Mogelijk nieuwe maatregelen tov 15 jaar oude auto's

 
 
 
 
 
hermanusb
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Apeldoorn
Leeftijd: 61
Berichten: 4709
Geregistreerd: 02 / 2015
Subject:

Re: Mogelijk nieuwe maatregelen tov 15 jaar oude auto's

 · 
Posted: 12.11.2019 - 12:49  ·  #31
Quote door T_I

Quote door Asterix
Zelf ben ik van menig dat als ik met mijn T5 een tijdje 100 moet rijden op de snelweg, ik dat kleine offer maar moet brengen

Kennedy zei al: “don’t ask what your country can do for you, but what you can do for your country”.


Quote door GrumpyXXL
Ik rij overigens al jaren zoveel mogelijk 100 op de CC omdat ik geniet van mijn Volvo's ;)


Check, doe ik ook al sinds de max van 120 naar 130 gaat, scheelt mij 25% op de brandstof (100 ipv 120). Ik weet wat ik voor m'n land doe. M'n land loopt een hoop accijnsen mis, die centen kan ik beter gebruiken voor mijn economie.

Opkoop regelingen zijn leuk, maar dat gaat net als met verzekeringen om een habbekrats. Het kost mij meer om een andere wagen te kopen (5 jaar jongere S80 ;) ) dan dat je zou kunnen krijgen... nee dank je. (deze moet 10-15 jaar mee, punt)

Ik geloof dat de richting die men op wil toch 100 overal (met een paar uitzonderinge, in de spits 'mag' je 130 als er een file staat... je kan het niet, maar ala :P ), oude diesel busjes opkopen (economisch handig voor bedrijven/eenmanszaakjes), ander veevoer voor de middelange termijn en voor de lange termijn boeren uitkopen. We zien wel, je kan er toch geen pijl op trekken.


Helemaal geen auto's meer is nog veel beter.
En ook geen boeren meer, helemaal top.
Waarom hebben we uberhaupth boeren nodig?
Huizen en wegen bouwen gewoon mee stoppen.

Voor de stiksof pfas nox en onze lieve heer weet wel welke stoffen er nog meer giftig zijn is dat meer dan uitstekend.
Als we de kolen centrales gesloten hebben dan voldoet NL terplekke aan al die "zelf" opgelegde eisen.
Nog een paar miljoen inwoners erbij en we gaan vanzelf wel weer 300 jaar terug in de tijd.

Volgens mij heeft de wereld een paar problemen en met AFSTAND de grootste is de overbevolking.
Die overbevolking onstaat grotendeels buiten europa.
Zolang india, china, Aziatische landen en afrikaanse landen, latijnsamerikaanse landen een GIGANTISCHE bevolkingsgroei heeft zal het alleen maar erger worden.
Een bevolkingsgroei van 200 tot 300% in 50 jaar is gewoon veel te veel.

De aarde is niet geschikt om nog meer inwoners te moeten herbergen, er is geen voedsel voor,
De EU is in aantal inwoners alleen maar gegroeid door de immigranten.

Zolang de wereld niet wat gaat doen aan de overbevolking zal het klimaat en millieu er zwaar onder te leiden gaan krijgen.
T_I
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Lelystad
Leeftijd: 51
Homepage: jan.huijsmans.nu/
Berichten: 929
Geregistreerd: 09 / 2018
Subject:

Re: Mogelijk nieuwe maatregelen tov 15 jaar oude auto's

 · 
Posted: 12.11.2019 - 13:14  ·  #32
Quote door hermanusb
Zolang de wereld niet wat gaat doen aan de overbevolking zal het klimaat en millieu er zwaar onder te leiden gaan krijgen.

En dan komt de natuur vanzelf wel met een oplossing. HIV was een goede poging, maar helaas niet goed genoeg, dan wordt het denk ik maar uithongeren. Als iedereen zo gigantisch verspillend leeft als 'het westen' dan komt de oplossing van de natuur sneller dan we willen gok ik zo.

