V70R vandaag gehaald, vanavond motorproblemen :-(

 
 
 
 
 
BarendKaas
 
Avatar
 
Subject:

V70R vandaag gehaald, vanavond motorproblemen :-(

 · 
Posted: 11.03.2011 - 21:39  ·  #1
Hallo allen,

Vandaag mijn mooie V70R opgehaald in Drente. Fantastisch ritje terug naar Brabant. Net nog even een ritje gemaakt met de familie, en toen ineens ellende. Op de snelweg (120 per uur met cruise control) begon de auto ineens enorm te schokken. Het vermogen viel helemaal weg en het gaspedaal reageerde niet meer. De automaat schakelde steeds verder terug, met de nodige schokbewegingen. Er begonnen geen waarschuwingslampjes te branden, totdat de auto bijna stil stond op de vluchtstrook. Toen flitste alles aan, maar nadat k de motor uit had gedaan en weer had gestart waren ze weer uit. Ik kon wel weer normaal wegrijden, dus eerste afrit gepakt en omgedraaid naar huis. Onderweg is hetzelfde verhaal nog een keer gebeurd.Bij het eerste tankstation aan de kant gezet en motorolie gecheckt (geen idee waarom, maar is zo'n beetje het enige dat ik zelf kan doen ;-) Die was aan de lage kant, dus voor de zekerheid bijgevuld. Toen ik bijna thuis was, ging het lampje "check engine" branden.

Kortom: dit wil je niet met je net aangeschafte wheels. Morgen de auto uit laten lezen bij de Volvo dealer in het dorp. Ik hoop maar dat er niks grondigs kapot is :-( Als er meer info is, post ik een update, maar als iemand van jullie ideeën heeft, zijn die meer dan welkom.
Robert-R
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Leiden
Leeftijd: 52
Homepage: verlichting-online…
Berichten: 134
Geregistreerd: 02 / 2011
Subject:

Re: V70R vandaag gehaald, vanavond motorproblemen :-(

 · 
Posted: 11.03.2011 - 22:06  ·  #2
Dit is echt enorm BALEN!!!! Je verheugt je op een leuke rit en dan dit. Heb je de garage waar je de auto hebt gekocht al gebeld? Hoop dat het snel weer opgelost is, veel succes.
John uit Drenthe
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Gieterveen
Leeftijd: 64
Berichten: 775
Geregistreerd: 08 / 2010
Subject:

Re: V70R vandaag gehaald, vanavond motorproblemen :-(

 · 
Posted: 11.03.2011 - 22:58  ·  #3
beter is 't om vooral melding te maken waar je je vehikel gekocht hebt.
ben zelf met gasten in Hoogeveen bezig, maar laten we vooral betrouwbare en onbetrouwbare adressen uitwisselen, zodat we voor jou een betere service kunnen afdwingen en voor anderen een waarschuwing kunnen laten uitgaan!!
Sjarlatans mogen er niet beter van worden!
BarendKaas
 
Avatar
 
Subject:

Re: V70R vandaag gehaald, vanavond motorproblemen :-(

 · 
Posted: 12.03.2011 - 08:52  ·  #4
De naam van het bedrijf heb ik bewust nog even weggelaten. Even afwachten wat het mankement is, en belangrijker: hoe ze het gaan oplossen. Zoiets kan altijd gebeuren (ook al zou het niet mogen), maar het moet wel opgelost worden. Ik was alleen zo slim om geen garantie te kopen. Dat kostte me 1000 euro extra. Daar kun je behoorlijk wat schade voor hebben. Bovendien moet ik dan bijna 300KM rijden. Als er echt iets grondig stuk is, is dat niet verstandig.
John uit Drenthe
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Gieterveen
Leeftijd: 64
Berichten: 775
Geregistreerd: 08 / 2010
Subject:

Re: V70R vandaag gehaald, vanavond motorproblemen :-(

 · 
Posted: 12.03.2011 - 11:13  ·  #5
Barend.
Ik begrijp jouw argument betreffende de naam. En ik merk dat men hier in z'n algemeenheid weinig over bedrijven vertellen. Toch is een forum 't mooiste medium om ervaringen uit te wisselen. Bedrijven die 't goed doen komen er sterker uit tevoorschijn en dat is een mooie beloning!
Robert-R
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Leiden
Leeftijd: 52
Homepage: verlichting-online…
Berichten: 134
Geregistreerd: 02 / 2011
Subject:

Re: V70R vandaag gehaald, vanavond motorproblemen :-(

 · 
Posted: 12.03.2011 - 12:46  ·  #6
Hoe het precies zit met 2de hands auto's weet ik niet maar ik heb zlef een winkel en het consumenten recht in Nederland is behoorlijk sterk.

