We zijn de klos, youngtimers, oldtimers ect

Rapport rekenkamer

 
 
 
 
 
Noob
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Berichten: 455
Geregistreerd: 10 / 2012
Subject:

Re: We zijn de klos, youngtimers, oldtimers ect

 · 
Posted: 30.12.2021 - 21:20  ·  #91
Quote door ohz274

Het TNO -rapportje staat vol aannames. Lees het maar eens goed.


Uiteraard heb ik dat goed gelezen immers anders zou ik er niet naar verwijzen.
De aannames die je leest rubriceer je hoogstwaarschijnlijk zodanig omdat de techneuten ,die het rapport ,zoals zo vaak het geval is bij dit “soort mensen”, schrijven vanuit de ,vaak misplaatste, aanname dat de lezer volledig ingevoerd is in het onderhavige onderwerp wn dienaangaande alle actuele ins and outs weet.

Quote

Ik zie zelfs een aanname dat lithium niet schaars is?!


Geen aanname, fact
Lithium is niet zo schaars dat het problematisch zal zijn zeker ook om de simpele reden dat het binnen afzienbare tijd volledig vervangen zal worden door “andere” mineralen. (Net zoals Cobalt btw)
As we speak zijn er b.v. al uitstekende resultaten met sodium accus met grafeen anodes die alhoewel in beginsel stukken zwaarder toch door een relatief hogere capaciteit/energiedichtheid i.c.m. prima degradatie eigenschappen met een fysiek kleinere (wederom relatief!) grootte van het resulterende accupakket binnen de scope van toepasbaarheid voor e-mobility komen. (Let wel tegen lagere productiekosten)
B: door de recyclage van de accus gaat hooguit 10% verloren (waarbij het Lithium en Cobalt overigens voor bijna 100% teruggewonnen wordt)
Quote

Het is maar net aan welke kant je staat, pro of anti electrisch rijden.
Let wel, ik ben niet anti. Vervuiling van de aarde moet niemand willen, maar het wordt te rooskleurig gebracht.

Anti en pro worden gekleurd door allerlei (zeer begrijpelijke) sentimenten maar dat neemt niet weg dat electrisch rijden op dit moment integraal de schoonste manier van autorijden is.

Quote

Hoe wordt kobalt bijvoorbeeld gewonnen? Toch ook een belangrijk bestanddeel van accus.
https://stroohm.be/batterijen-kobalt/
En zo gaan er nog veel meer schaarse metalen in een EV accu.
Bekijk ook maar eens Deze docu van michael moore.


Excessen door nietsontziende exploiteurs zullen er altijd zijn zolang goede regelgeving en controle ontbreken.
Gelukkig lees je in de door jou aangedragen link dat 80-85% vd cobaltproductie wél netjes “volgens” het boekje gaat.
Die 15-20% zogenaamde artisanaal gedolven Cobalt die merendeels door de Chinezen gekocht wordt (China heeft de grootste productie en markt in EVs) wordt gelukkig door allerlei regelgeving steeds kleiner. (Naast het gegeven dat Cobalt uitgefaseert wordt als bestanddeel van accus)
Quote

Staar je niet blind op electrisch rijden. Er zijn schonere technieken.


Beter lezen wat ik voorheen schreef.
Ik stel met onderbouwing dat het momenteel de minst milieubelastende manier van autorijden is.
Niets meer niets minder…

Quote

Probleem hierbij zijn echter de overheden cq de mensen die wereldwijd aan de touwtjes trekken. Hoewel ze altijd zeggen dat ze een beter klimaat hoog in het vaandel hebben staan, blijkt in de praktijk maar al te vaak dat geldgewin hun enige drijfveer is.


Yup, zei ook al eerder dat het oook een welkom verdienmodel is.
Het principe om minder leuke zaken ten goede te keren?
Goed toch?
Noob
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Berichten: 455
Geregistreerd: 10 / 2012
Subject:

Re: We zijn de klos, youngtimers, oldtimers ect

 · 
Posted: 30.12.2021 - 21:43  ·  #92
Quote door Jeroen
.
Maar wat kost een Tesla S dan met al die subsidies?