De wereld heeft helaas een globale samenwerking nodig, niet het lokale geneuzel met de huidige landen. Gaat niet gebeuren, ergens is het idee van samenwerken verloren gegaan.
brinkie
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 53
Berichten: 2197
Geregistreerd: 06 / 2017
Subject:

Re: Mogelijk nieuwe maatregelen tov 15 jaar oude auto's

 · 
Posted: 12.11.2019 - 13:47  ·  #33
Quote door hermanusb

Volgens mij heeft de wereld een paar problemen en met AFSTAND de grootste is de overbevolking.
Die overbevolking onstaat grotendeels buiten europa.
Zolang india, china, Aziatische landen en afrikaanse landen, latijnsamerikaanse landen een GIGANTISCHE bevolkingsgroei heeft zal het alleen maar erger worden.
Een bevolkingsgroei van 200 tot 300% in 50 jaar is gewoon veel te veel.

Ik begrijp je frustratie en redenering, maar Je legt het probleem neer bij de rest van de wereld, terwijl het bevolkingsprobleem niet zo erg is als je denkt dat het is. Ga eens wat video's bekijken van wijlen Hans Rosling ( https://www.gapminder.org/ ), over armoede en bevolkingsgroei. Hij weerlegt misvattingen met simpele statistiek, cijfers.
Het werkelijke probleem ontstaat als landen waar veel mensen wonen onleefbaar worden, dat moeten we zien te voorkomen.

Quote door T_I

De wereld heeft helaas een globale samenwerking nodig, niet het lokale geneuzel met de huidige landen. Gaat niet gebeuren, ergens is het idee van samenwerken verloren gegaan.

Ik geloof er nog steeds in dat mensen kunnen samenwerken op het moment dat er zich een "clear and present danger" aandient, zolang er belangen meespelen die lijnrecht tegen het behoud van de mensheid in druisen gaat dat inderdaad niet gebeuren. Het belang van de olie-industrie bijvoorbeeld, of de macht van religieuze instituties. Daarvoor slaat men nog steeds wereldwijd elkaar de hersens in. :(

In de microkosmos van dit forum wordt gelukkig zelfs met meningen die lijnrecht tegenover elkaar staan nog steeds samengewerkt. Waarom? Omdat we naar elkaar blijven luisteren en elkaar respecteren. :)
Bolbo
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Spanje (Oviedo)
Berichten: 4105
Geregistreerd: 09 / 2016
Subject:

Re: Mogelijk nieuwe maatregelen tov 15 jaar oude auto's

 · 
Posted: 12.11.2019 - 14:39  ·  #34
Damn Brinkie, mooi gesproken man. Jij had dominee moeten worden! ;-)
Ik ben het geheel met je eens iig. Ik ben redelijk liberaal denk ik, maar het kapitalistische lema van altijd maar meer groei (niet alleen maar groei, maar zelfs jaar op jaar grotere groei) is eindig, want onze resources op de aardkloot zijn ook eindig. Maar wanneer is dat einde in zicht, dat verschilt voor elke grondstof.

@Hermanusb: wat doen we dan? Agent Orange sproeien op grote schaal, of hopen op een wereldwijze ebola-crisis? Daar zijn genoeg films over te vinden (op dit moment nog fictie), maar wat als die ebola-crisis begint in Nederland bij onze families, dan zullen we er ineens wel minder voorstander van zijn.

Anyway, laten we maar weer teruggaan naar over auto's grieplen, dat gaat ons beter af denk ik. Dit is meer materiaal voor een pint en een kampvuur, of de Tweede Kamer maar aangezien niemand van ons daar lid van is...
[-Tom-]
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Achterhoek
Leeftijd: 37
Homepage: fs1forum.com
Berichten: 3766
Geregistreerd: 10 / 2013
Subject:

Re: Mogelijk nieuwe maatregelen tov 15 jaar oude auto's

 · 
Posted: 12.11.2019 - 14:50  ·  #35
Ik erken het (waarschijnlijk) nieuwe snelheidslimiet niet :P Flitsmeister aan, en gas op die krukas
V70R^2
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Leerdam
Leeftijd: 36
Berichten: 2032
Geregistreerd: 07 / 2015
Subject:

Re: Mogelijk nieuwe maatregelen tov 15 jaar oude auto's

 · 
Posted: 12.11.2019 - 15:20  ·  #36
Quote door [-Tom-]

Ik erken het (waarschijnlijk) nieuwe snelheidslimiet niet :P Flitsmeister aan, en gas op die krukas


Idem dito, als we allemaal langzamer gaan rijden zijn er meer auto's op de weg, dus meer files!

