We zijn de klos, youngtimers, oldtimers ect

Rapport rekenkamer

 
 
 
 
 
V70R^2
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Leerdam
Leeftijd: 36
Berichten: 2036
Geregistreerd: 07 / 2015
Subject:

Re: We zijn de klos, youngtimers, oldtimers ect

 · 
Posted: 29.12.2021 - 16:27  ·  #76
En de olifant in de kamer wordt in geen enkel kabinet of regeringsplan besproken.

Te-veel-mensen.

Als dat halveert is elk milieuprobleem en vraagstuk omtrent dat verdwenen, maar ja, macht macht macht, geld geld geld. Niks van dit alles draait ook maar 1 seconden om het klimaat of "In stand houden van" natuur e.d.
headlight
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Hoogeveen
Leeftijd: 27
Berichten: 558
Geregistreerd: 12 / 2019
Subject:

Re: We zijn de klos, youngtimers, oldtimers ect

 · 
Posted: 29.12.2021 - 20:16  ·  #77
Overigens; er zijn wel genoeg mensen die doodleuk beweren dat ze zo schoon elektrisch rijden (met oog voor milieu en als plicht voor hun nalatenschap *kots* ), maar de stroom waarmee dat ding 9 vd 10x opgeladen word komt gewoon uit een kolencentrale of veel veel veel erger nog uit een biomassa geval. En dan hebben we het nog niet eens over hoe waanzinnig vervuilend het hele proces is om zo'n auto in elkaar te schroeven en die accu's te bouwen. (Accu's die na een paar jaar op zijn en nagenoeg niet gerecycled kunnen worden).

En dan is er nog de discussie over het nu al zwaar overbelaste lichtnet.
Jeroen
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Veendam
Leeftijd: 38
Homepage: o550.nl
Berichten: 3223
Geregistreerd: 09 / 2009
Subject:

Re: We zijn de klos, youngtimers, oldtimers ect

 · 
Posted: 29.12.2021 - 21:18  ·  #78
Quote door PDJ
En dan is dit topic zomaar weer actueel....

https://www.deondernemer.nl/mo…gle.com%2F


Vroeger! Toen je nog wegenbelasting betaalde op basis van gewicht en wielen.
Zware auto met houten wielen en een metalen band? Betalen maar.
Lichte auto met rubber banden waardoor de weg minder beschadigd? iets minder betalen maar!

Niet dat ik er nog iets van weet hoor... Maar de logica en gezond verstand is verdwenen en 99% van de bevolking heeft het zich ook laten afpakken.
Noob
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Berichten: 455
Geregistreerd: 10 / 2012
Subject:

Re: We zijn de klos, youngtimers, oldtimers ect

 · 
Posted: 30.12.2021 - 09:15  ·  #79
Quote door headlight

Overigens; er zijn wel genoeg mensen die doodleuk beweren dat ze zo schoon elektrisch rijden (met oog voor milieu en als plicht voor hun nalatenschap *kots* ), maar de stroom waarmee dat ding 9 vd 10x opgeladen word komt gewoon uit een kolencentrale of veel veel veel erger nog uit een biomassa geval. En dan hebben we het nog niet eens over hoe waanzinnig vervuilend het hele proces is om zo'n auto in elkaar te schroeven en die accu's te bouwen. (Accu's die na een paar jaar op zijn en nagenoeg niet gerecycled kunnen worden).

En dan is er nog de discussie over het nu al zwaar overbelaste lichtnet.


At least get your facts straight!

TNO heeft de zogenaamde WTW (well to wheel) van zowel een benzine auto als van een electrische auto berekend (gebaseerd op de gemiddelde typische leeftijd van zo’n 230000 km.)
Deze WTW en de daarmee gepaard gaande uitstoot van stikstof, CO2 etc is álle factoren meenemend van productie, recyclage en gebruik afhankelijk van het soort electrische auto 30 tot 70% lager.
Dat is dus inclusief de huidige “mix” van 25% groene stroom en 75% “vuile” stroom.

https://www.tno.nl/nl/aandacht…oertuigen/

(Even omlaag scrollen om het volledige rapport te kunnen downloaden)

Voorts kent Nederland een behoorlijk rigide eisenpakket verbonden aan biomassa installaties en betreft dit een in potentie (en dienaangaande zeer frequent alhoewel deels omstreden) een integraal minder belastende vorm van energie opwekken dan de puur op kolen draaiende kolencentrales doen.

