Mogelijk nieuwe maatregelen tov 15 jaar oude auto's

 
 
 
 
 
GrumpyXXL
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Wolvega
Homepage: rogerkuypers.eu
Berichten: 333
Geregistreerd: 10 / 2019
Subject:

Re: Mogelijk nieuwe maatregelen tov 15 jaar oude auto's

 · 
Posted: 12.11.2019 - 20:40  ·  #46
Ik rij al jaren tussen Wolvega en Maastricht (en ik werk in Emmeloord) en zelfs over die afstand weegt de snelheidswinst tussen 100 en 120 in de praktijk niet op tegen de hogere brandstofkosten. Ik kon met de 850 10V op LPG zelfs 1 op 14,5 halen en reed dan in drie uurtjes heen en tankte dan in Belgie de LPG-tank weer vol voor 9 euro ................. Mede omdat mijn moeder in 2012 terminaal werd heb ik in 22 maanden bijna elk weekend heen en weer gereden en dat kon enkel door rustiger te rijden en uiteindelijk heb ik die rijstijl maar aangehouden.

Groet,
Roger
T_I
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Lelystad
Leeftijd: 51
Homepage: jan.huijsmans.nu/
Berichten: 930
Geregistreerd: 09 / 2018
Subject:

Re: Mogelijk nieuwe maatregelen tov 15 jaar oude auto's

 · 
Posted: 13.11.2019 - 12:11  ·  #47
Quote door Ninjabiker
Belangrijkste conclusie is om een constante snelheid te rijden om zo min mogelijk verbruik/uitstoot te hebben.

Dat heb ik gemerkt met een Toyota Celica uit 1985. In Nederland toen (eind vorige eeuw) met veel moeite 1:10, in Duitsland op de autobahn flink doorrijden (ja, top was 160 met klaplampjes neer, 150 met die windvangers op, gemiddeld 130-140) en een meeting met paar rondjes op Hockenheim met gemak 1:12.
Quote door Ninjabiker
Maar helaas kunnen we dit in Nederland, waar iedereen haast lijkt te hebben en elkaar geen ruimte gunt in de spits, waarschijnlijk nooit voor elkaar krijgen...

Check, dus is het het handigste om iets langzamer dan de gemiddelde snelheid de CC in te schakelen en rustig door te kachelen. Doe ik al sinds het 130 proefvak op de A6 er net was. (27.6 sec op 10 km tijdswinst... als je de 130 al haalt met al het verkeer) Dat is ruim 8 jaar geleden. (met de laatste 740 diesel, ik rij sindsdien al 8 jaar lpg)

Extra voordeel... je komt niet gestresst thuis. Dat is voor mij al de reden om niet te jakkeren.

BTW net gekeken, op de route die ik nu 's ochtends rij (60 km) heb ik 15 km snelweg en mag ik maar liefst 7 km daarvan 120 (niet eens 130). (route terug is meer snelweg, maar dan rijdt dat niet door, waardoor je wel 130 mag over 30 van de 40 km snelweg, maar dat ongeveer 20 van die kilometers niet haalt. (als je geluk hebt rijd het 90, als je pech hebt haal je niet eens gemiddeld 50)

Als je achter de files aan rijdt (als het werk het toelaat) en rustig rijdt kom je met wat geluk bij de knelpunten aan net als de ellende (bijna) is opgelost.
folke3
Veteraan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Oosterhout
Leeftijd: 75
Berichten: 3661
Geregistreerd: 04 / 2013
Subject:

