rijden met belasting (caravan) TIPS

rijden met belasting (caravan) TIPS

 
 
 
 
 
rolthof
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 56
Berichten: 78
Geregistreerd: 09 / 2013
Subject:

Re: rijden met belasting (caravan) TIPS

 · 
Posted: 14.08.2014 - 14:33  ·  #61
Naar oostentijk geweest met caravan.
Altijd in de 4 gereden anders 1500t/min en dat is tewijnig. ook voor NL. altijd tussen de 80 en 95 gereden.
en van 4 naar 3 schakelen gaat de auto goed de A45 Dld op en de bergen door in oostenrijk.

Nu automaat vergrendelijng defect. deze is in salsburg verwijdert maar moet nog gerepareetd worden. kosten > 160 voor het onderdeel.mmmmmmmmmmmm
rolthof
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 56
Berichten: 78
Geregistreerd: 09 / 2013
Subject:

Re: rijden met belasting (caravan) TIPS

 · 
Posted: 18.08.2014 - 19:00  ·  #62
caravantrekker.nl
leuk om eens tekijken heb ik de caravan niet te zwaar voor de auto die ik heb en land.
incl. stijgings percentage.
JohanD
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Utrecht
Berichten: 139
Geregistreerd: 11 / 2013
Subject:

Re: rijden met belasting (caravan) TIPS

 · 
Posted: 18.08.2014 - 19:49  ·  #63
Quote door rolthof

Naar oostentijk geweest met caravan.
Altijd in de 4 gereden anders 1500t/min en dat is tewijnig. ook voor NL. altijd tussen de 80 en 95 gereden.
en van 4 naar 3 schakelen gaat de auto goed de A45 Dld op en de bergen door in oostenrijk.

Nu automaat vergrendelijng defect. deze is in salsburg verwijdert maar moet nog gerepareetd worden. kosten > 160 voor het onderdeel.mmmmmmmmmmmm


Hoe meer verbruik had je met de caravan er achter tov. verbruik in NL? Gisteren voor het eerst de caravan aan de auto en in de regen en dikke wind schrok ik wel van het extra verbruik. Op de heen weeg op de CC haalde ik 1:14 maar op de terugweg ca. 1:8 denk ik. Ben dus wel nieuwsgierig naar andere ervaringen.

Groeten Sjon
bemerbenz
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Twente
Leeftijd: 67
Berichten: 85
Geregistreerd: 12 / 2013
Subject:

Re: rijden met belasting (caravan) TIPS

 · 
Posted: 19.08.2014 - 00:58  ·  #64
Quote door JohanD

Hoe meer verbruik had je met de caravan er achter tov. verbruik in NL? Gisteren voor het eerst de caravan aan de auto en in de regen en dikke wind schrok ik wel van het extra verbruik. Op de heen weeg op de CC haalde ik 1:14 maar op de terugweg ca. 1:8 denk ik. Ben dus wel nieuwsgierig naar andere ervaringen.

Groeten Sjon


In mei met de D5 2800 km gereden, (Twente-Toscane). gemiddeld verbruik met caravan is 1 op 10 (90-100 op de teller=2100 rpm). Caravan weegt 1100 kg. Zonder caravan met 120 op de teller een verbruik van 1 op 16. (inc. ecotuning en EGR/DPF OFF). Gemiddeld verbruik (stad, regionaal en geen snelweg) ongeveer 1 op 13.
smokeyv70
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Enkhuizen
Leeftijd: 52
Berichten: 16
Geregistreerd: 02 / 2012
Subject:

Re: rijden met belasting (caravan) TIPS

 · 
Posted: 19.08.2014 - 15:09  ·  #65
Afgelopen vakantie voor het eerst met de Volvo (XC70 2.4 benzine / 200 pk) en de caravan op vakantie naar Frankrijk. Ik was er van overtuigd dat het geen zware rit voor de Volvo zou worden maar daar vergiste ik me in. Op advies de automaat in z'n 4 gezet en op vlakke stukken rond de 2600 toeren rond de 90 á 95 km/u. Maarrrrr, enige klimmetjes (ook gewoon op de snelweg) zakte de auto al gauw 10 km/u terug en moest het gas worden ingedrukt. Met als gevolg dat 4500 toeren al heel normaal was om de combi een heuveltje op te krijgen. Nu heb ik altijd diesel gereden en ben dus een lager toerental gewend, maar brullen dat die motor deed, ik vond het niet normaal. Terwijl ik door een Kia Sportage (benzine) met een dikke sleurhut werd ingehaald alsof ik de handrem erop had. Ik werd na een paar uur wel een beetje moe van die herrie en de gedachte dat ik onvoldoende vermogen had, in combinatie met een enorm verbruik.
Mijn vraag dan ook: Is dit normaal? Zo niet, wat mankeert er dan aan? Boordcomputer geeft geen storing. Het lijkt alsof het vermogen niet op de aandrijving terecht komt, of heeft het met de turbo te maken?
Wat ook vreemd is, dat merkte ik op de terugweg, is dat af en toe het vermogen ineens er wel helemaal is en wil de auto juist wel vooruit, (ook met caravan)
Verder wil ik nog wel even met jullie delen dat het verder een fantastische reisauto is met geweldige stoelen waar je werkelijk uuuren in kan blijven sturen.
TPR Powerflush
Forumsponsor
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 1213
Geregistreerd: 01 / 2013
Subject:

Re: rijden met belasting (caravan) TIPS

 · 
Posted: 19.08.2014 - 15:40  ·  #66
Quote door bemerbenz

Quote door JohanD

Hoe meer verbruik had je met de caravan er achter tov. verbruik in NL? Gisteren voor het eerst de caravan aan de auto en in de regen en dikke wind schrok ik wel van het extra verbruik. Op de heen weeg op de CC haalde ik 1:14 maar op de terugweg ca. 1:8 denk ik. Ben dus wel nieuwsgierig naar andere ervaringen.

Groeten Sjon


In mei met de D5 2800 km gereden, (Twente-Toscane). gemiddeld verbruik met caravan is 1 op 10 (90-100 op de teller=2100 rpm). Caravan weegt 1100 kg. Zonder caravan met 120 op de teller een verbruik van 1 op 16. (inc. ecotuning en EGR/DPF OFF). Gemiddeld verbruik (stad, regionaal en geen snelweg) ongeveer 1 op 13.


Hoe heb je dat gemeten? op de boordcomputer of km's en getankte liters?
TPR Powerflush
Forumsponsor
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 1213
Geregistreerd: 01 / 2013
Subject:

Re: rijden met belasting (caravan) TIPS

 · 
Posted: 19.08.2014 - 15:47  ·  #67
Quote door smokeyv70

Afgelopen vakantie voor het eerst met de Volvo (XC70 2.4 benzine / 200 pk) en de caravan op vakantie naar Frankrijk. Ik was er van overtuigd dat het geen zware rit voor de Volvo zou worden maar daar vergiste ik me in. Op advies de automaat in z'n 4 gezet en op vlakke stukken rond de 2600 toeren rond de 90 á 95 km/u. Maarrrrr, enige klimmetjes (ook gewoon op de snelweg) zakte de auto al gauw 10 km/u terug en moest het gas worden ingedrukt. Met als gevolg dat 4500 toeren al heel normaal was om de combi een heuveltje op te krijgen. Nu heb ik altijd diesel gereden en ben dus een lager toerental gewend, maar brullen dat die motor deed, ik vond het niet normaal. Terwijl ik door een Kia Sportage (benzine) met een dikke sleurhut werd ingehaald alsof ik de handrem erop had. Ik werd na een paar uur wel een beetje moe van die herrie en de gedachte dat ik onvoldoende vermogen had, in combinatie met een enorm verbruik.
Mijn vraag dan ook: Is dit normaal? Zo niet, wat mankeert er dan aan? Boordcomputer geeft geen storing. Het lijkt alsof het vermogen niet op de aandrijving terecht komt, of heeft het met de turbo te maken?
Wat ook vreemd is, dat merkte ik op de terugweg, is dat af en toe het vermogen ineens er wel helemaal is en wil de auto juist wel vooruit, (ook met caravan)
Verder wil ik nog wel even met jullie delen dat het verder een fantastische reisauto is met geweldige stoelen waar je werkelijk uuuren in kan blijven sturen.


neen, is niet normaal, een 2.4T is een motor met lage druk turbo, speciaal bedoeld om met lage toeren een goed koppel te hebben en zeer goede trekkracht bij lage toeren.
Hij zal dus gemakkelijk een caravan moeten trekken.
we weten dus niet wat er achter hing, een 7 meter tandemasser ? het is wel aardig om daar wat meer over te weten, wat voor de een klein is, is voor een ander groot...
Ook wat specifieker hoe en wanneer de wagen niet wilde trekken, en of hij het nu nog doet zonder last....
smokeyv70
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Enkhuizen
Leeftijd: 52
Berichten: 16
Geregistreerd: 02 / 2012
Subject:

Re: rijden met belasting (caravan) TIPS

 · 
Posted: 19.08.2014 - 16:17  ·  #68
Raymond, ik ben voor de vakantie nog bij je geweest met de zwarte xc70 voor een flush. De caravan heeft een totaalgewicht van 1350 kg en is een enkelasser. Ik heb gemerkt dat de auto zonder last hetzelfde gedrag vertoont. de ene keer spuit hij weg bij de stoplichten en de andere keer maakt hij alleen maar toeren en komt hij veel trager op gang. De keren dat hij wel het volledige vermogen overbrengt is overigens veel minder vaak.
TPR Powerflush
Forumsponsor
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 1213
Geregistreerd: 01 / 2013
Subject:

Re: rijden met belasting (caravan) TIPS

 · 
Posted: 19.08.2014 - 17:50  ·  #69
Heel vreemd,
als ik er zo over na denk moet het wel bijna motorisch zijn, maar dat is wel gek.
Je weet zeker dat er geen rem blijft hangen ? Ik denk dan in 1e instantie aan de oplooprem van de caravan, en in 2e instantie aan de wagen zelf.
Is alles ok zonder caravan? of heb je er nu ook nog last van met solo rijden?
Bover
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Auvergne France
Berichten: 648
Geregistreerd: 04 / 2012
Subject:

Re: rijden met belasting (caravan) TIPS

 · 
Posted: 19.08.2014 - 18:56  ·  #70
Hmm klinkt als een motor probleempje, immers zonder caravan is hetzelfde beeld actief..
Dezelfde symptomen had ik bij onze S60 2.0 T. Mijn vrouws auto bleek een kapotte luchtmassa meter onder de kap te hebben en de turbodruk aan de lage kant...
smokeyv70
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Enkhuizen
Leeftijd: 52
Berichten: 16
Geregistreerd: 02 / 2012
Subject:

Re: rijden met belasting (caravan) TIPS

 · 
Posted: 20.08.2014 - 12:31  ·  #71
Ik heb er ook last van met solo rijden. Oplooprem van de caravan is het niet geweest, die is prima, heb ik voor de vakantie nog laten checken. Ook de handremschoenen van de auto zijn voor de vakantie nog vervangen.
Wat doet een luchtmassameter eigenlijk? Zelf heb ik ook het idee dat het iets met de turbo te maken heeft. Is het op één of andere manier uit te lezen of te laten checken?
grrroovedude
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Almere
Leeftijd: 53
Berichten: 2746
Geregistreerd: 01 / 2014
Subject:

Re: rijden met belasting (caravan) TIPS

 · 
Posted: 20.08.2014 - 12:44  ·  #72
Die meet de luchtmassa en de computer regelt a.d.h.daarvan brandstofmengsel, turbodruk, inspuiting etc. af. Luchtmassa wordt bepaald aan de hand van luchtdruk en temperatuur, meen ik.
Bover
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Auvergne France
Berichten: 648
Geregistreerd: 04 / 2012
Subject:

Re: rijden met belasting (caravan) TIPS

 · 
Posted: 20.08.2014 - 12:53  ·  #73
Bij een garage kunnen ze LMM zo uitlezen. Dat dingetje bepaalt een heleboel onder de motorkap. Zoals beschreven even naar garage
grrroovedude
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Almere
Leeftijd: 53
Berichten: 2746
Geregistreerd: 01 / 2014
Subject:

Re: rijden met belasting (caravan) TIPS

 · 
Posted: 20.08.2014 - 14:44  ·  #74
Of naar een forumlid met n dice/vida?
martijn-a
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Beesd
Leeftijd: 48
Berichten: 1779
Geregistreerd: 06 / 2014
Subject:

Re: rijden met belasting (caravan) TIPS

 · 
Posted: 22.08.2014 - 21:44  ·  #75
Quote door TPR Powerflush

Quote door bemerbenz

Quote door JohanD

Hoe meer verbruik had je met de caravan er achter tov. verbruik in NL? Gisteren voor het eerst de caravan aan de auto en in de regen en dikke wind schrok ik wel van het extra verbruik. Op de heen weeg op de CC haalde ik 1:14 maar op de terugweg ca. 1:8 denk ik. Ben dus wel nieuwsgierig naar andere ervaringen.

Groeten Sjon


In mei met de D5 2800 km gereden, (Twente-Toscane). gemiddeld verbruik met caravan is 1 op 10 (90-100 op de teller=2100 rpm). Caravan weegt 1100 kg. Zonder caravan met 120 op de teller een verbruik van 1 op 16. (inc. ecotuning en EGR/DPF OFF). Gemiddeld verbruik (stad, regionaal en geen snelweg) ongeveer 1 op 13.


Hoe heb je dat gemeten? op de boordcomputer of km's en getankte liters?

Net terug uit Franse Alpen (1030 Km) met V70n D5 en 430 Adria van ong. 1250kg. Telkens voor de rit afgetankt en naderhand.
Heenweg met een licht rugwindje en CC op 100 1:10 kunnen halen, op terugweg langzamer gereden (CC 90) maar iets ongunstige wind gehad en alsnog 1:10 gereden. De BC wijkt af als een tierelier, die claimde 8,4 ltr/100km terwijl er aan de pomp 1:10 uitkwam.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0