Hop hop gas erop!
T_I
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Lelystad
Leeftijd: 51
Homepage: jan.huijsmans.nu/
Berichten: 929
Geregistreerd: 09 / 2018
Subject:

Re: Mogelijk nieuwe maatregelen tov 15 jaar oude auto's

 · 
Posted: 12.11.2019 - 15:30  ·  #37
Ik zal m'n snelheid niet aanpassen. Ik reed al 100, levert te weinig tijdswinst op mijn stukkie op om te proberen de max snelheid te halen (max 5%) tegenover de stijgende kosten (min 20%). Tja, dat krijg je als je meer dan 1.5 ton aan gewicht in beweging probeert te krijgen en te houden. ;)

Het gaat vast druk worden op de N wegen in de flevo polder. Of je nou 20 km over snelweg om rijdt (waar je 100 mag) of binnendoor (zelfde max snelheid), veel gaan dan voor de kortere route. (Zeker als er massaal op de snelwegen geflitst gaat worden ;) )
joriz
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Wassenaar
Leeftijd: 45
Berichten: 2058
Geregistreerd: 02 / 2016
Subject:

Re: Mogelijk nieuwe maatregelen tov 15 jaar oude auto's

 · 
Posted: 12.11.2019 - 15:37  ·  #38
Zolang er niet overal trajectcontroles komen dan vind ik 100 ook prima 👍🏻 Dan kan je stiekem altijd nog wat harder rijden.
Boven de 130 (wat op de teller al richting de 140 is) rijdt de mijne al niet echt ontspannen meer, veel windruis.

Wat betreft de youngtimer regeling, voor een auto op de zaak betaal je ieder jaar ook nog een zogenaamde btw correctie. Dat is 1,5 % vd cataloguswaarde. Dus met meerdere auto op de zaak tikt dat best aan. Tenzij je aannemelijk kan maken dat je de auto veel meer voor werk dan prive gebruikt. Maar dan kun je idd ook de kms declareren. (Woon werk verkeer telt trouwens niet mee als zakelijke km’s).
brinkie
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 53
Berichten: 2197
Geregistreerd: 06 / 2017
Subject:

Re: Mogelijk nieuwe maatregelen tov 15 jaar oude auto's

 · 
Posted: 12.11.2019 - 15:41  ·  #39
Zoals de vrije jongens Jacobse en Van Es 38 jaar geleden al zeiden: "Honderdtwintig? Dat rêhde wêh al in ze achterûht!" :lol:

Maar serieus, als je sneller gaat rijden, heb je op een gegeven moment meer afstand nodig tussen de auto's dan dat het snelheidsverschil aan winst oplevert. Het optimum ligt bij 90 km/h, dan passen de meeste auto's op de snelweg. Bij 80 wordt het alweer dringen.
https://www.ad.nl/binnenland/m…~ad28f437/ (met een snelheidsmeter uit een auto van het juiste merk :lol:)

Grappig genoeg verandert er door deze snelheidsmaatregel voor mij persoonlijk bijna niets, ik woon in Houten, mijn bestemmingen liggen in de directe regio, waar op de snelwegen nu al een limiet van 100 (of zelfs 80) geldt.
hermanusb
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Apeldoorn
Leeftijd: 61
Berichten: 4709
Geregistreerd: 02 / 2015
Subject:

Re: Mogelijk nieuwe maatregelen tov 15 jaar oude auto's

 · 
Posted: 12.11.2019 - 15:50  ·  #40
Quote door T_I

Quote door hermanusb
Zolang de wereld niet wat gaat doen aan de overbevolking zal het klimaat en millieu er zwaar onder te leiden gaan krijgen.

En dan komt de natuur vanzelf wel met een oplossing. HIV was een goede poging, maar helaas niet goed genoeg, dan wordt het denk ik maar uithongeren. Als iedereen zo gigantisch verspillend leeft als 'het westen' dan komt de oplossing van de natuur sneller dan we willen gok ik zo.

De wereld heeft helaas een globale samenwerking nodig, niet het lokale geneuzel met de huidige landen. Gaat niet gebeuren, ergens is het idee van samenwerken verloren gegaan.