Ik heb het volgende gevonden:
http://www.rechtswinkel-gronin…recht.html

V: Hebt u recht op garantie bij aanschaf van een tweedehands auto?
A: Wanneer u een auto koopt, of wat voor een product dan ook, moet de verkoper leveren wat is overeengekomen. Een juridisch woord hiervoor is conformiteit. Deze conformiteit staat los van de garantie. Eerst iets over de conformiteit. Als u bijvoorbeeld een auto koopt mag u verwachten dat de motor het doet en dat de auto geschikt is voor normaal gebruik. Als naar een week de auto olie begint te lekken is er sprake van non-conformiteit. Dit mankement mocht u tijdens de koop niet verwachten. De verkoper moet de auto repareren, niet vanwege gegeven garantie, maar omdat hij niet geleverd heeft wat u mocht verwachten. Vaak denken consumenten dat als de verkoper geen garantie heeft gegeven hij geen recht heeft op reparatie. Dit is dus niet juist. Garantie is een service van de verkoper die los van de conformiteiteis staat. Kortom u hebt recht op een goed en degelijk product. Ontstaan er problemen dan moeten die hersteld worden, ongeacht of er wel of niet garantie is gegeven. Ook als de garantieperiode is verstreken dan nog bestaat de conformiteiteis. Bij dit alles moet u ook kijken naar het tijdsbestek. In het geval van de auto is het niet redelijk om na 10 jaar de verkoper aan te spreken vanwege een olielekkage. Verder is het krijgen van garantie geen recht of plicht van de (ver)koper, maar een service.
Miskoop
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Dordogne
Leeftijd: 82
Berichten: 89
Geregistreerd: 12 / 2009
Subject:

Non-conformiteit

 · 
Posted: 12.03.2011 - 16:49  ·  #7
Beste Robert-R en BarendKlaas,

« ... is er sprake van non-conformiteit - een probleem dat u tijdens de koop niet mocht verwachten - dan moet de verkoper de auto repareren, niet vanwege gegeven garantie, maar omdat hij niet geleverd heeft wat u mocht verwachten. »

Mooi, maar hoe zet je de verkoper aan het werk ? En als hij het al doet, zal hij het dan met zorg doen en er zich niet met een 'jantje-van-leiden' van afmaken ?

Afdwingen kan alleen via een juridische procedure. Daar miet je niet te lang mee wachten want het griffierecht gaat naar 1100€. Bovendien heb je een advokaat nodig. Ooit een dergelijk probleem in een forum ter sprake gebracht. Een forumlid had wel een paar handige tips. Mooi meegenomen. Dossier opgestuurd. Aanbieding ontvangen van zijn 'kantoor'. Voorlopige raming 1000€, waarvan 500€ per direct te voldoen. Op het forum geprotesteerd. Het hele forum rolde over me heen. Actie afgeblazen, nooit meer dat forum bezocht en met verve een officiële volvogarage binnengereden en alles laten repareren. Aanschafprijs in 3/2009 van de V70 2.5D van 8/2000 en 160.000 km 8500€, tot nu toe aan non-conformiteitsreparaties 5000€.

Dus BarendKlaas, als je geen advokaat of deurwaarder in je vriendenkring of familie hebt die wat dreigbrieven kunnen schrijven, begin er niet aan. Laat je troetelkind repareren, draag je verlies en rij daarna gelukkiger dan ooit.

Succes gewenst door en groetjes van
Miskoop
BarendKaas
 
Avatar
 
Subject:

Re: V70R vandaag gehaald, vanavond motorproblemen :-(

 · 
Posted: 12.03.2011 - 17:05  ·  #8
Dank voor de reacties allen. Ben vanochtend naar de Volvo-garage geweest. Die heeft de computer uitgelezen. Uiteindelijk dacht men dat het ermee te maken haqd dat de accu er een tijdje af was geweest. Computer gereset, foutmelding weg en probleem opgelost. Tot vanmiddag. Zelfde verhaal: auto begint weer te haperen, gaspedaal reageert niet meer, auto verliest snelheid. Soms reageert het gaspedaal weer als je bijna stilstaat, en begin je weer te rijden. Andere keer moet je full stop maken en auto opnieuw starten. Het lijkt alsof er iets mis is met brandstofaanvoer of zo, maar ik ben zo'n leek dat ik het echt niet zeker weet. Huisman Auto uit Beilen (beestje dan toch maar bij naam noemen) is bezig met uitzoeken wat het geweest kan zijn. Maandag terug naar Volvo-dealer in Boxtel. Gelukkig een rechtbijstandsverzekering, én een jurist in vriendenkring. Bovendien ook vanwege mijn werk bij BNN zeer korte lijntjes met diverse consumentenprogramma's op TV. altijd handig...
Miskoop
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Dordogne
Leeftijd: 82
Berichten: 89
Geregistreerd: 12 / 2009
Subject:

Radar

 · 
Posted: 12.03.2011 - 17:15  ·  #9
Hallo BarendKlaas,

« Gelukkig een rechtbijstandsverzekering, én een jurist in vriendenkring. Bovendien ook vanwege mijn werk bij BNN zeer korte lijntjes met diverse consumentenprogramma's op TV. altijd handig... »

Perfecte omstandigheden om het proces te laten slagen. Ik zelf had toen even aan de Hells Angels of het A-Team gedacht....

