12.2015 - 23:10  ·  #101
Quote door steven v70


Probleem is dat de materiaaleigenschappen van het (gelegeerde) staal veranderen (de kristalstructuur verandert) waardoor een gelijk montagetraject (voorspannen + hoekverdraaing) niet dezelfde klemkracht van de verbinding oplevert. Best link lijkt me.


Idd. Minder klemkracht van de verbinding (dus risico van afschuiven) én het breekpunt van de bout is dichterbij dan bij een nieuwe bout.

Dank voor de aanvulling en betere uitleg.
grrroovedude
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Almere
Leeftijd: 53
Berichten: 2746
Geregistreerd: 01 / 2014
Subject:

Re: Het bos wat draagarmen heet.

 · 
Posted: 27.12.2015 - 23:28  ·  #102
Quote door GRUNNS60

Zie het voordeel nog niet van bouten aandraaien tot gecalculeerde vervorming.


Het helpt als je de bout in zn elastische fase ziet als een elastiekje. Hoe strak je het ook maakt, onder een x-belasting rekt het elastiekje iets en kan de verbinding een klein beetje van plek veranderen tot het elastiekje weer de boel vastklemt onder een lichtere belasting.

Zie een bout die in de plastisch vervormde fase zit als een strak stuk touw zonder rek. Of een las- of lijmverbinding. Onder iedere dynamische last die binnen de tolerantie valt blijft deze altijd even vast zitten en er verschuift niets. Je hebt nu de maximale klemkracht van de bout te pakken.

Bij een bout die niet vast genoeg zit heb je een ander probleem: óf het gat wordt ruimer en uiteindelijk scheuren de verbonden plaatdelen óf de bout breekt. Beide gevolg van metaalmoeheid (haarscheurtjes + veranderde materiaaleigenschappen).
grrroovedude
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Almere
Leeftijd: 53
Berichten: 2746
Geregistreerd: 01 / 2014
Subject:

Re: Het bos wat draagarmen heet.

 · 
Posted: 27.12.2015 - 23:51  ·  #103
Overigens zijn de schokdemper/fuseeverbindingen aanzienlijk dikker dan die van de draagarmen. Kan best dat die gewoon in de elastische fase blijven maar omwille van de door ronin genoemde praktische redenen een moment + hoekverdraaiing meekrijgen. Heb niet in vida gecheckt of deze bouten vervangen moeten worden. Die van de draagarmen en aandrijfassen in ieder geval wel.

Die van de remklauwen officieel ook. Al moet ik bekennen dat ik dat gevoelsmatig een tikkie overdreven vind. Wat natuurlijk ook onzin is.
steven v70
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht: n/a
Locatie: Leersum
Berichten: 444
Geregistreerd: 07 / 2014
Subject:

Re: Het bos wat draagarmen heet.

 · 
Posted: 28.12.2015 - 00:01  ·  #104
Ik zie de sommetjes nog voor me :'( :'(

Aardig is het thema wel. Als je even gaat googelen kom je het thema ook tegen bij diverse andere fora. Meestal wordt dit concept blijkbaar toegepast waar temperatuur invloeden groot zijn. Motorblokken, bakken, fusees via de remmen. En dat is idd niet zo gek als je bedenkt dat temperatuur de geometrie en dus rek beinvloedt. Veranderende lengtes beinvloecen dan de spanning. En leuk wordt hetals die diameter veranderd en daardoor de bout opeensidd op afschuiffaalt ipv trekspanning.....

Persoonlijk denk ik dat volvo hierop safe speelt, maar het kan ook zijn doordat de draagarmen vastzitten aan het subframe dat opzich ook lekker rond beweegt. Die verbinding krijgtdus van 2 kanten best op zijn donder.

Eerlijkheidgebied te zeggen dat ik wel benieuwd ben hoeveel % rek er dan wordt opgelegd....misschien is het niet zo veel?

Het gaat mij meer om het concept dat volvo hanteert, want daar heb je dan wel naar te acteren lijkt me.

Ik rij morgen eens even langs, kijken wat ze zeggen.....
grrroovedude
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Almere
Leeftijd: 53
Berichten: 2746
Geregistreerd: 01 / 2014
Subject:

Re: Het bos wat draagarmen heet.

 · 
Posted: 28.12.2015 - 00:12  ·  #105
Quote door steven v70

Ik zie de sommetjes nog voor me :'( :'(


Ik ook. Wat was dit? Mechanica I? In ieder geval de reden dat ik ermee stopte bij Wtb. Grappig dat ik er nu 27 jaar later uitleg over zit te geven. :D

Ik denk ook dat volvo op safe speelt, maarrr... bij een auto met 4 of 5 ton en 3 x draagarmen met de oorspronkelijke bouten lijkt mij dat de rek er letterlijk wel een keertje uit is...
 
Selected quotes for multi-quoting:   0