Re: Mogelijk nieuwe maatregelen tov 15 jaar oude auto's

 · 
Posted: 14.11.2019 - 01:32  ·  #48
Ik heb er niet zo veel problemen mee, verkeer in de gelukkige omstandigheid gepensioneerd te zijn en dus te kunnen rijden als me uitkomt en dat gaat dan meestal direct België in en door naar Frankrijk of Engeland, waar ze deze malle maat regels niet kennen, maar er is iets dat toch wel in de berekeningen moet worden meegenomen en waar blijkbaar iedereen overheen kijkt of leest.
Of het nou gevoelsmatig is of exact berekend: Een reductie van 130 km/h naar 100 km/h is een reductie van 23% meer tijd per kilometer. Dat wil zeggen, gedurende die 23% meer tijd stoot die auto weliswaar marginaal minder uit, maar hij stoot dat wel 23% meer tijd uit. Als je dat sommetje vermenigvuldigt met de vermindering/km aan uitstoot kon het nog wel eens uitwijzen, dat 130 km/h per gereden kilometer/tijdseenheid beter uitpakt voor het milieu.
Dezelfde discussie meer dan 15 jaar geleden gehad tijdens de introductie van het nieuwe rijden voor trucks. Een truck verbruikt tijdens optrekken een veelvoud van het verbruik op kruissnelheid. Ik herinner me cijfers van een DAF-truck die tijdens fors optrekken tot rond de 100l/h verbruikte waar het kruisverbruik op 22l/h lag. Rustig optrekken leverde een vermindering in het verbruik tijdens optrekken (zeg maar 75l/h) maar aangezien het optrekken langer duurde, was er uiteindelijk een besparing te melden als het optrekken zo snel mogelijk gebeurde en daarna kruisverbruik bij ca 85km/h middels cc werd ingeschakeld.
Natuurlijk ligt het redelijke ergens in het midden, maar zeker in druk verkeer op de Nederlandse snelwegen te durven spreken van een besparing in uitstoot, waar ook niemand de 100km/h nu al bereikt lijkt me wat voorbarig. Maar goed, de berekeningen die ons kabinet nu maakt, geven de bouw met deze maatregel lucht om weer te kunnen bouwen. Dat daarnaast alle berekeningen omtrent CO2 uitstoot, fosfaatuitstoot etc. grotendeels papieren problemen zijn, die beredeneerd zijn en niet op metingen gebaseerd, zullen we dan ook maar in het midden laten.
V70R^2
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Leerdam
Leeftijd: 36
Berichten: 2036
Geregistreerd: 07 / 2015
Subject:

Re: Mogelijk nieuwe maatregelen tov 15 jaar oude auto's

 · 
Posted: 14.11.2019 - 01:36  ·  #49
Doet mij denken aan die keer dat ze het verbruik van een Prius tegen een BMW M3 gingen zetten, beiden reden ze dezelfde snelheid over een parcours, de Prius moest flink gas geven om om te trekken, en de M3 met zijn dikke V8 kon rustig aan doen.
Eindstand, de Prius had meer brandstof nodig om tot het eind te komen...

Maargoed, mijn woon-werk en plezier km's zijn veelal in de randstad, iemand interesse in een 5e en 6e versnelling? Ik heb deze niet meer nodig, dus bij deze te koop aangeboden... :D
bartk
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Eindhoven
Leeftijd: 53
Berichten: 1690
Geregistreerd: 09 / 2018
Subject:

Re: Mogelijk nieuwe maatregelen tov 15 jaar oude auto's

 · 
Posted: 14.11.2019 - 07:12  ·  #50
@folke, probeer het centrum van Parijs maar eens binnen te rijden als er geen wind is. dan wordt er namelijk ook een milieu zone actief daar

M3 vs Prius, Toch jammer dat je er niet bij verteld dat de Prius continu vol gas moest rijden , ze hebben "getest" op de maximum snelheid van de Prius.
brinkie
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 53
Berichten: 2210
Geregistreerd: 06 / 2017
Subject:

Re: Mogelijk nieuwe maatregelen tov 15 jaar oude auto's

 · 
Posted: 14.11.2019 - 07:46  ·  #51
Vind het best meevallen in Nederland. Al dat geouwehoer over braafste jongetje van de klas, we zijn helemaal niet zo braaf.

In de UK is de maximum snelheid, als je die al haalt op de drukke wegen daar, 70 mph oftewel 112 km/h. En houd je maar goed aan die snelheid, het land staat helemaal vol met camera's en trajectcontroles. De afstanden die je in de UK kunt rijden zijn veel groter, van Londen naar Edinburgh is 400 mijl oftewel 650 km, over de M1 en A1(M), 1 lange snelweg in een vrijwel rechte lijn. Dan ben je heen en weer van Groningen naar Maastricht. In Londen geldt ook nog eens een milieuzone waar je mag dokken als je auto niet minstens aan Euro 4 (benzine) of Euro 6 (diesel) voldoet.

Frankrijk heeft rigide milieumaatregelen aangekondigd, met mijn Euro 2 Volvo op benzine van 1994 mag ik de milieuzones niet in, omdat ze puur naar bouwjaar kijken, vanaf 1996 mag het (nog) wel. Bij smog wordt de maximumsnelheid verlaagd, die is rond de steden sowieso al 90 of 110, wordt dan 70 of 90.

Edit: er is een reden dat er veel Duitse import op diesel hier rondrijdt, in Duitsland zijn ze al vrij lang veel strenger dan hier. Onze APK is ook een stuk soepeler dan de TüV.
T_I
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Lelystad
Leeftijd: 51
Homepage: jan.huijsmans.nu/
Berichten: 930
Geregistreerd: 09 / 2018
Subject:

Re: Mogelijk nieuwe maatregelen tov 15 jaar oude auto's

 · 
Posted: 14.11.2019 - 11:31  ·  #52
Yup, we zien wel of we de status van meest vervuilende jongetje van de klas in Europa kwijt gaan raken. Ik denk het niet.

