Wat heb jij vandaag aan je Volvo gedaan?

Tenck
VolvoV70forum member
Geslacht: n/a
Subject:

Re: Wat heb jij vandaag aan je Volvo gedaan?

· 
Posted: 26.09.2017 - 07:25  ·  #6241
Quote door Vogel

Zaterdagmiddag al begonnen aan mijn nieuwe Meyle stalen draagarmen. Rechts nogal wat geploeterd met iedere moer en bout los te krijgen.
Vervolgens mislukte te spanband methode om de fuseekogel terug te krijgen. Ik had het stukje gemist waar een balk tussen spanband en subframe gelegd werd waardoor de trekhoek verbetert.
Met al het geklooi heb ik ook nog mijn aandrijfas uit elkaar getrokken. Na een paar uur zwoegen weer in elkaar, maar zonder enige vorm van beweging.
Zondag eerst in een uurtje de linker kant gedaan, vervolgens de rechter as weer uit elkaar gehaald (kooi terugtrekken) en weer in elkaar gezet op de juiste wijze (https://www.youtube.com/watch?v=v50KodRpDDs)
Bij het terugplaatsen van de as werd ik opeens misselijk, vlekken voor mijn ogen, trillen....
Vandaag nog even de fusee aangetrokken en de klauw teruggezet.

Als je de Youtube filmpjes kijkt ziet het er altijd zo makkelijk uit, even dit losdraaien, even daar een tikkie tegen. Maar het valt altijd vies tegen. Ik had het ook, de bouten kwamen echt heel moeilijk los, en voor de fuseekogels heb ik de hele fusee eraf moeten gehaald. Het biertje erna was wel erg lekker.
JJM
VolvoV70forum verslaafde
Geslacht:
Leeftijd: 38
Subject:

· 
Posted: 26.09.2017 - 10:41  ·  #6242
"valt altijd vies tegen"...?

Mijn ervaring is: goed voorbereiden en zorgen dat je er echt tijd voor hebt. Idd is het soms ploeteren/martelen. Maar de voldoening van zelf doen weegt daar wel tegenop!

Donderdag ga ik voor iemand anders de draagarmen en veerpootrubbers vervangen. Dan halen we het hele spul los! Ben benieuwd.
Bennie
Forumlid.
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 26.09.2017 - 11:32  ·  #6243
Voorste stabilisator stangetjes vervangen ,nu weer een stuk rustiger geworden met rijden .
Vogel
Supporting Member
Geslacht:
Leeftijd: 48
Subject:

· 
Posted: 26.09.2017 - 21:14  ·  #6244
Quote door JJM

Mijn ervaring is: goed voorbereiden en zorgen dat je er echt tijd voor hebt. Idd is het soms ploeteren/martelen. Maar de voldoening van zelf doen weegt daar wel tegenop!

Donderdag ga ik voor iemand anders de draagarmen en veerpootrubbers vervangen. Dan halen we het hele spul los! Ben benieuwd.

Succes! Het kan verkeren, want links was ik in een uurtje klaar.
Laatste tips:
- De juiste ringsleutel is essentieel voor de rechter draagarm, want voor een dop is geen ruimte. Dat is 15 of 17 mm en dan niet zo'n platte, maar zo'n ouderwetse.
- gebruik je spanband om die bout los te trekken
- De fuseekogel komt niet uit de (stalen) draagarm zonder trekker. En dan nog moet je de draagarm een flinke mep verkopen. (Pas op met meppen op aluminium)
- haal je aandrijfas uit je fusee en mocht het toch misgaan, zorg dat je Molybdeenvet en een klembandje hebt.
folke3
Veteraan
Geslacht:
Leeftijd: 77
Subject:

· 
Posted: 26.09.2017 - 22:00  ·  #6245
[/quote]

- haal je aandrijfas uit je fusee en mocht het toch misgaan, zorg dat je Molybdeenvet en een klembandje hebt.
[/quote]

Lekker geklooi he, met dat vet aan je vingers die kogels op z'n plaats plakken :o
Tenck
VolvoV70forum member
Geslacht: n/a
Subject:

· 
Posted: 27.09.2017 - 07:05  ·  #6246
Quote door JJM

"valt altijd vies tegen"...?

De voldoening maakt het zeker goed, het is tot op heden ook altijd goed gekomen. Goed gereedschap helpt ook. Soms mag ik klussen bij een vriend op een brug (en met luchtgereedschap) en dan is het helemaal een feestje om te klussen. Dan loop je bijvoorbeeld niet te Oeps om de stabistangetjes eraf te krijgen.

Quote door Bennie

Voorste stabilisator stangetjes vervangen ,nu weer een stuk rustiger geworden met rijden .

Waar had je last van?
Plein69
Erelid en Moderator
Geslacht:
Leeftijd: 46
Subject:

· 
Posted: 28.09.2017 - 09:33  ·  #6247
Vandaag maar eens de stuurbekrachtigings vloeistof ververst.
Wat er 1 zat was echt zwarte drap.