Laat ik het zo zeggen: zakelijk gereden met een fiscale waarde van ruim 100.000€ goedkoper dan met een 70000€ kostende auto met diesel of benzine motor. (Sinds dit jaar overigens door de verhoogde bijtelling niet meer alhoewel toch nog altijd goedkoper)

Quote

Ik ben bang dat 90% van de leden hier dat geld niet hebben liggen voor een auto.


Dat zou zomaar zo kunnen, maar ik zie dat niet als een argument?
Hoeveel van de leden hier rijdt of heeft het geld met/voor een nagelnieuwe V70?
(Als dat het argument zou moeten zijn)
Heel waarschijnlijk wordt die nagelnieuwe V70 dan zakelijk gereden….

Quote

Mijn verhuurder heeft in de hele straat 8 zonnepanelen op elk huis gelegd. Die dingen hebben afgelopen maand wel 6kWh opgeleverd. Stel dat je een zuinig elektrische auto hebt die 125Wh/km verbruikt, kan je inclusief rendement van het opladen misschien 40 km rijden met je auto. De rest komt gewoon als grijze stroom uit de muur waar je voor moet betalen.


Heel grieplig maar eigenlijk geef je hieronder waarschijnlijk onbedoeld zelf het antwoord.
Momenteel probeert de overheid ogenschijnlijk eenieder het recht te laten behouden op zelfstandige mobiliteit.
Je leest echter ook steeds dat er hard ingezet wordt op verbetering en beschikbaarheid van openbaar vervoer…..
Je mag zelf invullen waarom!

Quote

Het is de energievoorziening die voor problemen kan zorgen. Bij bijvoorbeeld trolleybussen, en treinen of vrachtauto's met bovenleiding heb je dat probleem alweer veeeel minder.
Jeroen
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Veendam
Leeftijd: 38
Homepage: o550.nl
Berichten: 3189
Geregistreerd: 09 / 2009
Subject:

Re: We zijn de klos, youngtimers, oldtimers ect

 · 
Posted: 30.12.2021 - 21:45  ·  #93
Quote door ohz274
Quote door Olvov
Quote door ohz274
Staar je niet blind op electrisch rijden. Er zijn schonere technieken. Probleem hierbij zijn echter de overheden cq de mensen die wereldwijd aan de touwtjes trekken. Hoewel ze altijd zeggen dat ze een beter klimaat hoog in het vaandel hebben staan, blijkt in de praktijk maar al te vaak dat geldgewin hun enige drijfveer is.


Luchtdruk. In Zeeuws-Vlaanderen wordt er aan gewerkt. Maar ook daar het financiële en fiscale vraagteken.
https://www.pzc.nl/zeeuws-vlaa…~a94acab0/


Als deze techniek gemeengoed wordt valt het hele verdienmodel van onze overheid in duigen.
Of ze moeten gebakken lucht gaan aanbieden. 😆


Wat denk je waarom 100 jaar geleden de benzine auto is geïntroduceerd ;) Dat brengt de schatkist gewoon meer geld op dan elektrische auto's.
BBS
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht: n/a
Locatie: ZW-Drenthe
Leeftijd: 52
Berichten: 1443
Geregistreerd: 08 / 2018
Subject:

Re: We zijn de klos, youngtimers, oldtimers ect

 · 
Posted: 30.12.2021 - 22:06  ·  #94
Quote door Noob


Heel grieplig maar eigenlijk geef je hieronder waarschijnlijk onbedoeld zelf het antwoord.
Momenteel probeert de overheid ogenschijnlijk eenieder het recht te laten behouden op zelfstandige mobiliteit.
Je leest echter ook steeds dat er hard ingezet wordt op verbetering en beschikbaarheid van openbaar vervoer…..
Je mag zelf invullen waarom!



Het probleem met dat OV dat ze vertrekken vanaf een plaats waar ik niet woon en dat ze stoppen waar ik niet moet zijn!
Komt nog bij dat wanneer ik meestal moet beginnen de eerst dienstdoende chauffeur nog op zijn nest ligt te maffen en al weer aan de avond dis zit als ik weer klaar ben. Laat staan dat ik nachtdienst heb, dan rijd er werkelijk niks meer. (Dit althans hier in het noorden)
De stadsdienst is hier jaaaaaren terug al wegbezuinigd en vervangen voor busjes bestuurd door vrijwillige ouwe knarren met een dienstrooster van 8:30 tot 17:00 uur. An zich niets mis mee, maar als alternatief voor eigen vervoer volstrekt nutteloos.