Europa kan niet samenwerken,
De hele wereld zeker niet.
Het is een andere discussie dus ik geloof het verder wel.
ohz274
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: twente
Leeftijd: 58
Berichten: 3184
Geregistreerd: 07 / 2016
Subject:

Re: Mogelijk nieuwe maatregelen tov 15 jaar oude auto's

 · 
Posted: 12.11.2019 - 15:50  ·  #41
Ik rijd praktisch nooit doordeweeks langere stukken, maar vanmorgen toevallig wel. Van hier naar zwolle over 70km was eigenlijk een lange rij auto,s. Nu vroeg ik mij dus af: wat is vervuilender, steeds afremmen, optrekken, stapvoets rijden of gewoon 130km rijden?
En hebben ze in de jaren 80 ook al niet eens de max op 100 gezet?
Persoonlijk denk ik dat dergelijke maatregelen niks gaan oplossen.
hermanusb
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Apeldoorn
Leeftijd: 61
Berichten: 4709
Geregistreerd: 02 / 2015
Subject:

Re: Mogelijk nieuwe maatregelen tov 15 jaar oude auto's

 · 
Posted: 12.11.2019 - 15:52  ·  #42
Quote door [-Tom-]

Ik erken het (waarschijnlijk) nieuwe snelheidslimiet niet :P Flitsmeister aan, en gas op die krukas


Ik kachel als het kan 130 a140.
En als het druk is rij ik met de meute mee.
T_I
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Lelystad
Leeftijd: 51
Homepage: jan.huijsmans.nu/
Berichten: 929
Geregistreerd: 09 / 2018
Subject:

Re: Mogelijk nieuwe maatregelen tov 15 jaar oude auto's

 · 
Posted: 12.11.2019 - 16:01  ·  #43
Quote door brinkie
Grappig genoeg verandert er door deze snelheidsmaatregel voor mij persoonlijk bijna niets, ik woon in Houten, mijn bestemmingen liggen in de directe regio, waar op de snelwegen nu al een limiet van 100 (of zelfs 80) geldt.


Hier zal ook weinig veranderen, de limiten zijn wel 130, maar het staat zo vaak vast dat binnendoor (80-100 km/h) nu al sneller is. Zodra de online navigatie de nieuwe limiet door heeft worden er veel meer mensen binnendoor gestuurd gok ik.
Ninjabiker
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Lierop
Leeftijd: 54
Homepage: beernettskate.com
Berichten: 187
Geregistreerd: 07 / 2019
Subject:

Re: Mogelijk nieuwe maatregelen tov 15 jaar oude auto's

 · 
Posted: 12.11.2019 - 19:42  ·  #44
Quote door ohz274

Nu vroeg ik mij dus af: wat is vervuilender, steeds afremmen, optrekken, stapvoets rijden of gewoon 130km rijden?
En hebben ze in de jaren 80 ook al niet eens de max op 100 gezet?
Persoonlijk denk ik dat dergelijke maatregelen niks gaan oplossen.

Ik rijd dagelijks 110km waarvan 90km snelweg. Zelfs als ik om 6:10 thuis wegrij kan ik al niet doorrijden. Daarom gaat bij mij meteen de cruise controle op 90, meestal achter een oplegger aan. Op die manier rij ik soms 1 op 18! Luisterboek aan en een mok latte machiato erbij, relaxter kan haast niet.

Andere uiterste:
Met 140+ naar zuid Duitsland en zelfs hele stukken met 160 op de cruise control. Tot 2x toe de tellernaald boven de 200 gekregen :D
Uiteindelijk verbruik over 575km 1 op 12.5!

Belangrijkste conclusie is om een constante snelheid te rijden om zo min mogelijk verbruik/uitstoot te hebben. Maar helaas kunnen we dit in Nederland, waar iedereen haast lijkt te hebben en elkaar geen ruimte gunt in de spits, waarschijnlijk nooit voor elkaar krijgen...

:-/
[-Tom-]
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Achterhoek
Leeftijd: 37
Homepage: fs1forum.com
Berichten: 3766
Geregistreerd: 10 / 2013
Subject:

Re: Mogelijk nieuwe maatregelen tov 15 jaar oude auto's

 · 
Posted: 12.11.2019 - 20:00  ·  #45
Quote door hermanusb

Quote door [-Tom-]

Ik erken het (waarschijnlijk) nieuwe snelheidslimiet niet :P Flitsmeister aan, en gas op die krukas


Ik kachel als het kan 130 a140.
En als het druk is rij ik met de meute mee.


De dichtstbijzijnde snelweg is de A18, die is bijna altijd leeg. Zeker in het weekend (ik werk op fietsafstand). Daar ga ik dus écht geen 100 km/h rijden (en ook geen 130 :P)!
 
Selected quotes for multi-quoting:   0