Leesvoer dat wellicht tot een wat genuanceerder beeld zal leiden…
https://www.rivm.nl/bibliotheek/rapporten/609021104.pdf

Aandrijfaccu’s gaan 10-15 jaar en vaak langer mee.
Ze zitten dan op een restcapaciteit van ca 70-75% waarmee ze ongeschikt raken voor de initieel bedoelde toepassing.
Ze krijgen dan ofwel een tweede ,stationair opgesteld, leven voor de opslag van energie óf ze worden gerecycleerd hetgeen momenteel een nog toenemende efficiency graad heeft bereikt van +90%.

https://arn.nl/aandrijfbatterijen/

Hopelijk helpt bovenstaand epistel met de linkjes om je *kots* reflex te onderdrukken.
Mensen met kinderen willen normaal genomen graag dat hun kinderen een mooie leefbare toekomst krijgen, gezien jouw leeftijd behoor je (nog?) niet tot die groep en is daar minder inlevingsvermogen wellicht het gevolg van.

Tenslotte:
Mocht jij of iemand anders zich geroepen voelen om lelijk te willen doen dan graag via PM.
Laten we het hier iig netjes houden!
BBS
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht: n/a
Locatie: ZW-Drenthe
Leeftijd: 52
Berichten: 1443
Geregistreerd: 08 / 2018
Subject:

Re: We zijn de klos, youngtimers, oldtimers ect

 · 
Posted: 30.12.2021 - 09:32  ·  #80
Maar het hele epistel gaat al mank bij een verwachte levensduur van 230.000 km.... Mijn diesel is 14 jaar oud en ruim 4,5 ton gedraaid. Zet dat af tegen een aanschafprijs van 100.000 euro (tesla) en je weet dat je financieel leegloopt...

Zolang ik diesel in de tank heb doet het gewoon, met die "slimme" laadpalen die op komst zijn en bepalen wanneer en hoeveel stroom jij krijgt voor je accu, wordt dat nog maar afwachten hoe vol jouw accu is als je de wagen nodig bent.
Bovendien, IK vind het financieel niet aantrekkelijk om elektrisch te gaan.
Noob
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Berichten: 455
Geregistreerd: 10 / 2012
Subject:

Re: We zijn de klos, youngtimers, oldtimers ect

 · 
Posted: 30.12.2021 - 09:44  ·  #81
De gemiddelde typische leeftijd van een auto is een berekende waarde geen aangenomen waarde.
(Denk je nu echt dat TNO een dergelijke parameter baseert op een of andere aanname?)

Hoe dan ook voor die “paar” wagens met enorme kmstanden staan er hele vloten autootjes met leanburn motoren die na een ton op de klok al naar de eeuwige jachtvelden zijn vertrokken.
Haha laten we zeggen één auto met 600K en 5 met 150K op de klok ofwel 1350/6=?
(Als ik de kwaliteit van die 1100cc 150pk sterke 1/15 lopende blokjes zie dan vind ik 150K nog knap, maar dat terzijde.)

Btw de Tesla koste geen 100000€ dankzij de subsidies en het onderhoud beperkt zich tot slijtage onderdelen, dus ik zie het leeglopen niet?
Als ik thuiskom met het ding dan wordt ie gestekkerd op mijn eigen zonnepanelen en bijna gratis opgeladen. (Wel moet ik de aanschaf en afschrijfkosten van de panelen uiteraard deels rekenen, maar zolang ik kan salderen boeit me dat bitter weinig)
ohz274
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: twente
Leeftijd: 58
Berichten: 3193
Geregistreerd: 07 / 2016
Subject:

Re: We zijn de klos, youngtimers, oldtimers ect

 · 
Posted: 30.12.2021 - 10:17  ·  #82
Quote door Noob

De gemiddelde typische leeftijd van een auto is een berekende waarde geen aangenomen waarde.
(Denk je nu echt dat TNO een dergelijke parameter baseert op een of andere aanname?)

Hoe dan ook voor die “paar” wagens met enorme kmstanden staan er hele vloten autootjes met leanburn motoren die na een ton op de klok al naar de eeuwige jachtvelden zijn vertrokken.
Haha laten we zeggen één auto met 600K en 5 met 150K op de klok ofwel 1350/6=?
(Als ik de kwaliteit van die 1100cc 150pk sterke 1/15 lopende blokjes zie dan vind ik 150K nog knap, maar dat terzijde.)

