We zijn de klos, youngtimers, oldtimers ect

Rapport rekenkamer

 
 
 
 
 
martijn-a
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Beesd
Leeftijd: 48
Berichten: 1779
Geregistreerd: 06 / 2014
Subject:

Re: We zijn de klos, youngtimers, oldtimers ect

 · 
Posted: 28.11.2019 - 22:02  ·  #31
De (r)overheid is grillig. In mijn geheugen ligt nog vers de emissieregelingen voor schone diesels. Iedere lease rijdende boekhouder moest voor zijn 5km woonwerk een een zuinige en schone diesel vanwege de gunstige bijtelling.

Moet je kijken waar we nu staan.

Diesel rijders gaan nog net niet met pek en veren aan een ketting door de straat, geketend aan een Tesla.

Ondertussen moet alles in een huis elektrisch omdat we klimaat neutraal moeten zijn.

Ondertussen bouwt het Oostblok pijplijn na pijplijn om gas te transporteren, is ons stroomnet overbelast en betaal straks mega voor stroom en spotprijzen voor gas.

Gas betaal je natuurlijk wel een dikke emissietoeslag voor want gas = VIEEEESSS.
Jeroen
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Veendam
Leeftijd: 38
Homepage: o550.nl
Berichten: 3189
Geregistreerd: 09 / 2009
Subject:

Re: We zijn de klos, youngtimers, oldtimers ect

 · 
Posted: 29.11.2019 - 12:39  ·  #32
Quote door martijn-a
Ondertussen bouwt het Oostblok pijplijn na pijplijn om gas te transporteren, is ons stroomnet overbelast en betaal straks mega voor stroom en spotprijzen voor gas.

Gas betaal je natuurlijk wel een dikke emissietoeslag voor want gas = VIEEEESSS.


Dat zie ik al jaren aankomen. Het plan is nog steeds reteveel zonnepanelen zodat je (veel) minder afhankelijk bent van de grote stroombazen.

Quote door T_I
Ik ben benieuwd wanneer ze nou gewoon eens de 'vervuiler betaald toeslag' eens echt in de brandstof rammen. Een liter diesel verbranden levert door een vrachtwagen levert even veel troep op als bij een personenwagen, alleen die laatste komt er 20-25 km ver mee, de vrachtwagen 4. (+-, ik wordt vast gecorrigeerd)

Correctie, beetje vrachtwaggel van 40T haalt die 1 op 4 met moeite denk ik ;)

Maar rekeningrijden dus, dat lijkt mij ook de oplossing.

Quote door brinkie
Het eerlijkst is inderdaad belasting naar gebruik, maar aan rekeningrijden kleven ook nadelen, vooral op gebied van controle door de overheid. De Belastingdienst weet dan precies waar en wanneer je bent geweest en het hele land wordt één grote trajectcontrole. Beloftes dat data niet wordt gedeeld met andere instanties, zie de eerste alinea van deze post...


Maar dat kunnen ze in principe nu ook, er hangen genoeg ANPR camera's.
Met rekeningrijden wordt toch bedoeld dat je de brandstof duurder maakt en MRB lager (afschaffen durven ze toch niet). Wat maakt het dan uit waar je rijdt, je betaald gewoon voor je brandstof.
ikbat
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 1338
Geregistreerd: 12 / 2018
Subject:

Re: We zijn de klos, youngtimers, oldtimers ect

 · 
Posted: 29.11.2019 - 12:50  ·  #33
Ik rij voornamelijk lamge afstanden met de vrachtwagen, best in de heuvels.

En mijn stand is nu 28l/100km

Ben ik wel standaard flink op het gewicht
Asterix
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 694
Geregistreerd: 07 / 2015
Subject:

Re: We zijn de klos, youngtimers, oldtimers ect

 · 
Posted: 29.11.2019 - 15:21  ·  #34
Betalen via de brandstof lijkt me wel zo eerlijk. Als je dan een dikke auto wilt rijden, betaal je dat via het verbruik. Lijkt me heel eerlijk.