Dus ik ben aangewezen op een (elektrische, dat dan weer wel met opgeladen accu van eigen zonnepanelen) fiets of als het knaken weer is, de auto.

En vanaf 1 januari private leasen van een accuhok kan ook haast niet meer. Nu rekent het BKR nog 65% van het PL contract mee in een hypotheek, na 1 januari is dat 100% voor nieuwe PL contracten. Kan je zo maar een ton schelen op je max hypotheek!
Hoe dan ook, genaaid wordt je toch wel, en met Rob Jetten op milieu en energie kun je je borst wel nat maken!
Noob
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Berichten: 455
Geregistreerd: 10 / 2012
Subject:

Re: We zijn de klos, youngtimers, oldtimers ect

 · 
Posted: 30.12.2021 - 23:02  ·  #95
Yep! Klopt helemaal ik denk ook dat daar een flinke uitdaging ligt, zoals ik al zei wordt ook de intentie gedaan door de overheid om daar op in te zetten.
Welke vorm(en) dat uiteindelijk zal aannemen is natuurlijk de grote vraag.
Je ziet b.v. al in sommige landen dat daar in de grote agglomeraties elektrische deelsteps worden aangeboden. (Berlijn heeft er b.v. ruim 11000 die flink gebruikt worden door de lokale bevolking)
Je pakt zo’n ding ontgrendeld het met je app rijdt naar je bestemming en zet het ding daar op een nabij gelegen plek (die netwerken zijn behoorlijk fijnmazig) waar die afgemeld wordt uit je account.
Een rit van 15 min kost je 2.25€ (In Aken dan waar ik zo’n ding regelmatig gebruik)
Uiteraard geen volwaardige (koud, nat) vervanger van je auto maar voor stadsverkeer net zo snel zo niet sneller dan je auto en een stuk handiger.
Geen parkeerkosten, niet zoeken naar een plek etc. etc.

Natuurlijk wilt niemand zijn/haar verworven privileges teloor zien gaan, helaas zal er “iets” gedaan moeten worden om verdere klimaatellende te voorkomen.
Dat dat weer uitgerekend ons moet treffen is oneerlijk, ka uu tee etc, maar ook harde realiteit.
Laten we hopen dat er snel een goed voor eenieder betaalbaar alternatief voor onze benzineslobberaars komt.
Dat Italiaanse persluchtidee is heel interessant maar of de ombouw van een verbrandingsmotor naar luchtdruk betaalbaar zal blijken is vooralsnog de grote vraag.
Cilinderkop, tank, leidingwerk, veiligheden, smering en wellicht een aangepaste koeling kunnen zo dunkt mij aardig in de papieren lopen.
We gaan het zien!
[-Tom-]
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Achterhoek
Leeftijd: 37
Homepage: fs1forum.com
Berichten: 3766
Geregistreerd: 10 / 2013
Subject:

Re: We zijn de klos, youngtimers, oldtimers ect

 · 
Posted: 31.12.2021 - 07:08  ·  #96
Helder en duidelijk geschreven Noob! Ik ben het volledig met jou eens. Ben een petrolhead maar uiteindelijk gaan we er allemaal aan geloven. En heel eerlijk, elektrisch rijden rijdt echt super.
hermanusb
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Apeldoorn
Leeftijd: 61
Berichten: 4710
Geregistreerd: 02 / 2015
Subject:

Re: We zijn de klos, youngtimers, oldtimers ect

 · 
Posted: 31.12.2021 - 13:22  ·  #97
Zolang electrisch rijden een beperking heeft op de afstand die je kan rijden voor de zaak leeg is komt er geen electrische auto hier.
Sowieso vraag ik me af in hoeveel dagen ik naar Spanje kan rijden met de caravan.

Opslagcapaciteit zal altijd de bottleneck blijven voor stroomauto’s.