Btw de Tesla koste geen 100000€ dankzij de subsidies en het onderhoud beperkt zich tot slijtage onderdelen, dus ik zie het leeglopen niet?
Als ik thuiskom met het ding dan wordt ie gestekkerd op mijn eigen zonnepanelen en bijna gratis opgeladen. (Wel moet ik de aanschaf en afschrijfkosten van de panelen uiteraard deels rekenen, maar zolang ik kan salderen boeit me dat bitter weinig)


Het TNO -rapportje staat vol aannames. Lees het maar eens goed.
Ik zie zelfs een aanname dat lithium niet schaars is?!
Het is maar net aan welke kant je staat, pro of anti electrisch rijden.
Let wel, ik ben niet anti. Vervuiling van de aarde moet niemand willen, maar het wordt te rooskleurig gebracht.
Hoe wordt kobalt bijvoorbeeld gewonnen? Toch ook een belangrijk bestanddeel van accus.
https://stroohm.be/batterijen-kobalt/
En zo gaan er nog veel meer schaarse metalen in een EV accu.
Bekijk ook maar eens Deze docu van michael moore.

Staar je niet blind op electrisch rijden. Er zijn schonere technieken. Probleem hierbij zijn echter de overheden cq de mensen die wereldwijd aan de touwtjes trekken. Hoewel ze altijd zeggen dat ze een beter klimaat hoog in het vaandel hebben staan, blijkt in de praktijk maar al te vaak dat geldgewin hun enige drijfveer is.
WillemV
Supporting Member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 714
Geregistreerd: 01 / 2021
Subject:

Re: We zijn de klos, youngtimers, oldtimers ect

 · 
Posted: 30.12.2021 - 11:23  ·  #83
Lang verhaal kort. Mijn S60 heeft nu 158.000 gelopen en ik wil daar 10 jaar mee rond rijden.
Ik rij pakweg 10.000 km per jaar en zal dus minimaal € 20.000,00 aan benzine betalen, onderhoud schat ik op € 15.000,00 en dan wegenbelasting van minimaal € 10.000,00.
Uiteindelijk zal ik zo’n €45.000,00 kwijt zijn.

Daar kan m.i. geen elektrische auto tegen op.😎

En ja, het zijn schattingen want ik heb geen glazen bol tot mijn beschikking.

En door naar 2022……….
headlight
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Hoogeveen
Leeftijd: 27
Berichten: 558
Geregistreerd: 12 / 2019
Subject:

Re: We zijn de klos, youngtimers, oldtimers ect

 · 
Posted: 30.12.2021 - 11:39  ·  #84
Quote door Noob

De gemiddelde typische leeftijd van een auto is een berekende waarde geen aangenomen waarde.
(Denk je nu echt dat TNO een dergelijke parameter baseert op een of andere aanname?)

Hoe dan ook voor die “paar” wagens met enorme kmstanden staan er hele vloten autootjes met leanburn motoren die na een ton op de klok al naar de eeuwige jachtvelden zijn vertrokken.
Haha laten we zeggen één auto met 600K en 5 met 150K op de klok ofwel 1350/6=?
(Als ik de kwaliteit van die 1100cc 150pk sterke 1/15 lopende blokjes zie dan vind ik 150K nog knap, maar dat terzijde.)

Btw de Tesla koste geen 100000€ dankzij de subsidies en het onderhoud beperkt zich tot slijtage onderdelen, dus ik zie het leeglopen niet?
Als ik thuiskom met het ding dan wordt ie gestekkerd op mijn eigen zonnepanelen en bijna gratis opgeladen. (Wel moet ik de aanschaf en afschrijfkosten van de panelen uiteraard deels rekenen, maar zolang ik kan salderen boeit me dat bitter weinig)


Om mijn reactie iets te nuanceren, (of in elk geval een eerlijke poging tot)

Dat rapport bevat zoals anderen al opmerkten een aantal aannames en dingen die niet realistisch verwacht kunnen worden.

Biomassa centrales zijn vooral op papier schoon omdat men ze niet mee hoeft te rekenen voor bijvoorbeeld klimaat doelen. En in de praktijk komt er veelal weinig terecht van het compenseren met nieuwe bossen omdat we harder kappen en stoken dan die paar bomen kunnen groeien en co2 opnemen. Tijdens de verbranding komt ongeveer aan c02 vrij wat die boom in zijn leven heeft opgenomen. Mijn boerenverstand (of onverstand zo u wil) zegt dan dat je dan helemaal niks voor de aarde hebt gedaan, tenzij je voor elke opgebrande boom minstens 2 nieuwe plant. Maar dan nog.

Ik weet de statistieken en dergelijke niet, maar voor mijn gevoel hebben we ook nog maar een jaar of 14 a 15 echte elektrische auto's, daar kan je nog niet echt conclusies uit gaan trekken wat gemiddeldes betreft. En een levensduur van 15 jaar hoor je mij niet over klagen, maar als we uit gaan van een levensduur van 230k km dan gaat die vlieger al niet meer op, dan komt voor veel mensen 4 a 5 jaar eerder in de buurt. En dat is dan einde auto, want de accu's zijn zo schrikbarend duur dan bijna niemand dat gaat doen.

