rijden met belasting (caravan) TIPS

rijden met belasting (caravan) TIPS

 
 
 
 
 
Mekstra
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 419
Geregistreerd: 11 / 2012
Subject:

Re: rijden met belasting (caravan) TIPS

 · 
Posted: 09.07.2014 - 21:15  ·  #46
Dat er af en toe een vliegtuig naar beneden komt heeft overwegend te maken met foute signalen die het systeem binnenkrijgt (hoogtemeter defect, te vroeg gas dicht, A'dam een paar jaar geleden in de akker voor de landingsbaan), niet door de werking van het systeem zelf. Het systeem zelf vliegt beter dan de mens, daarom vliegen grote maatschappijen grotendeels op de automaat omdat dit comfortabeler is voor de passagier... Jou automaat schakelt ook niet goed als sensoren foute waardes afgeven.
Daarmee is de vraag wat mij betreft beantwoord dat een reactief systeem zoals een cruise control, automaat of auto-pilot hoeft dus niet te anticiperen om z'n werk goed te doen.

Een automaat hoeft helemaal niet vooruitziend te zijn, wel zijn er twee ander voorwaarden van belang:
0. Informatie voorhanden over de koppelafname, vermogensvraag, hellingshoek, temperaturen, etc.
1. Een voldoende snelle reactie. Auto-pilot en cruis control zijn dit, onze automaat is af en toe wat laat.
2. De juiste instellingen / software / regelschema.

Juist die tweede gaat de hele discussie om: de mening van degenen in dit topic is dat de automaat bij hoge koppelafname (bergop met aanhanger) een te laag toerental aanhoudt. Keus inderdaad aan de chauffeur om zijn bolide anders in te stellen of de automaat zijn werk te laten doen.

De vraag waar het mij om gaat: waarom heeft Volvo onze automaten zo ingesteld dat er een laag toerental wordt geselecteerd bergop? Het is en blijft een automaat... Geen garantieclaims?
Iemand ervaring met de automaten van andere merken?
yannickdv
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Eindhoven
Leeftijd: 30
Berichten: 2683
Geregistreerd: 12 / 2013
Subject:

Re: rijden met belasting (caravan) TIPS

 · 
Posted: 09.07.2014 - 22:12  ·  #47
De meeste Amerikaanse SUV's/pickups hebben een zogenaamde "Tow" mode op de bak. Hiermee verander je ook de schakelmomenten etc.. Zo iets willen we dus? :D
rolthof
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 56
Berichten: 78
Geregistreerd: 09 / 2013
Subject:

Re: rijden met belasting (caravan) TIPS

 · 
Posted: 09.07.2014 - 22:26  ·  #48
Vandaag BE gehaald helpt ook om inzicht tekrijgen.
Jammer hier geen heuvels.

Automaat problemen? Varioclean Varsseveld zeer goede ervaring mee. afgelopen vrijdag geweest. veeltijd in diagnose gestoken.
olie gecontroleerd op ijzerfijgsel.
computer uitgelezen en B4 klep vervangen van schakeling 2>3.

Heb veel een de commentaren.
Dank

Rolthof Winterswijk S80
TeeFive
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: 040
Berichten: 628
Geregistreerd: 07 / 2012
Subject:

Re: rijden met belasting (caravan) TIPS

 · 
Posted: 10.07.2014 - 10:49  ·  #49
Quote door Mekstra

Dat er af en toe een vliegtuig naar beneden komt heeft overwegend te maken met foute signalen die het systeem binnenkrijgt (hoogtemeter defect, te vroeg gas dicht, A'dam een paar jaar geleden in de akker voor de landingsbaan), niet door de werking van het systeem zelf. Het systeem zelf vliegt beter dan de mens, daarom vliegen grote maatschappijen grotendeels op de automaat omdat dit comfortabeler is voor de passagier... Jou automaat schakelt ook niet goed als sensoren foute waardes afgeven.
Daarmee is de vraag wat mij betreft beantwoord dat een reactief systeem zoals een cruise control, automaat of auto-pilot hoeft dus niet te anticiperen om z'n werk goed te doen.