En ja, opladen langs de snelweg kan…. Maar is weer een stuk duurder want er moet wel geld verdient worden.
ravado
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 1062
Geregistreerd: 12 / 2013
Subject:

Re: We zijn de klos, youngtimers, oldtimers ect

 · 
Posted: 31.12.2021 - 13:33  ·  #98
Quote door [-Tom-]

Helder en duidelijk geschreven Noob! Ik ben het volledig met jou eens. Ben een petrolhead maar uiteindelijk gaan we er allemaal aan geloven. En heel eerlijk, elektrisch rijden rijdt echt super.


Ik mis enorm het motorgeluid...
Daar kan ik niet aan wennen.
Maar dat is mijn gebrek 😁
Bigdog
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: De glimlach van Twente
Homepage: volvov70forum.com
Berichten: 39720
Geregistreerd: 07 / 2009
Subject:

Re: We zijn de klos, youngtimers, oldtimers ect

 · 
Posted: 31.12.2021 - 19:16  ·  #99
Quote door hermanusb


En ja, opladen langs de snelweg kan…. Maar is weer een stuk duurder want er moet wel geld verdient worden.


En dan heb je het nog niet over de wachttijden.
Hordes met een lege accu voor je en jij maar wachten…….
deusjevo
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Berichten: 871
Geregistreerd: 05 / 2020
Subject:

Re: We zijn de klos, youngtimers, oldtimers ect

 · 
Posted: 31.12.2021 - 20:04  ·  #100
Gistermiddag rond 15.00 op een rustige middag bij Hazeldonk.
Eerst kip en dan het ei 🥚 toch?
You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).
[-Tom-]
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Achterhoek
Leeftijd: 37
Homepage: fs1forum.com
Berichten: 3766
Geregistreerd: 10 / 2013
Subject:

Re: We zijn de klos, youngtimers, oldtimers ect

 · 
Posted: 31.12.2021 - 21:26  ·  #101
Quote door hermanusb

Zolang electrisch rijden een beperking heeft op de afstand die je kan rijden voor de zaak leeg is komt er geen electrische auto hier.
Sowieso vraag ik me af in hoeveel dagen ik naar Spanje kan rijden met de caravan.

Opslagcapaciteit zal altijd de bottleneck blijven voor stroomauto’s.

En ja, opladen langs de snelweg kan…. Maar is weer een stuk duurder want er moet wel geld verdient worden.

Ik blijf het gek vinden dat mensen perse een auto willen hebben voor een usecase die in de praktijk 0,1% van de tijd voorkomt

Quote door Bigdog

Quote door hermanusb


En ja, opladen langs de snelweg kan…. Maar is weer een stuk duurder want er moet wel geld verdient worden.


En dan heb je het nog niet over de wachttijden.
Hordes met een lege accu voor je en jij maar wachten…….

Kip-ei verhaal natuurlijk...
BBS
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht: n/a
Locatie: ZW-Drenthe
Leeftijd: 52
Berichten: 1443
Geregistreerd: 08 / 2018
Subject:

Re: We zijn de klos, youngtimers, oldtimers ect

 · 
Posted: 31.12.2021 - 22:13  ·  #102
Quote door [-Tom-]


Ik blijf het gek vinden dat mensen perse een auto willen hebben voor een usecase die in de praktijk 0,1% van de tijd voorkomt



Nou….. je koopt natuurlijk wel een wagen voor dat gene wat je er mee wilt doen. Als je een caravan hebt, zet je daar naturlijk een passende wagen voor.
En aangezien de meeste betaalbare accuhokken net een fietsendrager mogen meenemen snap ik dat je dergelijke argumenten meeneemt….
hermanusb
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Apeldoorn
Leeftijd: 61
Berichten: 4710
Geregistreerd: 02 / 2015
Subject:

Re: We zijn de klos, youngtimers, oldtimers ect

 · 
Posted: 31.12.2021 - 22:31  ·  #103
Quote door [-Tom-]

Quote door hermanusb

Zolang electrisch rijden een beperking heeft op de afstand die je kan rijden voor de zaak leeg is komt er geen electrische auto hier.
Sowieso vraag ik me af in hoeveel dagen ik naar Spanje kan rijden met de caravan.

Opslagcapaciteit zal altijd de bottleneck blijven voor stroomauto’s.