Ik las al dat we door 's avonds wel 120/130 te mogen 20% minder besparing hebben en dat de reductie in stikstof alleen buiten de randstad tot vrijgave van woningprojecten leid. (terwijl in de Randstad men woningen wil bouwen) Daarnaast zou de besparing van deze regel al teniet worden gedaan doordat we volgend jaar 1 dag extra hebben. Dat er iets rigoreus moet gebeuren is duidelijk, dit is peanuts.

Wel opvallend dat degene die nu moord en brand schreeuwen wel degene zijn met kinderen die over 40 jaar ook nog een planeet wilen hebben om op te leven. (Ik ga er vanuit dat ik er dan niet meer ben en hoop maar dat het zo lang duurt voor het echt fout gaat)
folke3
Veteraan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Oosterhout
Leeftijd: 75
Berichten: 3661
Geregistreerd: 04 / 2013
Subject:

Re: Mogelijk nieuwe maatregelen tov 15 jaar oude auto's

 · 
Posted: 14.11.2019 - 15:29  ·  #53
Quote door bartk

@folke, probeer het centrum van Parijs maar eens binnen te rijden als er geen wind is. dan wordt er namelijk ook een milieu zone actief daar


Daar heb ik een sticker voor op de ruit!
Bolbo
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Spanje (Oviedo)
Berichten: 4116
Geregistreerd: 09 / 2016
Subject:

Re: Mogelijk nieuwe maatregelen tov 15 jaar oude auto's

 · 
Posted: 14.11.2019 - 15:33  ·  #54
Na mij de zondvloed, tja, dat heeft ons hier wel gebracht sinds de Industriele Revolutie. Die heeft ons ook geweldig veel voorspoed gebracht in de Westerse wereld, maar wel op fossiele brandstoffen. Niet 'zo langzamerhand' maar al een jaar of 20 dat men de effecten van klimaatverandering begint in te zien, wordt het tijd voor de 'sustainable' revolutie. Of dit hele stikstofverhaal daar nu zo geweldig in helpt weet ik niet, in andere landen is men volgens mij niet zo rigoreus bezig (maar NL is ook de grootste landbouwexporteur van de wereld na USA, dus "wij zijn een klein landje" gaat hier niet op!), maar ik denk wel dat we goed bezig zijn met de snelheid in ontwikkeling van schonere vormen van energie.
En het zijn niet alleen degenen met kinderen die iets verder voor zich uitkijken, intussen beginnen de kinderen de oudere generaties onder druk te zetten (want die hebben doorgaans de beslisbevoegdheid)... vraag maar aan Gretha Thunberg ;-)
T_I
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Lelystad
Leeftijd: 51
Homepage: jan.huijsmans.nu/
Berichten: 930
Geregistreerd: 09 / 2018
Subject:

Re: Mogelijk nieuwe maatregelen tov 15 jaar oude auto's

 · 
Posted: 14.11.2019 - 16:54  ·  #55
Inderdaad, vandaar dat 'na mij de zondvloed' insteek van velen me opviel. Ik heb die insteek niet, maar doe wat ik kan. (rustig rijden, al 4 jaar geen vakantie) Ik vond de afgelopen zomers al bloody irritant heet en voelde al wat voor overzomeren (richting noorden) dan overwinteren. (dus misschien gaat dat geen vakantie vervangen worden door overzomeren, al is dat dan wel in hoogseizoen, da' kos' duur)

De landbouw export is echt belachelijk, een van de kleinste landjes in de wereld en we zijn grootste importeur na de US, het grootste(?) land van de wereld. Hmmm, ff hier gekeken en US blijkt zelfs op 2 na grootste land te zijn, wij bungelen op 133 (van 235).
GrumpyXXL
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Wolvega
Homepage: rogerkuypers.eu
Berichten: 333
Geregistreerd: 10 / 2019
Subject:

Re: Mogelijk nieuwe maatregelen tov 15 jaar oude auto's

 · 
Posted: 14.11.2019 - 17:39  ·  #56
Als men wat wil doen dan zou ik zeggen begin eens bij alle nutteloze transportkilometers: varkens die vanuit Nederland in een vrachtwagen naar Italie gaan om daar een stempel op hun kont te krijgen, terugkeren en in Nederland verkocht worden als parmaham .......... zalm die vanuit alle winstreken op transport gaat naar Noorwegen om vervolgens terug te keren als Noorse zalm ............ denk dat er zo nog genoeg voorbeelden te noemen zijn.