Moeten de buurlanden wel meedoen. Ik woon toevallig aan de grens :-) dus dat geeft dan weer mogelijkheden.wat dan niet wordt geregeld is schonere emissie stimuleren. In stedelijk gebied is fijnstof echt wel een probleem.
T_I
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Lelystad
Leeftijd: 51
Homepage: jan.huijsmans.nu/
Berichten: 929
Geregistreerd: 09 / 2018
Subject:

Re: We zijn de klos, youngtimers, oldtimers ect

 · 
Posted: 29.11.2019 - 15:42  ·  #35
Quote door Jeroen
Maar rekeningrijden dus, dat lijkt mij ook de oplossing.

Mij juist niet, dan betaal je per gereden kilometer, ongeacht of het een vrachtagen is die de 1:4 niet haalt of een electrisch boodschappenwagentje. Dan heb je nog steeds niet de vervuiler betaald, maar de gebruiker betaald, ongeacht hoe schoon of vervuilend die ook is.

Ik denk toch dat de accijnzen de manier zijn om vervuiling tegen te gaan, verbruik je meer, dan vervuil je meer en betaal je meer. (maar dan gaat de vervoerssector steigeren samen met de pomphouders langs de grens.
ikbat
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 1338
Geregistreerd: 12 / 2018
Subject:

Re: We zijn de klos, youngtimers, oldtimers ect

 · 
Posted: 29.11.2019 - 16:10  ·  #36
Zelf ben ik voorstander van rekening rijden.

Via brandstof gaat niet werken op de groot verbruikers.
Nu zie je al dat vele transporteurs in het buitenland tanken, maar het loont nog niet om er veel voor om te rijden.

Hoe groter het verschil, hoe meer omrijden loont voor vrachtwagens.

En binnenland trNsport maakt het ook niet uit, daar mogen de rijders uit de lage lonen landen niet op rijden, en mogen de brandstofverhoging zo door berekenen.
En word dus weer indirect doorde consument betaald
V70R^2
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Leerdam
Leeftijd: 36
Berichten: 2034
Geregistreerd: 07 / 2015
Subject:

Re: We zijn de klos, youngtimers, oldtimers ect

 · 
Posted: 29.11.2019 - 16:26  ·  #37
Rekening rijden, de eerste 100 miljoen euro voor het idee gaat de prullenbak in, dan nog 100 miljoen euro voor ze een goed plan hebben, dar nog een miljard euro voor alle systemen, die zo lek blijken al een mandje, waardoor iedereen en zijn moeder zijn privacy verkocht wordt aan de hoogste bieder. Dit alles moet ook weer betaald worden, incl 1.000 extra ambtenaren (soort sociale werkplek) om al dat papierwerk weer af te handelen, dus de belasting per gereden km kan nog even 25% omhoog.

Nee dankje.
ikbat
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 1338
Geregistreerd: 12 / 2018
Subject:

Re: We zijn de klos, youngtimers, oldtimers ect

 · 
Posted: 29.11.2019 - 16:35  ·  #38
Daar heb je wel een punt, in nederland zullen ze wel weer eigenwijs iets nieus willen maken. Ipv een standaard systeem te gebruiken
hermanusb
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Apeldoorn
Leeftijd: 61
Berichten: 4710
Geregistreerd: 02 / 2015
Subject:

Re: We zijn de klos, youngtimers, oldtimers ect

 · 
Posted: 29.11.2019 - 16:56  ·  #39
Quote door ikbat

Daar heb je wel een punt, in nederland zullen ze wel weer eigenwijs iets nieus willen maken. Ipv een standaard systeem te gebruiken


Als NL nu eens begint met de sanctie die we krijgen door op lpg eraf te halen en te vervangen door een korting dan maken we een stap voorwaards.