Een automaat hoeft helemaal niet vooruitziend te zijn, wel zijn er twee ander voorwaarden van belang:
0. Informatie voorhanden over de koppelafname, vermogensvraag, hellingshoek, temperaturen, etc.
1. Een voldoende snelle reactie. Auto-pilot en cruis control zijn dit, onze automaat is af en toe wat laat.
2. De juiste instellingen / software / regelschema.

Juist die tweede gaat de hele discussie om: de mening van degenen in dit topic is dat de automaat bij hoge koppelafname (bergop met aanhanger) een te laag toerental aanhoudt. Keus inderdaad aan de chauffeur om zijn bolide anders in te stellen of de automaat zijn werk te laten doen.

De vraag waar het mij om gaat: waarom heeft Volvo onze automaten zo ingesteld dat er een laag toerental wordt geselecteerd bergop? Het is en blijft een automaat... Geen garantieclaims?
Iemand ervaring met de automaten van andere merken?


Volgens mij hebben onze Volvo's nog geen hellinghoek meter ingebouwd dus kan de automaat niet 'weten' dat de auto een helling op rijdt.
Je komt in D(5de) bij de helling, wil de snelheid vast houden, dus je gaat steeds meer gas geven.
Op een zeker moment 'denkt' de automaat dat er om kickdown wordt gevraagd en schakelt 1 of 2 versnellingen terug. Als bestuurder los je het gas weer omdat het anders weer te snel gaat. De automaat schakelt weer op naar 5. Dat JoJo-gedrag kan je voorkomen door de automaat handmatig te dwingen om in 4, 3 of eventueel zelfs 2 te blijven.
Je zou dit best handmatige bergrij schakelgedrag best wel kunnen in programmeren maar dan moet de auto wel beschikken over een hellingshoek meter. Kijk maar naar een moderne RangeRover, die heeft bv zoiets als 'Hill decent'. Daarmee kan je in low gearing 1ste versnelling extreem stijle hellingen mee afrijden. De automaat zal niet opschakelen. berg op kan je 'm ook laten kruipen.
R-W
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Zuid NL
Leeftijd: 45
Berichten: 1532
Geregistreerd: 06 / 2013
Subject:

Re: rijden met belasting (caravan) TIPS

 · 
Posted: 10.07.2014 - 12:26  ·  #50
Dat 'hill'progrogramma bestaat al een tijdje en zet de bak vast icm remmen en een low gear. De omgeving waarin dat 'nodig' is, willen de Volvo's echt niet komen maar voegt op de weg niets toe. Daarnaast is de automaat anders. Mijn Grand Cherokee viel niet handmatig te schakelen (behalve dan de berg-/terreinversnelling) en reed gewoon in de versnelling die de bak nodig vond. Vanwege de aard van de motor, een luie 4,7ltr v8, was het vooral weinig toeren draaien en dat ging prima, met of zonder zware aanhanger (paardentrailer in mijn geval). Ik merk aan de Volvo verder geen vreemd gedrag, op vlakke stukken zoekt hij idd een hoge versnelling op maar schakelt keurig terug als dat nodig is.
OttoV
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Dubbeldam
Leeftijd: 37
Berichten: 1760
Geregistreerd: 11 / 2012
Subject:

Re: rijden met belasting (caravan) TIPS

 · 
Posted: 10.07.2014 - 16:02  ·  #51
Heb net even het hele topic doorgelezen, interessante materie en aardig om te zien dat ik 't kennelijk op de goede manier doe (tijdig terugschakelen bij bergop, bij bergaf GT op handmatig zetten om motorrem te houden, etc.)

Afgelopen vakantie kwam ik per abuis over de Simplonpas, met plaatselijk serieuze hellingspercentages en een afgeladen auto. Omdat ik bang ben voor snelheidsboetes in Zwitserland heb ik praktisch het hele stuk op de CC gereden. Als ik op de CC een berg op rij schakelt de GT vanzelf terug, bij wijze van kickdown, en blijft niet domweg tot volgas bij hetzelfde toerental in dezelfde versnelling rijden. Daarmee behoedt de bak zich toch voor mechanische zelfdestructie? Of zie ik nou iets verkeerd?
FreddyNL
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht: n/a
Locatie: De Bilt
Leeftijd: 36
Berichten: 840
Geregistreerd: 06 / 2014
Subject:

Re: rijden met belasting (caravan) TIPS

 · 
Posted: 10.07.2014 - 19:42  ·  #52
Quote door Mekstra

Iemand ervaring met de automaten van andere merken?