Wacht nog even met het inschakelen van de rechtsbijstandsverzekering. Je verliest kostbare tijd en er wordt onvodoende geschoold/ervaren personeel opgezet.

Houd tenslotte een minitieus dagboek bij, ook van de uitgaven.

Succes toegewenst en wellicht zie ik je in Radar...
Miskoop
BarendKaas
 
Avatar
 
Subject:

Re: V70R vandaag gehaald, vanavond motorproblemen :-(

 · 
Posted: 12.03.2011 - 17:23  ·  #10
Beste miskoop,

Ik ga er voorlopig nog even vanuit dat dit allemaal niet nodig zal zijn. Ik ken het bedrijf niet goed, maar heb ze voor aankoop wel gegoogled. Kwam geen nare verhalen over ze tegen. Geen 100% garantie natuurlijk, maar wel een klein teken. OOk toen ik ze face-to-face sprak, leken het gewoon prima mensen. Ik heb ze vandaag en gisteren twee keer telefonisch gesproken, en ik krijg absoluut niet de indruk dat ze zich er makkelijk van af willen maken. Ze zijn nu aan het rondbellen om te kijken of ze kunnen achterhalen wat het zou kunnen zijn. Voorlopig blijf ik dus positief.
Robert-R
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Leiden
Leeftijd: 52
Homepage: verlichting-online…
Berichten: 134
Geregistreerd: 02 / 2011
Subject:

Re: V70R vandaag gehaald, vanavond motorproblemen :-(

 · 
Posted: 12.03.2011 - 17:41  ·  #11
Ben het wel met je eens dat je de garage natuurlijk de kans moet geven om het probleem op te lossen. Zoals het zou moeten gaan.

Daarnaast is het natuurlijk goed je alvast te oriënteren voor het (kleine) geval dat het niet goed gaat.

We moeten nog steeds het positieve in de mens zien.

Daarnaast blijft het natuurlijk ongelofelijk vervelend dat je op een leuk weekend je rijden rekende in je nieuwe auto en nu in de problemen zit. Maar voor je het weet zijn de problemen over en scheur je lekker rond.
BarendKaas
 
Avatar
 
Subject:

Re: V70R vandaag gehaald, vanavond motorproblemen :-(

 · 
Posted: 12.03.2011 - 18:25  ·  #12
Hi Robert, wederom dank voor je bemoedigende reactie. Heerlijk zo'n forum ;-)
Zojuist weer contact gehad met Huisman. Ze denken dat het de accu is. (Bij Volvo dachten ze vanochtend ook zoiets, namelijk dat de accu tijdelijk was losgekoppeld oid). Het probleem dat ik omschreef (vermogen valt weg, auto remt af op motor, schakelt terug van 5 naar 4 naar 3 naar 2e versnelling, gaspedaal werkt niet meer) schijnt een noodloop te heten. Kan veroorzaakt worden door van alles en nog wat, maar omdat de foutmeldingen duidden op een probleem met de accu, kan het zijn dat deze niet goed meer is. Huisman benadrukte dat ze dit goed gaan oplossen, dus ik ben weer gerustgesteld. Ik ga maandag terug naar Volvo met deze info. Hopelijk is het "slechts" de accu. Ik houd jullie op de hoogte.
Kuupertie
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 90
Geregistreerd: 08 / 2010
Subject:

Re: V70R vandaag gehaald, vanavond motorproblemen :-(

 · 
Posted: 12.03.2011 - 18:50  ·  #13
hebben we het over die R met de mijlenteller ?
BarendKaas
 
Avatar
 
Subject:

Re: V70R vandaag gehaald, vanavond motorproblemen :-(

 · 
Posted: 12.03.2011 - 19:26  ·  #14
Yup, daar hebben we het over ;-) Die mijlenteller is trouwens prima te doen. Zie nog geen reden om m om te wisselen voor km/h.
Henkie N
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Goeree-Overflakkee
Leeftijd: 67
Berichten: 338
Geregistreerd: 06 / 2010
Subject:

Re: V70R vandaag gehaald, vanavond motorproblemen :-(

 · 
Posted: 13.03.2011 - 14:03  ·  #15
Quote door BarendKaas

.....Ze denken dat het de accu is. .....


Ik dacht dat een auto, als deze eenmaal loopt zonder accu kon, dat alles via de stroomverdeler werkt...
Maar ja, mijn kennis gaat ook niet veel verder als oliepeil. En daar heb ik zelfs moeite mee want ik ben een keer naar de dealer geweest om mijn oordeel <_< te laten verifiëren.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0