Lpg schone brandstof.
Benzine minder schoon
Electrisch rijden geheel niet schoon. (Dat deken we alleen maar)
Diesel op de laatste plek.
jan45
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Zevenbergen
Leeftijd: 79
Berichten: 211
Geregistreerd: 05 / 2014
Subject:

Re: We zijn de klos, youngtimers, oldtimers ect

 · 
Posted: 29.11.2019 - 17:30  ·  #40
IK weet het niet maar volgens mij betalen we al via de brandstof en niet zo"n klein beetje.
Benzine: BTW 17% Accijns 44% Marge 10% Productie 29%
Diesel : BTW 17% Accijns 33% marge 12% productie 38%
Daaruit bestaat de prijs van onze brandstof benzine 6o% belasting Diesel 50% belasting
Dus wie veel rijdt betaalt al veel belasting, de rest zijn fabeltjes.
Kuip
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Uithoorn
Leeftijd: 58
Berichten: 656
Geregistreerd: 08 / 2018
Subject:

Re: We zijn de klos, youngtimers, oldtimers ect

 · 
Posted: 29.11.2019 - 17:40  ·  #41
Precies. En dat het allemaal om het milieu zou gaan is ook volstrekte lariekoek.

"Ze" (en misschien ook wel een beetje "we") willen niet meer afhankelijk zijn van dubieuze landen in het midden oosten, Rusland en dergelijke; dáár draait het allemaal om.

De rest is volksverlakkerij.


Ik heb gesproken....
brulkjaer
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Zuid-Beveland
Berichten: 1900
Geregistreerd: 03 / 2016
Subject:

Re: We zijn de klos, youngtimers, oldtimers ect

 · 
Posted: 29.11.2019 - 18:56  ·  #42
In Duitsland worden er al enige tijd (net over de NL-grens) hele dorpen gesloopt voor de winning van Bruinkool in dagbouw. En er staan er nog een aantal op de planning om te verdwijnen. Met het verstoken van die bruinkool zullen we bij metingen nooit onze lucht schoon krijgen.
Bruinkool, een van de meest vervuilende brandstof die er is.

http://garzweiler.com
GrumpyXXL
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Wolvega
Homepage: rogerkuypers.eu
Berichten: 333
Geregistreerd: 10 / 2019
Subject:

Re: We zijn de klos, youngtimers, oldtimers ect

 · 
Posted: 29.11.2019 - 20:42  ·  #43
Quote door V70R^2

Rekening rijden, de eerste 100 miljoen euro voor het idee gaat de prullenbak in, dan nog 100 miljoen euro voor ze een goed plan hebben, dar nog een miljard euro voor alle systemen, die zo lek blijken al een mandje, waardoor iedereen en zijn moeder zijn privacy verkocht wordt aan de hoogste bieder. Dit alles moet ook weer betaald worden, incl 1.000 extra ambtenaren (soort sociale werkplek) om al dat papierwerk weer af te handelen, dus de belasting per gereden km kan nog even 25% omhoog.

Nee dankje.


En dan ben je nog heel optimistisch ..........

Groet,
Roger
Asterix
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 694
Geregistreerd: 07 / 2015
Subject:

Re: We zijn de klos, youngtimers, oldtimers ect

 · 
Posted: 30.11.2019 - 08:40  ·  #44
Niet voor niets wordt de bruinkoolwinning gestopt. Maar het is wel extreem treurig wat er vlak over de grens met die bruinkoolwinning gebeurt.
You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).
joriz
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Wassenaar
Leeftijd: 45
Berichten: 2059
Geregistreerd: 02 / 2016
Subject:

Re: We zijn de klos, youngtimers, oldtimers ect

 · 
Posted: 30.11.2019 - 09:32  ·  #45
Onwerkelijk grote gaten in de aardbol. Vorig jaar onderweg naar oostenrijk zag ik het. Weet niet of dat dezelfde plek was, maar wat enorm slagveld.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0