Er is 1.6 liter door heen gegaan en het is nu weer mooi groen.
You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).
JJM
VolvoV70forum verslaafde
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 28.09.2017 - 13:51  ·  #6248
Is er geen garage die dat preventief ververst? Blijkbaar niet. Lekker dat de jouwe nu weer groen is!
Plein69
Erelid en Moderator
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 28.09.2017 - 15:09  ·  #6249
Ik weet niet of het preventief ververst word.
Maar ik doe het 1 keer per jaar.
Na de zomervakantie als er veel gereden is met de caravan in de bergen.

Kost voor 2 liter ongeveer 20 euro.
Een nieuw stuurhuis € 700 ongeveer.
Bigdog
Administrator
Geslacht:
Homepage: volvov70forum.com
Subject:

· 
Posted: 28.09.2017 - 16:15  ·  #6250
Ze meten alleen het vochtgehalte.
Gewoon zelf verversen, dan weet je ook zeker dat het weer goed zit.
JJM
VolvoV70forum verslaafde
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 29.09.2017 - 07:05  ·  #6251
Quote door Vogel

Quote door JJM

Succes! Het kan verkeren, want links was ik in een uurtje klaar.
Laatste tips:
- De juiste ringsleutel is essentieel voor de rechter draagarm, want voor een dop is geen ruimte. Dat is 15 of 17 mm en dan niet zo'n platte, maar zo'n ouderwetse.
- gebruik je spanband om die bout los te trekken
- De fuseekogel komt niet uit de (stalen) draagarm zonder trekker. En dan nog moet je de draagarm een flinke mep verkopen. (Pas op met meppen op aluminium)

Gister bezig geweest: twee draagarmen en beide veerpootrubbers vervangen. Nu ga ik ook eerlijk zijn: pokkeklus! Over die goede voorbereiding: op een gegeven moment trok in de achterste bout van de draagarm eruit... moet je echt pas als laatste doen!

Maar het is gelukt; Fuseekogel zat muurvast in draagarm. Nog even geprobeerd om de kogel uit het fusee te krijgen, maar er kwam geen beweging in.

Uiteindelijk is het wel gelukt, maar simpel is het niet. Anderzijds: rustig blijven, logisch nadenken, dan komt het wel weer op z'n pootjes terecht. Uiteindelijk was het resultaat naar tevredenheid! Weer een strak sturende auto voor een bekende. Vandaag volgt nog de uitlijning en dan kan het feest beginnen!
PepijnZ
VolvoV70forum member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 29.09.2017 - 13:51  ·  #6252
Wat een verschil dan met de aluminium draagarmen. Ik maakte de cruciale fout de aandrijfas uit elkaar te trekken bij de eerste zijde die ik deed. De tweede zijde was binnen een uur klaar. Fuseekogel valt er bijna vanzelf uit als je de moer los hebt gedraaid en voor de rest kon je redelijk goed overal bij.
brulkjaer
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 29.09.2017 - 18:45  ·  #6253
Vandaag eindelijk de nieuwe remschijven en remblokken voor er onder gezet. Vanwege de grotere diameter ook nieuwe remtangen moeten aanschaffen.

De remtangen uiteindelijk bij de dealer gehaald, want van de sloop (incl. verzendkosten) was net zo duur.
De Volvo remtangen zijn ruildelen. Die hebben ze vervolgens met een harde kunstofcoating overtrokken om roesten tegen te gaan.
Je voelt het probleem ws. al aankomen: de originele remblokken passen aan een kant niet in de remtang vanwege de toegenomen dikte door de coating.
Terug naar de dealer, die wist er in eerste instantie ook geen raad mee. Een monteur uit de werkplaats kwam er bij, met veel kracht perste die de blokken in de remtang, waarna ze meteen vast zaten, wat natuurlijk niet de bedoeling is. Een andere monteur gaf het advies de uiteinden (de 'haakjes') van de remblokken iets af te slijpen. Ik heb uiteindelijk met een vijl een heel klein beetje van de 'haakjes' afgehaald. Nu kunnen de blokken tenminste schuiven.
Toch blijf ik het wel vreemd vinden dat dit met originele onderdelen nodig is..
Op onderstaande foto zie je de glimmende coating op de remtang.

(nog zonder remblokken)
Plein69
Erelid en Moderator
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 29.09.2017 - 18:49  ·  #6254
Van hoeveel naar hoeveel ben je gegaan?
Bigdog
Administrator
Geslacht:
Homepage: volvov70forum.com
Subject:

· 
Posted: 29.09.2017 - 19:41  ·  #6255
Had op mijn V70 dezelde onderdelen, ook van de dealer.
Geen enkel probleem qua passing ondervonden.
Selected quotes for multi-quoting:   0