Groet,
Roger
hermanusb
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Apeldoorn
Leeftijd: 61
Berichten: 4711
Geregistreerd: 02 / 2015
Subject:

Re: Mogelijk nieuwe maatregelen tov 15 jaar oude auto's

 · 
Posted: 14.11.2019 - 17:47  ·  #57
Quote door Bolbo

Na mij de zondvloed, tja, dat heeft ons hier wel gebracht sinds de Industriele Revolutie. Die heeft ons ook geweldig veel voorspoed gebracht in de Westerse wereld, maar wel op fossiele brandstoffen. Niet 'zo langzamerhand' maar al een jaar of 20 dat men de effecten van klimaatverandering begint in te zien, wordt het tijd voor de 'sustainable' revolutie. Of dit hele stikstofverhaal daar nu zo geweldig in helpt weet ik niet, in andere landen is men volgens mij niet zo rigoreus bezig (maar NL is ook de grootste landbouwexporteur van de wereld na USA, dus "wij zijn een klein landje" gaat hier niet op!), maar ik denk wel dat we goed bezig zijn met de snelheid in ontwikkeling van schonere vormen van energie.
En het zijn niet alleen degenen met kinderen die iets verder voor zich uitkijken, intussen beginnen de kinderen de oudere generaties onder druk te zetten (want die hebben doorgaans de beslisbevoegdheid)... vraag maar aan Gretha Thunberg ;-)


Ik ben het er gehele mee eens dat er in NL maatregelen moeten getroffen om minder fossiele brandstoffen te gebruiken.
Maar dat betekend nu wel da Nl vele miljarden uitgegeven heeft aan biomassa centrales die blijkbaar meer uitstoot hebben dan een vervuilende kolen centrale.
En daarvoor moeten op andere plekken vd wereld mega grote bossen gekapt worden.
In één woord BELACHELIJK.

Wij moeten van het gas af want goedkoop gas uit Rusland willen we niet hebben.
Onze buren uit het oosten lachen zich de ballen uit de broek en halen het gas uit Rusland waarbij iedereen die zich aansluit op het gas net kortingen krijgt.

Trouwens,
In Spanje krijgen ze ook kortingen om het gasnet te gaan gebruiken.

Nee wii niet, warmte pompen moeten we kopen.
Miljarden subsidies voor electrische (groene) auto's die na een paar jaar verkocht worden aan het buitenland.

Er kan stroom opgewekt worden dmv bijvoorbeeld zee water. Getijden tubines.

Maar nee, wij kopen biomassa centrales.

Nederland gaat economisch geheel naar de bliksem.
Volledig en dat met dank aan de idioten van D66 en GL aangevuld met de groter partijen.

Ik schreef het al eerder,
De problemen ontstaan door de overbevolking en daar wil de wereld niks aan doen.
Als we straks weer 2 miljard meer inwoners hebben die auto's rijden, huizen warm stoken en de lampen moeten laten branden zal de opwarming alleen maar versnellen.

We kunnen wel zeggen dat we met zijn allen teveel consumeren.
Maar 10 miljard mensen consumeren het dubbele van 5 miljard mensen.
DAAR moeten de overheden eens wat aan doen,
brinkie
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 53
Berichten: 2210
Geregistreerd: 06 / 2017
Subject:

Re: Mogelijk nieuwe maatregelen tov 15 jaar oude auto's

 · 
Posted: 14.11.2019 - 23:14  ·  #58
Laat je eens wat beter informeren...

Biomassa wordt gemaakt uit restproducten en wordt bij de kolen in bestaande centrales geflikkerd. Dat het spul soms van de andere kant van de oceaan moet komen is inderdaad niet handig, en het is bepaald niet oneindig (lees https://www.volkskrant.nl/econ…~b9958c8d/ ) maar het kost ons geen miljarden en geen bossen (nog niet).

De huidige mondiale bevolkingsgroei wordt voornamelijk veroorzaakt door verbeterde gezondheidszorg: mensen leven langer, er gaan minder kinderen dood. Anticonceptie wordt actief tegengewerkt, vooral door de katholieke kerk. Hé, laat dat nou een typisch Westers exportproduct zijn. ;)
jan45
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Zevenbergen
Leeftijd: 79
Berichten: 211
Geregistreerd: 05 / 2014
Subject:

Re: Mogelijk nieuwe maatregelen tov 15 jaar oude auto's

 · 
Posted: 15.11.2019 - 02:28  ·  #59
Er zijn 1.27 miljard katholieken en 1.6 miljard moslims wat tevens de sterkst groeiende godsdienst is. Dit zijn de feiten wat deze godsdiensten betreft. Succes met je verhaal over geboorte beperking.
eric27
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Dedemsvaart
Leeftijd: 61
Homepage: autorijschooletimm…
Berichten: 509
Geregistreerd: 07 / 2017
Subject:

Re: Mogelijk nieuwe maatregelen tov 15 jaar oude auto's

 · 
Posted: 15.11.2019 - 07:27  ·  #60
Modbrake.

Wegens aanstootgevend / dan wel racistisch verwijderd.

Graag in het vervolg iets genuanceerder uitdrukken.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0