En als we het over het milieu, duurzaam en nalatenschap hebben; het zeldzame Kobalt word onder levensgevaarlijke omstandigheden door kinderen gedelfd. Dat maakt het argument "voor de wereld en nageslacht" tamelijk hypocriet. En ja dat geld zeker niet alleen voor elektrische auto's, dat probleem hebben we in de ICT ook al jaren.

Ik ben de bron even kwijt, maar er is ook ooit onderzocht dat een Hummer in zijn levensduur minder belastend voor het milieu is dan een Prius. Gezien alle belangen die er mee gemoeid zijn is het lastig om een compleet onafhankelijke bron te vinden, het leunt toch altijd op twijfelachtige manier een bepaalde kant op.

Waar we nu inzetten op elektrisch, er was ook een tijd dat diesel op papier het antwoord was op de problemen en iedereen voordeel kreeg op een "schone" diesel met roetfilter en dergelijke. Dat zo'n roetfilter om de paar honderd km gaat regeneren en daarbij zo'n 1000x meer uitstoot werd maar even niet benoemd.

En ik geef eerlijk toe dat ik totaal niet gehinderd ben door enige kennis en graag vanuit mijn beperkte boerenverstand een mening geef.

Wat ik in een eerder bericht ook al aangaf; voor mij is het grootste probleem het gebrek aan alternatief. Het hele probleem met klimaat verandering is niet zozeer dat mensen iets moeten gaan doen, of zelfs anders moeten doen, maar het gegeven dat ze dingen juist niet moeten doen.

Maar dan moet er wel een alternatief zijn. Mijn post van 19.12.2021 - 12:17 is natuurlijk helemaal op mijzelf gericht en gekleurd met mijn eigen (al dan niet onjuiste) opvattingen, maar dat is wel waar ik tegen aan loop. Tuurlijk gaat de planeet en onze toekomst mij ook aan, maar ik zie niet in wat voor keuze ik op dit moment heb.
olaf
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Biddinghuizen
Berichten: 1879
Geregistreerd: 01 / 2010
Subject:

Re: We zijn de klos, youngtimers, oldtimers ect

 · 
Posted: 30.12.2021 - 12:31  ·  #85
Vooruitgang hou je niet tegen , en hebben we gewoon nodig , anders komt het niet goed .
Dat niet alles leuk is , is niet anders , aanpassen en weer verder , dat de auto een keer verdwijnt zoals het nu is , dat is duidelijk , en komt vast een prima alternatief .
Jeroen
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Veendam
Leeftijd: 38
Homepage: o550.nl
Berichten: 3223
Geregistreerd: 09 / 2009
Subject:

Re: We zijn de klos, youngtimers, oldtimers ect

 · 
Posted: 30.12.2021 - 15:59  ·  #86
Quote door Noob
Hoe dan ook voor die “paar” wagens met enorme kmstanden staan er hele vloten autootjes met leanburn motoren die na een ton op de klok al naar de eeuwige jachtvelden zijn vertrokken.
Haha laten we zeggen één auto met 600K en 5 met 150K op de klok ofwel 1350/6=?
(Als ik de kwaliteit van die 1100cc 150pk sterke 1/15 lopende blokjes zie dan vind ik 150K nog knap, maar dat terzijde.)

Btw de Tesla koste geen 100000€ dankzij de subsidies en het onderhoud beperkt zich tot slijtage onderdelen, dus ik zie het leeglopen niet?
Als ik thuiskom met het ding dan wordt ie gestekkerd op mijn eigen zonnepanelen en bijna gratis opgeladen. (Wel moet ik de aanschaf en afschrijfkosten van de panelen uiteraard deels rekenen, maar zolang ik kan salderen boeit me dat bitter weinig)

De gemiddelde lease rijder heeft ook niet de mentaliteit en liefde voor een auto zoals wij hier op een liefhebbers forum. Stel dat iemand zo gek ik om liefde te tonen voor een 3 cilinder, dan kan je er ook heel ver mee komen denk ik.

Maar wat kost een Tesla S dan met al die subsidies? Ik ben bang dat 90% van de leden hier dat geld niet hebben liggen voor een auto.
Mijn verhuurder heeft in de hele straat 8 zonnepanelen op elk huis gelegd. Die dingen hebben afgelopen maand wel 6kWh opgeleverd. Stel dat je een zuinig elektrische auto hebt die 125Wh/km verbruikt, kan je inclusief rendement van het opladen misschien 40 km rijden met je auto. De rest komt gewoon als grijze stroom uit de muur waar je voor moet betalen.
Onderhoud, ja dat ben ik helemaal met je eens. Geen olie en filters meer verversen. Enkel een paar gram vet op de lagers van de motor ieder jaar.