En ja, opladen langs de snelweg kan…. Maar is weer een stuk duurder want er moet wel geld verdient worden.

Ik blijf het gek vinden dat mensen perse een auto willen hebben voor een usecase die in de praktijk 0,1% van de tijd voorkomt

Quote door Bigdog

Quote door hermanusb


En ja, opladen langs de snelweg kan…. Maar is weer een stuk duurder want er moet wel geld verdient worden.


En dan heb je het nog niet over de wachttijden.
Hordes met een lege accu voor je en jij maar wachten…….

Kip-ei verhaal natuurlijk...


Je bedoelt een auto huren om de caravan meerdere keren per jaar naar een camping te sleuren?

Daarnaast rij ik graag in een veilige auto.
Ik zit liever in de botsing tussen 2 mini’s dan in mijn mini tussen 2 volvo V70’s
[-Tom-]
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Achterhoek
Leeftijd: 37
Homepage: fs1forum.com
Berichten: 3766
Geregistreerd: 10 / 2013
Subject:

Re: We zijn de klos, youngtimers, oldtimers ect

 · 
Posted: 31.12.2021 - 22:36  ·  #104
Quote door hermanusb

Quote door [-Tom-]

Quote door hermanusb

Zolang electrisch rijden een beperking heeft op de afstand die je kan rijden voor de zaak leeg is komt er geen electrische auto hier.
Sowieso vraag ik me af in hoeveel dagen ik naar Spanje kan rijden met de caravan.

Opslagcapaciteit zal altijd de bottleneck blijven voor stroomauto’s.

En ja, opladen langs de snelweg kan…. Maar is weer een stuk duurder want er moet wel geld verdient worden.

Ik blijf het gek vinden dat mensen perse een auto willen hebben voor een usecase die in de praktijk 0,1% van de tijd voorkomt

Quote door Bigdog

Quote door hermanusb


En ja, opladen langs de snelweg kan…. Maar is weer een stuk duurder want er moet wel geld verdient worden.


En dan heb je het nog niet over de wachttijden.
Hordes met een lege accu voor je en jij maar wachten…….

Kip-ei verhaal natuurlijk...


Je bedoelt een auto huren om de caravan meerdere keren per jaar naar een camping te sleuren?

Daarnaast rij ik graag in een veilige auto.
Ik zit liever in de botsing tussen 2 mini’s dan in mijn mini tussen 2 volvo V70’s

Moderne elektrische auto's mogen al fatsoenlijke lasten trekken. En je denkt toch niet dat jou Volvo veiliger is dan b.v. een nieuwe VW ID3 of een Tesla?
headlight
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Hoogeveen
Leeftijd: 27
Berichten: 558
Geregistreerd: 12 / 2019
Subject:

Re: We zijn de klos, youngtimers, oldtimers ect

 · 
Posted: 31.12.2021 - 22:43  ·  #105
Quote door [-Tom-]

Ik blijf het gek vinden dat mensen perse een auto willen hebben voor een usecase die in de praktijk 0,1% van de tijd voorkomt


Het is lastig te veranderen als de verandering niet als een verbetering maar juist als achteruitgang voelt.

Een gehalveerd bereik ten opzichte van je benzine/diesel blikje en dan ook nog es minstens een half uur moeten wachten wanneer je onderweg bij moet laden (of langer als de "pompen" bezet zijn) klinkt gewoon niet aantrekkelijk, ook al heb je hier misschien nog geen 3x per jaar last van.

Het probleem is niet zozeer die paar beperkingen waar je maar zelden tegenaan loopt en met wat plannen ook wel rekening mee kan houden, maar dat het elektrisch rijden qua onder andere qua kosten nog zo onbereikbaar is. Waarom zou je je huidige ice wagen wegdoen en fors betalen voor een elektrische auto die nadelen/uitdagingen met zich meebrengt die je met je oude wagen nooit had?

"Voor het milieu" zou een hele goede reden zijn als antwoord op die vraag, maar er zijn maar weinig mensen die om die reden de overstap gemaakt hebben. Zonder subsidie en gunstigheden zouden er echt fors minder elektrische wagens rondrijden
 
Selected quotes for multi-quoting:   0