Ja, onder andere Mercedes en van een Ford Transit.
Die van Mercedes zijn ook te laat, blijven graag in een te laag toerental hangen.

De Ford Transit heeft de automaat meerdere standen en is het een kwestie van aangeven wat je met de auto doet, zware last bijvoorbeeld trekt hij veel verder door.

Op mijn werk rijd ik met speciale vrachttrekkers (Schiphol), die mogen tot 40 ton trekken en jawel, die trekken ook allemaal door tot minimaal 2500 toeren. Blokje daarin kan ook niet veel meer hebben, maar bij te vroeg schakelen hebben die bakken allemaal veel meer te lijden en meer toeren betekend ook meer koeling.
Je waterpomp is tenslotte aan het toerental van je motor gekoppeld, dus wordt zowel de motor als de automaatbak beter gekoeld als je de boel een beetje op toeren houd.

Mijn idee is dat de automaat/geartronic vooral op comfort is gericht (waarom zou je anders een automaat rijden?) en daarom graag wat lagere toerentallen aan houd.

Buiten dit hele verhaal om, als je aan de andere kant de heuvel weer naar beneden gaat heb je in de normale "D" stand ook geen motorrem. Althans minimaal, rijd je handgeschakeld kan je prima op je motor afremmen en heb je je remmen niet zo vaak nodig.

Zelfs in ons vlakke Nederland rijd ik over het algemeen handgeschakeld als er wat aan de trekhaak hangt, met 1600 kilo achter de auto en vaak een levend dier in de paardentrailer rem ik liever rustig op de motor af dan dat ik de remmen van de auto en trailer hun werk moet laten doen en 80/90 km/h in z'n 6 is dan echt not done.
rolthof
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 56
Berichten: 78
Geregistreerd: 09 / 2013
Subject:

Re: rijden met belasting (caravan) TIPS

 · 
Posted: 20.07.2014 - 22:17  ·  #53
Met de tips opweggegaan naar Breda en weer retour.

S80 autom. model 2004.
Bij D rijden en 80km/h gaat de auto 1500t/min. rijden en de bak gaat wisselen en schakelen.
de bak is 4 gezet en vandaar uit de gehhle trip geen last meer gehad iets meer dan 2000t/min. auto rijd goed.

volgende week Dld heuveltjes op en af.

Kan RTI mmm/2001 ook in een vrachtwagen stand worden gezet ivm wegen voor keur?

Gr. Rolthof
260000km gelopen :D
FreddyNL
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht: n/a
Locatie: De Bilt
Leeftijd: 36
Berichten: 840
Geregistreerd: 06 / 2014
Subject:

Re: rijden met belasting (caravan) TIPS

 · 
Posted: 21.07.2014 - 20:42  ·  #54
Volgens mij kan de navigatie alleen maar op dezelfde stand als dat hij nu staat.
Zo niet ben ik ook erg benieuwd hoe je dit kan doen
Martijn
Veteraan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Emmen, Drenthe
Leeftijd: 26
Homepage: mnijenkamp.nl
Berichten: 8853
Geregistreerd: 07 / 2013
Subject:

Re: rijden met belasting (caravan) TIPS

 · 
Posted: 21.07.2014 - 23:25  ·  #55
Kan helaas maar op 1 stand ingesteld worden : de auto.
Hans Roolant
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Brunssum
Leeftijd: 80
Berichten: 24
Geregistreerd: 03 / 2013
Subject:

Re: rijden met belasting (caravan) TIPS

 · 
Posted: 30.07.2014 - 17:10  ·  #56
Heel veel tips, maar ik heb met mijn vorige Volvo V40 T2 en een caravan van 1250 kg nooit problemen gehad, ben hiermee ook naar/door de Ardeche geweest, ook een maal de Route Napoleon gereden, niets aan het handje, natuurlijk wel rustig aan doen en je realiseren dat je niet hetzelfde kunt als met een losse wagen.
Wat ik dus wel deed was de handel in N zetten als ik berg/heuvel op langer stil stond door file of iets anders (tol e.d.).
Wel heb ik een keer bij het optrekken van een echt steile helling vanuit stilstand op de camping een probleem gehad, maar door de handel in de laagste stand te zetten was dit opgelost
R-W
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Zuid NL
Leeftijd: 45
Berichten: 1532
Geregistreerd: 06 / 2013
Subject:

Re: rijden met belasting (caravan) TIPS

 · 
Posted: 30.07.2014 - 17:24  ·  #57
V40T2 zijn toch handbakken? Je hebt aardig tegen het randje gezeten met een caravan van 1250kg (leeg?), max geremd trekgewicht is 1300kg.
Hans Roolant
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Brunssum
Leeftijd: 80
Berichten: 24
Geregistreerd: 03 / 2013
Subject:

Re: rijden met belasting (caravan) TIPS

 · 
Posted: 30.07.2014 - 19:08  ·  #58
V40 T2 is wel degelijk een automaat, klopt, maar de caravan had ik voor de V40 al ( daarvoor had ik een V40 T4 ook een automaat.)
Maar ondanks alles, de V40 heeft het prima gedaan zonder problemen, nu heb ik een S 60 automaat, geen turbo, maar dat is ook goed te merken, zowel positief in het benzineverbruik, al negatief, stik minder pit !
Dan het verschil V40 T4 en de V40 T2, dit scheelde op de afstand van thuis naar de camping, met caravan, 960 km, een tank benzine !!
Mekstra
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 419
Geregistreerd: 11 / 2012
Subject:

Re: rijden met belasting (caravan) TIPS

 · 
Posted: 04.08.2014 - 00:43  ·  #59
Nog even terugkoppeling na de vakantierit. Inmiddels met de T5 GT in de bergen kunnen rijden, vijf personen, volle auto met (en zonder) aanhanger van ca. 750 kg. In verhouding tot het vermogen stelt dit karretje natuurlijk niet zoveel voor, dus mijn ervaringen zullen niet gelden als er met een zware caravan wordt gereden. Op de route du soleil heb ik de cc gewoon op 130 km/u ingesteld en rijden maar. Best leuk dat er geregeld auto's zijn die je berg afwaarts dapper met 140+ voorbij komen, maar bij de heuveltjes weer moeten afhaken... De T5 blijft natuurlijk gewoon op de cc doorrijden. Heerlijk!

Ik moet zeggen dat de GT erg goed is bevallen. Ik heb de auto veel zelf laten doen. Zeker op de snelwegen, maar ook op de steile binnenwegen zonder kar. Steile wegen berg afwaarts uiteraard handmatig.

Het grootste verschil tussen handmatig en automatisch schakelen, vond ik het lockup / semi-lockup gedrag. De wat langere hellingen in de 3e of 4e versnelling < 80 km/u heb ik handmatig gereden, omdat de bak dan 'locked'. Dit leek mij wat efficiƫnter dan de semi-lockup waar de bak voor kiest in de automatische stand. Dit geld met name op de binnenwegen en de colletjes zoals de mount ventoux.
De bak heeft inderdaad de neiging met een redelijk laag toerental de berg op te rijden, meestal rond de 2000 (of zelfs 1600) rpm. Op de langere hellingen tussen de 60 en 100 km/u is dit misschien niet handig? Dit zijn natuurlijk de snelheden die normaal gesproken met een aanhanger worden gereden.

Wat mij verder is opgevallen, is dat de auto nu zonder kar wat eerder / sneller opschakelt. Waarschijnlijk de adaptieve waardes die wat zijn veranderd door het rijden met een kar en in de bergen?
TeeFive
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: 040
Berichten: 628
Geregistreerd: 07 / 2012
Subject:

Re: rijden met belasting (caravan) TIPS

 · 
Posted: 05.08.2014 - 12:14  ·  #60
de automaat past zich inderdaad enigzins aan aan het soort gebruik (in dit geval met aanhanger en vol met passagiers en bagage.)
Ik de komende dagen zal de automaat zich weer terug aanpassen aan het normale door-de-weekse gebruik. (leeg, alleen chauffeur, zonder aanhanger).
 
Selected quotes for multi-quoting:   0