Quote door ohz274
Het TNO -rapportje staat vol aannames. Lees het maar eens goed.
Ik zie zelfs een aanname dat lithium niet schaars is?!

Staar je niet blind op electrisch rijden. Er zijn schonere technieken.



Nou, technisch gezien niet he. Schoner en efficiëntere aandrijving dan een elektromotor vind je niet in deze tijd.
Het is de energievoorziening die voor problemen kan zorgen. Bij bijvoorbeeld trolleybussen, en treinen of vrachtauto's met bovenleiding heb je dat probleem alweer veeeel minder.

Dat TNO rapport heb ik ook even snel gelezen, lithium viel mij ook op. Ik lees dan weer nergens hoeveel levensjaren er verloren gaan door de lithium en kobalt winning. Als we dan toch gaan mierenneuken, dit is inderdaad een half rapport.
headlight
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Hoogeveen
Leeftijd: 27
Berichten: 558
Geregistreerd: 12 / 2019
Subject:

Re: We zijn de klos, youngtimers, oldtimers ect

 · 
Posted: 30.12.2021 - 17:24  ·  #87
Quote door olaf

Vooruitgang hou je niet tegen , en hebben we gewoon nodig , anders komt het niet goed .
Dat niet alles leuk is , is niet anders , aanpassen en weer verder , dat de auto een keer verdwijnt zoals het nu is , dat is duidelijk , en komt vast een prima alternatief .


En dat ben ik volledig met je eens. Alleen word je nu steeds verder richting een nog niet bestaand prima alternatief "gepest".
ProVolvo
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Z.O. Brabant
Leeftijd: 64
Berichten: 2403
Geregistreerd: 11 / 2012
Subject:

Re: We zijn de klos, youngtimers, oldtimers ect

 · 
Posted: 30.12.2021 - 18:33  ·  #88
Ik ben beslist niet tegen elektrisch rijden maar dat is voor de meesten (nog) niet betaalbaar.
De elektrische auto’s zijn zwaar gesubsidieerd met geld dat o.a. door de overheid wordt binnen geharkt door bezitters van benzine- en dieselauto’s extra zwaar te belasten.
En ik lees zojuist dat Rob Jetten de nieuwe minister van milieu wordt, reken er dan maar op dat de niet elektrisch rijdende autobezitter nog verder wordt kaal geplukt.
Olvov
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Provincie Zeeland
Berichten: 84
Geregistreerd: 01 / 2015
Subject:

Re: We zijn de klos, youngtimers, oldtimers ect

 · 
Posted: 30.12.2021 - 18:37  ·  #89
Quote door ohz274

Staar je niet blind op electrisch rijden. Er zijn schonere technieken. Probleem hierbij zijn echter de overheden cq de mensen die wereldwijd aan de touwtjes trekken. Hoewel ze altijd zeggen dat ze een beter klimaat hoog in het vaandel hebben staan, blijkt in de praktijk maar al te vaak dat geldgewin hun enige drijfveer is.


Luchtdruk. In Zeeuws-Vlaanderen wordt er aan gewerkt. Maar ook daar het financiële en fiscale vraagteken.
https://www.pzc.nl/zeeuws-vlaa…~a94acab0/
ohz274
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: twente
Leeftijd: 58
Berichten: 3193
Geregistreerd: 07 / 2016
Subject:

Re: We zijn de klos, youngtimers, oldtimers ect

 · 
Posted: 30.12.2021 - 20:01  ·  #90
Quote door Olvov

Quote door ohz274

Staar je niet blind op electrisch rijden. Er zijn schonere technieken. Probleem hierbij zijn echter de overheden cq de mensen die wereldwijd aan de touwtjes trekken. Hoewel ze altijd zeggen dat ze een beter klimaat hoog in het vaandel hebben staan, blijkt in de praktijk maar al te vaak dat geldgewin hun enige drijfveer is.


Luchtdruk. In Zeeuws-Vlaanderen wordt er aan gewerkt. Maar ook daar het financiële en fiscale vraagteken.
https://www.pzc.nl/zeeuws-vlaa…~a94acab0/


Als deze techniek gemeengoed wordt valt het hele verdienmodel van onze overheid in duigen.
Of ze moeten gebakken lucht gaan aanbieden. 😆
 
Selected quotes for multi-quoting:   0